StoryEditor

Cztery czy sześć cylindrów?

Czy 180 KM z czterech cylindrów jest tak samo dobre, jak 180 KM z sześciu cylindrów?

17.12.2020., 00:00h

Najpierw oceniamy dwa ciągniki New Holland, a w dalszej części także dwa modele marki Fendt.

Porównanie ciągników New Holland T6.175 i T6.180

Postęp techniczny nie kończy się tylko na nowoczesnych silnikach. Producenci ciągników oferują coraz więcej modeli, które mają znacznie więcej niż 150 KM, a pod maską może być „tylko” silnik czterocylindrowy. Ale nadal w tej klasie są także modele z silnikiem sześciocylindrowym. To samo podwozie, inny silnik Naturalnie nasuwa się pytanie: czy warto zainwestować w droższego sześciocylindrowca? A może mniejszy silnik będzie lepszym wyborem do moich zadań? 

Identyczne ciągniki, różne silniki

W tym celu na stanowisku testowym i w praktyce porównaliśmy dwa identyczne ciągniki New Holland, z wyjątkiem silnika. Według producenta, modele T6.175 (silnik czterocylindrowy) i T6.180 (silnik sześciocylindrowy) zapewniają maksymalnie 129 kW/175 KM z doładowaniem. Ciągnik T6.175 osiąga taką moc z 4,5 l pojemności skokowej, a T6.180 z ponad 6,7 l, czyli ma około 2,2 l więcej przestrzeni, gdzie spala się paliwo.

Który jest zwrotniejszy?

Nie tylko podwozie, ale także opony i skrzynia biegów obu testowanych modeli były identyczne. Zmierzyliśmy rozstaw osi w T6.175 i T6.180, są identyczne: 2,64 m. Przy pomiarze skrętu ciągników okazało się, że z wartością 10,20 m testowana wersja z czterema cylindrami była nieco bardziej zwrotna niż sześciocylindrowa ze skrętem 10,50 i 11 m. Wynikało to jednak z nieco innych przednich osi (kat. 3/kat. 4). Dwa dodatkowe cylindry w silniku T6.180 sprawiły, że miał o 320 kg większą masę własną (7070 kg) niż model T6.175 (6750 kg). Ze względu na to, że dopuszczalna masa całkowita obu pojazdów jest identyczna i wynosi 10 500 kg, więc T6.175 ma o 320 kg większą ładowność (3750 kg). 

Zbliżone wyniki…

Interesujące jest także porównanie wyników profesjonalnych pomiarów DLG z testów ciągników T6.175 i Case IH Maxxum 150 (silnik i przekładnia, jak w T6.180). DLG poświadczyło, że moc maksymalna ciągników wynosi 120,7 kW (T6.175) i 120,2 kW (Maxxum 150/ T6.180), to bardzo dobre, a przede wszystkim zbliżone wyniki. 

… ale różne charakterystyki

Wyraźniejsze różnice pokazują charakterystyki silników. Ponad 50% wzrost momentu obrotowego przy 32% spadku obrotów również przemawia za sześciocylindrowym traktorem, tak jak 139% momentu rozruchowego. Silnik czterocylindrowy jest wyraźnie gorszy, bo ma tylko około 40% wzrostu momentu obrotowego i 27% spadku obrotów i moment rozruchowy 110%. 

Również większe spalanie 

Przyjrzyjmy się, jak na zużycie paliwa wpływa o 50% większa pojemność komór spalania? Podczas prac wymagających uciągu sześciocylindrowy silnik zużywa 273 g/kWh, czyli spala o około 3% więcej oleju napędowego niż czterocylindrowy 265 g/kWh. Jeśli przeliczymy te wartości dla mocy np. 100 kW, to silnik sześciocylindrowy zużywa o 1 l/h więcej. W zależności od wykonywanych prac czterocylindrowy silnik zaoszczędzi w okresie życia traktora kilka tysięcy litrów paliwa w porównaniu z wersją sześciocylindrową. 

Jakie oszczędności i kiedy?

Przy ponad 3-proc. wyższym zużyciu paliwa przy ciężkich i średnich pracach z WOM w przypadku czterocylindrowego silnika, jest ono prawie tak samo duże, jak w przypadku prac wymagających siły uciągu. Wyższość modelu T6.175 w zakresie oszczędności jest najbardziej widoczna przy lekkich pracach z WOM, a także w zastosowaniach łączących prace pociągowe z WOM i korzystaniu z hydrauliki. Tu dodatkowe spalanie wersji T6.180 wynosi ponad 4%. W przypadku prac transportowych różnica jest minimalna: przy 50 km/h czterocylindrowy silnik jest o 1% ekonomiczniejszy, a przy 40 km/h tylko o 0,3%...

Cały artykuł wraz z wynikami New Hollanda i tabelami ukazał się w magazynie „profi” 1/2021 str. 10-13.


Porównanie ciągników Fendt 516 Vario i Fendt 716 Vario

Oprócz ciągników New Holland porównaliśmy również dwa traktory Fendt. Model 516 Vario jest najmocniejszą wersją czterocylindrową, z mocą maksymalną 120 kW/163 KM, a sześciocylindrowe są dostępne tylko od serii 700.
Według firmy Fendt, 716 Vario jest dokładnie tak samo mocny, jak 516 Vario, więc porównanie tych dwóch modeli z przekładnią bezstopniową byłoby idealnym uzupełnieniem porównania ciągników New Holland tej samej wielkości, z manualną zmianą biegów. 

Szkoda, że… 

… minionej wiosny Fendt mógł dostarczyć do naszego porównania tylko 718 Vario. Dlatego porównujemy 516 Vario z traktorem mocniejszym o około 20 KM, ale poza tym w znacznym stopniu są one identycznymi modelami. 

700 prawie o 1,6 t cięższy 

Przy rozstawie osi 2,78 m Fendt 718 jest o około 22 cm dłuższy niż 516 z czterema cylindrami. Pomimo o 1590 kg większej masy własnej (7790 kg), model sześciocylindrowy lepiej wypada pod względem ładowności. Dzięki dopuszczalnej masie całkowitej 12,5 t, Fendt 716 Vario ma ładowność 4710 kg. Masa 516 Vario wynosi 6400 kg, więc przy dopuszczalnej masie całkowitej 10,5 t można go dociążyć 4,1 t. 

Większy rozstaw osi 700 Vario sprawił, że w naszych pomiarach uzyskaliśmy następujące wyniki średnicy zawracania: 12,10 m w lewo i 11,90 m w prawo był większa niż w 516 Vario (10,80 i 10,90 m). 

Zbyt duża różnica

Niestety, w praktyce trudno było porównać charakterystyki wydajności obu testowanych modeli, ponieważ 20-konna różnica mocy była po prostu zbyt duża

Cały artykuł wraz z wynikami ciągników marki Fendt i tabelami ukazał się w magazynie „profi” 1/2021 str. 14-15.

opr. jj

26. kwiecień 2024 18:38