Obsługa różnych prac przez cały rok za pomocą tylko jednego pojazdu to wielka zaleta uniwersalnego nośnika narzędzi Unimog. Dzięki dużym ładownościom Unimog doskonale sprawdza się również jako niezawodny ciągnik, pojazd transportowy, a także nośnik urządzeń rolniczych.
Unimoga U 530 w wersji rolniczej Mercedes-Benz promuje pod hasłem „Zielone pomaga pomarańczowemu”. U 530 rozwija moc 300 KM i jest topowym modelem wśród nośników narzędzi Unimog, spełniającym najwyższe standardy. Należy do ścisłej czołówki pod względem produktywności, efektywności oraz przyjazności dla środowiska. Test eksploatacyjny według DLG PowerMix jednoznacznie dowodzi, że zastosowanie Unimoga U 530 do zadań transportowych skutkuje zmniejszeniem zapotrzebowania na paliwo o nawet 22 procent (punkt odniesienia: sprawozdanie z badań DLG 6392). Model ten dobrze sprawdza się w konfiguracji „dual use” również w przedsiębiorstwach świadczących usługi rolnicze. Przedni wysięgnik umożliwia pielęgnację roślin, a automatyczny rozsiewacz skuteczne zwalczanie gołoledzi w ramach zimowego utrzymania dróg.
Do napędu skonfigurowanych z nośnikiem maszyn i narzędzi urządzeń służą między innymi przedni i tylny wałek odbioru mocy, a także szczególnie wydajny układ hydrauliczny Load Sensing, przekazujący tylko moc rzeczywiście wymaganą przez odbiornik. Hydrostatyczną jazdę w trybie roboczym do prędkości 50 km/h zapewnia bezstopniowy napęd jezdny EasyDrive. Do pojazdów Unimog o oznaczeniach od U 423 do U 530 dostępny jest ponadto układ kierowniczy wszystkich kół, który redukuje i tak już małą średnicę zawracania o kolejne 20 procent.
Kolejną zaletą jest obsługiwany z fotela kierowcy układ regulacji ciśnienia w oponach TireControl Plus. Zapewnia on zwiększoną trakcję przy jednocześnie maksymalnej możliwej ochronie podłoża, co jest kluczowym atutem na przykład przy przejeżdżaniu po areałach rolniczych i ich obróbce. Modele od U 527 do U 530 mogą być ponadto specjalnie wyposażone pod kątem dużych mas ciągniętych przyczep oraz nacisków na sprzęg do trzech ton. W połączeniu z homologacją LoF (rolniczo-leśną), o wydanie której właściciel pojazdu może wnioskować w odpowiednich urzędach i instytucjach, otwierają się dodatkowe korzyści praktyczne i finansowe.
W przypadku homologacji jako ciągnik rolniczy/ciągnik-nośnik narzędzi opcjonalnie możliwa jest w Niemczech również norma emisji Euromot IV (dostępna do Unimoga U 423, U 429 i U 529) . Pojazdy z tą homologacją mogą być również wykorzystywane w gospodarce komunalnej. Tym samym Unimog spełnia normę emisji spalin obowiązującą dla ciągników. W opracowaniu jest europejska homologacja typu dla traktorów, która pozwoli na rejestrowanie Unimoga jako traktora również w innych europejskich krajach.