StoryEditor

Claas ma sposoby na ochronę gleby

Latem 2022 roku Claas podsumuje 25 lat rozwoju i produkcji własnych napędów jezdnych Terra Trac oraz 35 lat doświadczenia w zakresie Terra Trac.

25.05.2022., 00:00h

Lato 1997 r. było przełomowym okresem nie tylko dla technologii zbioru zbóż, ale także dla akceptacji rynkowej chroniących glebę podwozi gąsienicowych w samobieżnych maszynach żniwnych. Opracowane i gruntownie przetestowane przez Claas Industrietechnik (CIT) w Paderborn podwozia z napędem gąsienicowym od tego czasu są uznawane jako punkt odniesienia w branży. Początkowo były dostępne dla modeli Lexion. 

Poprawa komfortu

W 2004 roku znacznie poprawiono komfort jazdy, wprowadzając gumowe amortyzatory, na osiach dotychczas sztywno zamontowanych podwozi. Później pojawiło się zawieszenie hydropneumatyczne, które w 2011 r. wyróżniło nową generację Terra Trac i nadal zapewnia wyjątkowy komfort. Umożliwiło ono znaczną poprawę dopasowania do podłoża i po raz pierwszy udało się uzyskać na drodze prędkość 40 km/h. 
„Początkowo niewiele ponad 10 procent maszyn było wyposażonych w napędy Terra Trac. Obecnie udział ten dla samej serii Lexion wynosi ponad 50 procent. W Ameryce Północnej z naszymi gąsienicami dostarczanych jest ponad 70% Lexionów, a w Wielkiej Brytanii ponad 90%” – wspomina dr Ulf Leinhäuser, rzecznik Zarządu Claas Industrietechnik Paderborn.

Ochrona użytków zielonych 

Producent nie spoczywa na laurach i stale udoskonala napędy Terra Trac. W 2019 r. Claas rozszerzył ofertę wydajnych kombajnów z technologią Terra Trac, wprowadzając na rynek serię Lexion 5000/6000/7000/8000. W tym samym roku ruszyła seryjna produkcja dwóch modeli ciągników Axion Terra Trac. Prototyp pokazano na targach Agritechnica w 2017 r. Do dziś są to jedyne ciągniki półgąsienicowe z pełną amortyzacją dostępne na rynku. 
Pod koniec 2018 r. Claas wzbogacił ofertę o dwie sieczkarnie polowe Jaguar ze zintegrowanym podwoziem gąsienicowym. Stosowane tam podwozia mają system ochrony na uwrociach, który umożliwia zmniejszenie powierzchni przylegania gąsienic podczas zawracania na uwrociach. Dzięki temu sieczkarnie Jaguar Terra Trac mogą być również wykorzystywane do zbioru na użytkach zielonych i innych wrażliwych terenach.
Od 2021 r. najnowszym członkiem rodziny Terra Trac w Claas jest seria Trion. Dzięki temu w ofercie są 5-klawiszowe kombajny zbożowe klasy średniej z podwoziem gąsienicowym z Paderborn.

35 lat doświadczenia

Doświadczenie Claas w zakresie chroniących glebę podwozi gąsienicowych ma jednak 10 lat więcej i sięga 1987 roku. „Na targach Farm Progress Show firma Claas zaprezentowała wówczas model Dominator CS z dwoma podwoziami gąsienicowymi firmy Caterpillar” – wspomina Robert Obermeier-Hartmann, Senior Manager Product Strategy & Advanced Development. 
Ze względu na wynoszącą ponad 4 m szerokość maszyny te były przeznaczone głównie na rynek północnoamerykański. Tylko kilka z nich było używanych w Europie, np. w Wielkiej Brytanii. „Z perspektywy czasu trzeba przyznać, że komfort jazdy ze względu na brak zawieszenia był bardzo niski” – dodaje Robert Obermeier-Hartmann. 
„Z naszymi obecnymi napędami Terra Trac jesteśmy już na zupełnie innym poziomie. Podczas jazdy na polu i coraz częściej także w ruchu drogowym nasze podwozia pod wieloma względami przewyższają klasyczne podwozia kołowe – także w zakresie komfortu jazdy.”

Odbiorcy zewnętrzni

Technologia i doświadczenie są doceniane przez odbiorców zewnętrznych. I tak napędy gąsienicowe Terra Trac z Claas Industrietechnik pracują w samojezdnych kombajnach do buraków i kombajnach do zbioru warzyw, a także zarówno w samojezdnych i ciągnionych kombajnach ziemniaczanych. Inne obszary zastosowania to wozy asenizacyjne z podwoziem Terra Trac i osią napędową Active Drive. Dzięki dodatkowemu „pchaniu” można je połączyć z lżejszym ciągnikiem o mniejszej sile uciągu, a umieszczona pod beczką oś napędowa pozwala również znacznie ograniczyć poślizg kół ciągnika. Połączenie mniejszej masy, mniejszego poślizgu kół i dużej powierzchni przylegania zapewnia ochronę podłoża. Warto dodać, że firma Claas Industrietechnik z Paderborn wyprodukowała dotychczas i sprzedała 35 000 podwozi Terra Trac.

Historia rozwoju

Kamienie milowe technologii Terra Trac z Paderborn:

1997: wprowadzenie Terra Trac dla kombajnów zbożowych Claas Lexion,
2004: wprowadzenie gumowych amortyzatorów zwiększających komfort jazdy,
2006: Druga generacja Terra Trac ze wzmocnioną, odlewaną w jednym elemencie ramą dla nowej serii Lexion 600,
2011: wprowadzenie zawieszenia hydropneumatycznego i prędkości maksymalnej 40 km/h,
2017: Axion Terra Trac jako prototyp na targach Agritechnica,
2018: wprowadzenie dwóch modeli Jaguar Terra Trac z unikalną funkcją ochrony gleby na uwrociach,
2019: rozpoczęcie produkcji seryjnej dwóch modeli Axion Terra Trac,
2019: zaprezentowanie serii Lexion 5000/6000/7000/8000 z dziesięcioma modelami Terra Trac,
2021: wprowadzenie serii Trion z sześcioma modelami Terra Trac,
luty 2022: setny egzemplarz JaguarR Terra Trac zjeżdża z taśmy w Harsewinkel,
…następny krok: Agritechnica 2023.

Claas oferuje podwozia Terra Trac dla następujących serii:

Axion Terra Trac 930/960
Jaguar Terra Trac 960/990
Lexion 5000/6000/7000/8000
Trion 500/600/700

opr. jj

25. kwiecień 2024 13:19