W ubiegłym roku wartość polskiego eksportu rolnego wyniosła blisko 22 mld euro. W 2014 r. dynamika eksportu w I kwartale wyniosła 4,5%, a w roku bieżącym 6,4%. Wartość sprzedaży w tym czasie osiągnęła poziom 11,2 mld euro. – I tu zaczynają się schody. Z powodu rosyjskiego embarga nastąpił spadek eksportu na rynek unijny w sektorze produktów mleczarskich, owoców i warzyw. Wprawdzie odnotowaliśmy 40% wzrost eksportu w sektorze drobiu, ale nastąpił jednocześnie 10-procentowy spadek eksportu na rynek UE – powiedział minister Sawicki.
Dlatego konieczne stało się wypracowanie strategii promocji eksportu polskiej żywności na rynki poza UE oraz położenie nacisku na wzrost sprzedaży produktów wysoko przetworzonych. – Wybraliśmy 13 rynków. Są to: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Singapur, Indie, Japonia, Chiny, Kanada, Algieria, RPA, USA, Arabia Saudyjska, Egipt, Wietnam i Iran. Zaproponowane rynki wytypowano, biorąc pod uwagę największe możliwości rozwoju eksportu. To właśnie na tych kierunkach będziemy się koncentrować z promocją od przyszłego roku – poinformował minister.
Nie oznacza to jednak zamknięcia się inne kierunki sprzedaży: – Będziemy uczestniczyli w najważniejszych targach SIAL w Paryżu, naprzemiennie z targami ANUGA w Kolonii oraz Alimentaria w Barcelonie. Ponadto, biorąc pod uwagę rosnący popyt na produkty ekologiczne, zasadna wydaje się także organizacja promocji polskich produktów ekologicznych na targach BIOFACH w Norymberdze, gdyż są to najważniejsze targi o tej tematyce w Europie – dodał.
Szef resortu poinformował, że ze środków MRiRW oraz ARR będzie przekazana na ten cel kwota 5 mln zł. Będą one wsparte środkami pochodzącymi z funduszy promocji i środkami przedsiębiorców w kwocie 12 mln zł. Oznacza to, że łącznie resort rolnictwa i organizacje branżowe dysponują budżetem około 17 mln zł na promocję produktów rolno-spożywczych na rynkach priorytetowych. Ponadto dodatkowe środki mogą zostać pozyskane w ramach mechanizmów, którymi dysponuje resort gospodarki. Wskazana kwota może być jeszcze wyższa, ponieważ MRiRW zwróciło się w sierpniu br. do organizacji branżowych, które zasiadają w komisjach zarządzających Funduszami Promocji o uwzględnienie działań promocyjnych zaplanowanych na rynkach wskazanych jako priorytetowe w planach finansowych Funduszy Promocji na 2016 r.
Marek Sawicki zwrócił również uwagę na konieczność wypracowania wspólnego koszyka narodowego i zwiększenie udziału produktów wysokoprzetworzonych w całości eksportu rolno-spożywczego. – Czterokrotny wzrost eksportu, od czasu naszej akcesji, to bardzo dobry wynik, ale mniejsza od nas Holandia sprzedaje rocznie produkty rolno-spożywcze o wartości 80 mld euro. W tym kierunku zmierzamy – podkreślił.