Nowoczesne systemy wspomagania, w tym automatyczne kierowanie kombajnem i regulacje podzespołów istotnie odciążają kierowcę podczas pracy. W związku z tym pojawia się pytanie: w jakim stopniu wraz z rozwojem technologii kombajnista będzie mógł bezpiecznie wykonywać czynności „biurowe” niezwiązane bezpośrednio z omłotem?
Entuzjazm dla techniki
Jedno z pierwszych pytań dotyczyło zamiłowania kierowców do rozwiązań technicznych. W tym przypadku 84% ankietowanych stwierdziło, że aktywnie zajmowało się nie tylko maszyną, ale też techniczną stroną zbioru. Aż 95% uczestników stwierdziło, że chciałoby korzystać z systemów wspomagania w kombajnie, a 56% widzi w nich duże ułatwienie. Zaledwie 5% odrzuca takie rozwiązania, ponieważ uważają, że sami mogą lepiej ustawić i prowadzić kombajn.
Co najmniej połowa kierowców twierdzi, że od czasu do czasu nudzi się podczas pracy kombajnem – zwłaszcza na dużych areałach i w czasie przestojów. Jednak 15% kierowców chciałoby wykorzystać ten czas w inny sposób, 35% uważa chwile przestoju za całkiem przyjemne. Ponad połowa ankietowanych kierowców czuje się przytłoczona, jeśli obsługa kombajnu i ewentualne drugie zajęcie odbywają się w tym samym czasie.
Efektywne wykorzystanie czasu
Nawet dwie trzecie wszystkich kierowców dobrze, a nawet bardzo dobrze ocenia możliwości wykonywania dodatkowych zadań w kombajnie. Ale wskazują oni również na niebezpieczeństwa związane ze stałym obciążeniem jazdą i dodatkowym zajęciem. Może to sprawić, że przeoczy się komunikaty o błędach, które mogą doprowadzić to do przerwania pracy. Pomimo obaw kierowcy wskazują na zalety wynikające z możliwości wykonywania pobocznych zajęć, np. zarządzania logistyką sprzętu i sprzedażą w ramach swojej firmy, a tym samym szybszego uporania się z codziennymi zadaniami.
Ekran dotykowy i intuicyjne menu
Około 90% wszystkich uczestników badania ocenia wygląd i sposób wyświetlania informacji w kabinie swojego kombajnu jako bardzo dobry lub dobry. Jeśli coś jest krytykowane to głównie komfort (amortyzacja maszyny, schowki) i widoczność, szczególnie z prawej strony w dół. Krytykowano przestrzeń dostępną dla wysokich kierowców, zwłaszcza miejsce na nogi. Krytyka widoczności informacji dotyczy niskiej jakości wyświetlaczy (układ, możliwość regulacji, rozdzielczość) i mało intuicyjnej nawigacji w menu. W badaniu przeprowadzonym przez Instytut Inżynierii Rolniczej na Uniwersytecie w Hohenheim wzięło udział 312 kombajnistów.
Pełne zestawienie wyników ukazało się w Profi 4/2021 str. 60-63
opr. jj