Ciężka praca i transport
Myśląc o pracy z ciężkimi maszynami uprawowymi, oprócz mocy i udźwigu tylnego TUZ, ważna przy zakupie wszechstronnego ciągnika jest jego ładowność. Jak mówi Szymon Kaczmarek – product manager z John Deere Polska - Przy ładowności na poziomie 4,7 t, nowy ciągnik może cechować się dopuszczalną masą całkowitą na poziomie aż 10,5 t, np. gdy z tyłu zamontowany jest ciężki pług, a z przodu i przy kołach obciążniki dla równowagi.Sprawdzony w naszym teście udźwig tylnego TUZ, pozwalał pracować z agregatem uprawowo siewnym o masie prawie 3 ton. Przy zwiększonej ładowności, zestaw nie wykracza poza DMC ciągnika i dojazd na pole publicznymi drogami jest zgodny z przepisami.
Przekładnia bezstopniowa w serii 6M
Zastosowanie w ciągnikach przekładni bezstopniowej kojarzy się głównie z ciągnikami klasy Premium. W nowych 6M dostępna jest przekładnia hydromechaniczna AutoPowr. Teraz klient może zdecydować się na tego typu przekładnię już w ciągniku o mocy znamionowej na poziomie 90 KM. Umożliwia ona bezstopniową regulację prędkości i stałe przekazywanie mocy przy prędkościach od 0,05 km/h (50 m/h) do 40 km/h w transporcie. Niższa prędkość może być szczególnie przydatna w przypadku prac takich jak, np. zbiór warzyw. Przekładnia utrzymuje wybraną prędkość, automatycznie reagując na zmieniające się obciążenie.
Prosty wyświetlacz PDU+
Na pracę operatora ciągnikiem przeznaczonym również do pracy z ładowaczem ma wpływ umiejscowienie terminala podkładowego, w nowych „M-kach” wyświetlacz znajdziemy w prawym przednim słupku kabiny . Nie ogranicza on widoczności, a jego możliwości zostały wzbogacone o możliwość obsługi automatycznego prowadzenia AutoTrac. Gdy ciągnik jest wyposażony w podłokietnik CommandARM, obsługa przekładni, wyświetlacza PDU+ oraz prowadzenia równoległego jest w zasięgu ręki operatora. Zaadaptowanie małego wyświetlacza do funkcji prowadzenia równoległego niesie za sobą oszczędności, ponieważ klient przy konfigurowaniu ciągnika, nie będzie musiał doposażać zestawu w dodatkowy terminal.
Zwrotny z dobrą widocznością
Ciągnik uniwersalny kojarzy się głównie z pracą z ładowaczem czołowym, powinien być więc zwrotny i mieć stosunkowo niewielki rozstaw osi. Praca z ładowaczem bywa uciążliwa gdy operator musi nienaturalnie się wychylać aby sterować ładowaczem w pozycji górnej. Mile widziane jest wyposażenie ciągnika w szybę panoramiczną lub okno dachowe. Ciągniki 6M w modelach od 6090 do 6120 mają rozstaw osi wynoszący 2400 mm a widoczność przy pracy z ładowaczem ułatwia jednoczęściowa przednia szyba oraz opcjonalne okno dachowe.
opr. łs
fot. Marzęda