Prowadzenie firmy usługowej, niezależnie od branży, wymaga rzetelności w wykonywanych pracach. To przekłada się na zaufanie klientów i daje możliwość nawiązania dłuższej współpracy. Zlecając pracę firmie usługowej, rolnik oczekuje, że zostanie ona wykonana szybko i sprawnie, ale przede wszystkim dobrze. Ważna jest cena, ale najważniejsza jest elastyczność usługodawcy, szczególnie gdy mamy do czynienia z zabiegami agrotechnicznymi zależnymi od pogody.
– Usługodawcom zależy na pewno na braku przestoju podczas wykonywanej pracy. Nie jest istotne, czy będzie to praca kombajnem, sieczkarnią czy ciągnikiem rolniczym. W takich przypadkach niska awaryjność maszyn jest zdecydowanym atutem, szczególnie kiedy rozliczamy się za wykonane hektary pracy w polu – mówi dr Barbara Raba-Przybylak z Claas Polska.
Na przykładzie AgroVerifis z okolic Sokołowa Podlaskiego sprawdzamy, jakie wyzwania przy wyborze ciągnika czekają na firmy świadczące usługi rolnicze.
– Nasza firma prowadzi profesjonalne i kompleksowe usługi dla rolnictwa. Wśród nich należy wymienić: transport, uprawę polową, siew, koszenie i zbiór traw, a także aplikację gnojowicy. Obecnie posiadamy dziesięć ciągników przeznaczonych pod usługi, w tym aż sześć marki Claas Axion: 810, 830, 850, 920 i dwa modele 950. Wszystkie z nich są wyposażone w systemy GPS, co pozwala na zaoszczędzenie czasu oraz paliwa – mówi Damian Komar, kierownik Działu Usług w AgroVerifis, i zwraca uwagę na aspekty, które zdecydowały o wyborze właśnie tego rodzaju maszyn.
Nie za duży, nie za mały
Ważne, żeby gabaryty ciągnika były dopasowane do najczęściej wykonywanych prac. Liczy się także przestronna kabina zapewniająca traktorzyście komfort podczas długich godzin pracy. Z kolei łatwa obsługa umożliwia szybkie i efektywne przygotowanie maszyny do wykonania zlecenia. Satelitarny system automatycznego prowadzenia zapewnia precyzję pracy oraz maksymalną wydajność. Dodatkowym atutem jest funkcja section control, która podczas siania kukurydzy lub rozsiewania nawozów niweluje nakładki i pozwala zaoszczędzić na środkach produkcji.
Niezawodność i zaufanie
Dla firmy usługowej bardzo ważne jest niezawodność maszyn i szybka usługa serwisowa, która pozwala ograniczyć przestoje. Część zadań serwisowych może być realizowanych zdalnie za pomocą telematyki. Oprogramowanie maszyn rozpoznaje usterkę i przekazuje informację do serwisu dilera Claas, który identyfikuje błąd i przygotowuje serwisantów do wykonania naprawy podczas pierwszego przyjazdu do maszyny. Do tego potrzebna jest także duża wiedza serwisantów. Claas wspólnie z dilerami przeprowadza cykle szkoleń dla operatorów, które odbywają się w Akademii Claas Polska lub w siedzibie dilera. Tego typu szkolenia pozwalają uniknąć błędów użytkowania maszyn oraz otrzymać fachową wiedzę, jak w danych warunkach polowych pracować z największą wydajnością.
Claas Telematics i 365FarmNet
Dzięki Claas Telematics zlokalizujemy ciągniki na polu, widzimy wykonywane przejazdy i analizę wydajności i zużycia paliwa. Z kolei 365 FarmNet umożliwia sprawne i automatyczne dokumentowanie wykonywanych usług i zbieranie danych, które można następnie wykorzystać do szczegółowych statystyk. Analizować można m.in. czas pracy ciągników, maszyn współpracujących oraz pracowników. Dzięki takiemu rozwiązaniu można w łatwy sposób zaoszczędzić czas, a także uniknąć błędów podczas zapisywania przebiegu usług. Obydwa programy współpracują ze sobą i zapewniają sprawną kontrolę wykonywanych usług, a tym samym przejrzyste rozliczenie z usługobiorcą.
Korzystając z doświadczenia innych
Decydując się na zakup maszyn rolniczych, warto również zasięgnąć opinii doradców dilera. Ich doświadczenie często może się okazać decydujące przy optymalnym dobraniu parametrów, które uwzględnią specyfikę wykonywanych prac. Jakość usług i możliwie krótki czas wykonania, przejrzyste rozliczenie, cena dopasowana do jakości – to wszystko zapewnia zadowolenie klientów i współpracę przez kolejne lata.
opr. aj
fot. firmowe