Didier Joskin, syn założyciela firmy, który współuczestniczy w kierowaniu przedsiębiorstwem, wyjaśnia aktualną sytuację na rynku. – Chcemy oferować klientom jak najlepszą jakość, jednocześnie skracając terminy dostaw sprzętu produkowanego na zamówienie, a także mieć na stanie magazynowym niektóre serie Advantage w cenie bardziej atrakcyjnej dla odbiorców. – W tym celu inwestujemy w najnowocześniejsze maszyny produkcyjne. Pomimo wysokich kosztów początkowych, inwestycje te skutkują poprawą jakości wyrobów i procesów produkcyjnych, a w efekcie większym zadowoleniem użytkowników – dodaje Didier Joskin.
Inwestycje m.in. w wycinarki laserowe
W 2022 roku, po (nieco) spokojniejszym okresie, jaki nastąpił wskutek wydarzeń makroekonomicznych, w Soumagne wznowiono inwestycje w maszyny produkcyjne. Przede wszystkim należy wymienić nowy zbiornik o pojemności 41 m. kw. na azot do zasilania 5 stołów roboczych wycinarek laserowych CO2, które pracują na 3 zmiany. W tym samym dziale zainstalowano dwie laserowe wycinarki światłowodowe o mocy 15 kW do grubszych blach o wymiarach 4 x 2 m. Do gięcia, oprócz nowej dwukierunkowej prasy automatycznej DAVI 3 m, która musiała czekać na koniec lockdownu, instalowana jest nowa prasa krawędziowa 1000 ton ze stołem o długości 9 m i całym osprzętem do precyzyjnego pozycjonowania elementów, a także systemem kontroli kąta gięcia.
Kolejne roboty spawalnicze
W dziale obróbki skrawaniem każdy, kto odwiedzi firmę Joskin, na pewno zwróci uwagę na ramiona załadowcze Armin, które zastępują człowieka przy załadunku i rozładunku tokarek i centrów obróbczych. Można natomiast przeoczyć nową tokarkę CNC Iemca z automatycznym podajnikiem prętów, która ginie wśród 20 maszyn znajdujących się w tej sekcji. W dziale cięcia zostanie zainstalowany trzeci laser do rur i profili. Poza tym, w sektorze spawania, do czternastu już działających w Belgii i Polsce robotów dołączą trzy nowe, a do przechowywania wzorników i małych serii części do spawania przewiduje się automatyczne magazyny wieżowe, Kardex.
Więcej przestrzeni
Dotychczas pracownicy centralnych działów: konstrukcyjnego, zarządzania produkcją i IT Grupy pracowali w zbyt ciasnym budynku. Obecnie jego powierzchnię podwojono przez dodanie 600 m. kw. Po zakończeniu prac personel biur technicznych będzie miał wygodne i ergonomiczne warunki pracy, które pozwolą również na zwiększenie zatrudnienia. Wygospodarowano również miejsce na niewielką rozbudowę 4 warsztatów: o 600 m. kw. powiększy się spawalnia skrzyń ładunkowych przyczep, 595 m. kw. dojdzie na rozładunek dostaw drobnych towarów dla fabryki, 90 m. kw. na wspomniane, nowe Kardeksy i 210 m. kw. na przygotowanie materiału przed malowaniem. Te 4 budynki mają być oddane do użytku w 2022 roku.
Co słychać w Trzciance?
W polskim zakładzie, w Trzciance, rozpoczęto w marcu budowę hali magazynowej o powierzchni 12 000 m. kw. między zakładem produkcyjnym a ocynkownią. Z jednej strony chodzi o to aby, w miarę możliwości, zlikwidować powierzchnie magazynowe w strefie produkcyjnej i w ten sposób maksymalnie wykorzystać ją na produkcję i montaż. Z drugiej strony gotowe produkty wytwarzane w znormalizowanych seriach mogą być tam przechowywane i wykańczane z uwzględnieniem wyposażenia wybranego przez klienta. W planach jest również powiększenie terenu zakładu o około 9 ha.
Francja, Luksemburg i Belgia
We Francji, w normandzkim zakładzie Leboulch, trwa procedura uzyskania pozwolenia na budowę nowej hali o powierzchni 5900 m. kw. Znajdzie się tam głównie spawalnia, ale także duża automatyczna śrutownia do większych elementów, które trudno obrobić w obecnej śrutowni zakładu. Lokalizacja tej hali powinna również poprawić organizację ruchów wewnątrz zakładu, co wiąże się z oczekiwanym wzrostem wydajności pracy.
Ponadto, dzięki życzliwości luksemburskiego Ministerstwa Gospodarki, Joskin planuje budowę zupełnie nowego obiektu o powierzchni około 15 700 m. kw. na 6-hektarowej działce w Esch-sur-Alzette na południu Wielkiego Księstwa. Będzie to fabryka przeznaczona do montażu dużych wywrotek i rozrzutników obornika. Znajdzie się tam linia obróbki powierzchniowej obejmująca automatyczne śrutowanie, malowanie i transport. Montaż przyczep będzie odbywał się za pomocą wózków montażowych sterowanych pilotem. Projekt ten jest na etapie pozyskiwania pozwolenia i zostanie zrealizowany w 2023 r. To nie zamyka planów firmy Joskin. Trwają analizy dotyczące innych projektów rozbudowy fabryki, w miarę możliwości w pobliżu dotychczasowej siedziby w Soumagne. Jednak z uwagi na warunki zagospodarowania przestrzennego i trudności kadrowe w Belgii, szuka się również możliwości za granicą.
opr. jj