StoryEditor

Claas Xerion - 25 lat produkcji seryjnej

Wraz z rynkowym debiutem serii Xerion firma Claas pokazała, co ma do zaoferowania duży, wielofunkcyjny ciągnik tej marki.  

04.08.2022., 00:00h

Rok 1997 był kamieniem milowym nie tylko dla produkcji ciągników, ale także dla koncernu Claas. Wówczas jako pierwszy ciągnik od czasów nośnika narzędzi „Huckepack” do oferty Claasa włączony został zaprezentowany po raz pierwszy w 1993 roku duży i wszechstronny Xerion 2500. Po ponad 20 latach inwestycji w rozwój i testowanie pierwszy gotowy do produkcji seryjnej Xerion z 6-cyl. silnikiem Caterpillar o mocy 250 KM i bezstopniową przekładnią HM08 firmy Claas zapoczątkował nowy segment produktów. 

Nowatorskie rozwiązania

Dzięki czterem obszarom do montażu i zabudowy dodatkowych narzędzi, ogromnej ładowności, obrotowej kabinie, dwóm osiom skrętnym z kołami napędowymi o tej samej wielkości oraz stałemu napędowi na wszystkie koła, Xerion jest wyjątkowym rozwiązaniem. Czy to jako zwrotny, samojezdny wóz asenizacyjny z chroniącym podłoże trybem psiego chodu, a także jako kompaktowy kombajn do buraków oraz samojezdna, potężna kosiarka z kombinacją potrójnych kosiarek do jazdy w tył lub jako wydajny agregat uprawowo-siewny z zamontowanym na maszynie zbiornikiem na materiał siewny.

Na arenie pojawił się Xerion 3300

Wraz z modelem Xerion 3300 w 2004 roku nastąpiło przejście na przekładnie bezstopniowe ZF. Od tej pory Xerion był również synonimem siły uciągu, co było odpowiedzią Claasa na wchodzące na rynek ciężkie kultywatory i krótkie brony talerzowe o dużej szerokości roboczej. Dzięki większej mocy silnika – zwłaszcza we wprowadzonym na rynek w 2007 roku modelu Xerion 3800 o mocy 379 KM – oraz zaczepowi kulowemu za kabiną można było pracować z naczepami asenizacyjnymi o dużej objętości z zaczepem typu gęsia szyja. Jednocześnie paletę modeli uzupełnił wariant Saddle Trac z kabiną umieszczoną nad silnikiem.

Nowe Xeriony na Agritechnice 2009 r.

W 2009 roku na targach Agritechnica została zaprezentowana seria dużych ciągników, w tym Xerion 4500, Xerion 5000 jako Trac i Trac VC z obrotową kabiną, które miały sprostać rosnącym wymaganiom w zakresie mocy silnika i siły uciągu. Dwa flagowe modele z „inteligentnym zarządzaniem mocą” wykorzystywane są zazwyczaj do ciężkich i bardzo ciężkich prac pociągowych, ale też do użytku z narzędziami wykorzystującymi moc WOM montowanymi z tyłu, takimi jak rębaki do drewna, odśnieżarki czy mulczery.

W 2013 roku nastąpiła zmiana generacji, a dla rynków, gdzie obowiązują wyższe normy emisji spalin (HRC) przejście na silniki firmy Daimler Benz/MTU. Paleta modeli obejmowała wówczas ciągniki Xerion 4000, Xerion 4500 i Xerion 5000. Od 2014 duże ciągniki po raz pierwszy stały się dostępne także w Ameryce Północnej, a podczas testu w Nebrasce w 2017 roku uzyskały rekordowe wyniki w klasie 450-500 KM pod względem wydajności, pracy na niskich obrotach, siły uciągu i wyciszenia kabiny. W 2019 roku w ramach przejścia na normę emisji Stage V na rynki HRC wprowadzono nowe ciągniki Xerion 4200, 4500 i 5000. Dwa najmocniejsze modele Xerion od tej pory dostępne są także jako Trac TS z czterema trójkątnymi gąsienicami. 

Xerion na kilku kontynentach...

W ostatnich trzech latach sprzedaż ciągników Xerion podwoiła się i aktualnie nawet 400 modeli rocznie zjeżdża z linii montażowej, aby pokazać swoje możliwości w najróżniejszych zastosowaniach. Pracują one dla rolników i przedsiębiorstw usługowych w Europie, na bezkresnych czarnoziemach Kazachstanu, na preriach Ameryki Północnej, na gigantycznych farmach w Australii, we wschodzących gospodarstwach rolnych Azji, a nawet w Ameryce Południowej i RPA. Do dziś żaden inny ciągnik nie łączy tak doskonale wszechstronności, wydajności, ochrony gleby i mocy jak Claas Xerion, co przekłada się także na duży popyt na maszyny używane.

... limitowana edycja specjalna

Z okazji jubileuszu Claas produkuje na swoje główne rynki limitowaną edycję specjalną Xerion o wyglądzie retro, opartym na kolorystyce pierwszego ciągnika Xerion 2500 z 1997 roku.  Ponadto wszystkie ciągniki Xerion zbudowane od lipca 2022 do lipca 2023 otrzymają jubileuszowe oznakowanie na drzwiach kabiny.

opr. jj

23. listopad 2024 12:17