Ciągniki Case IH Puma 185–240 CVX opcjonalnie mogą być wyposażone w unikalny układ hamulcowy, zapobiegający zachodzeniu na boki przyczep i innego ciężkiego sprzętu przyczepianego.
Nowy zaawansowany układ hamulcowy Case IH stanowi najnowsze usprawnienie w zakresie bezpieczeństwa ciągnika. Jego możliwości zastosowania nie ograniczają się wyłącznie do prac transportowych na drodze podczas powodujących bardzo niską przyczepność warunków pogodowych, takich jak śnieg i lód. Zaawansowany układ hamulcowy stanowi również istotną zaletę na mokrych drogach oraz w warunkach polowych podczas pracy na pochyłościach, zawracania czy redukcji prędkości. Znajduje on szczególne zastosowanie przy holowaniu ciężkiego osprzętu, takiego jak duże przyczepy, prasy belujące, przyczepy asenizacyjne czy opryskiwacze przyczepiane, zwłaszcza na mokrej trawie lub glebie. Sprawdzi się również podczas jazdy z przyczepami z wahliwą osią przednią, których stabilność, jeżeli ciągnik zwolni bez załączenia hamulca, ulega znacznemu zmniejszeniu.
Często prędkość zestawu ciągnika z przyczepą jest redukowana poprzez hamowanie silnikiem wykonywane przez sam ciągnik. W takich sytuacjach pozbawiona hamulców przyczepa może popchnąć zwalniający ciągnik, tworząc potencjalną sytuację utraty stabilności i zachodzenia przyczepy na boki. Zaawansowany układy hamulcowy Case IH monitoruje i rozpoznaje warunki jazdy, a w przypadku załączenia automatycznie stabilizuje ciągnik, wykorzystując hamulce przyczepy. Gdy operator ciągnika wydaje polecenie zmniejszenia prędkości – czy to za pośrednictwem Multicontrollera, czy po przez zwolnienie pedału jazdy – system oszacowuje wymaganą siłę hamowania poprzez porównanie docelowej prędkości pojazdu z prędkością bieżącą. Następnie dostosowuje zastosowaną siłę hamowania do pomiaru wejściowego momentu obrotowego przekładni napędowej, dokonanego na podstawie czujnika momentu obrotowego koła zamachowego oraz danych ze sterownika silnika.
Informacja ta jest wykorzystywana w celu obliczenia i zastosowania właściwego ciśnienia wymaganego do zrównoważenia siły hamowania ciągnika i pędu przyczepy. Wyrównanie siły hamowania przyczepy i silnika zapewnia stabilność obu elementów zestawu, optymalizuje parametry hamowania i maksymalizuje bezpieczeństwo.
Próg prędkości 35 km/h zapewnia operatorowi mniejszą konieczność regulacji prędkości podczas jazdy po drodze bez załączania hamulców przyczepy. W razie nadmiernej aktywacji układu emitowane są ostrzeżenia dźwiękowe i wzrokowe. Ponadto, w celu zapobiegania przegrzewaniu i zużywaniu hamulców, układ przykłada pulsacyjną siłę hamowania oraz co pięć sekund wykonuje krótką pauzę w hamowaniu.
Początkowo dostępny w cenie 436 € jako wyposażenie opcjonalne w nowych modelach Puma 185– 240 CVX wyposażonych w hamulce pneumatyczne, ten opatentowany układ można zamontować również we wszystkich pozostałych ciągnikach Puma 185–240 CVX kompatybilnych z unijnym rozporządzeniem w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych. Zaawansowany układ hamulcowy Case IH będzie dostępny od początku 2019 r. w pozostałych ciągnikach Puma, Maxxum i Optum wyposażonych w przekładnię napędową CVXDrive.
– To niezwykle ważna funkcja, którą może zaoferować Case IH, a która nie jest dostępna u żadnego innego producenta. Oprócz większego bezpieczeństwa zapewnia ona również większy spokój operatorowi podczas pracy w trudnych warunkach z ciężkim osprzętem ciągnionym – mówi Hans-Werner Eder, Product Marketing EMEA, Case IH.