StoryEditor

Precyzyjne nawożenie gnojowicą

21.05.2020., 00:00h

Każdy z liczących się producentów maszyn do nawożenia i ochrony roślin ma w swojej ofercie sprzęt pozwalający na precyzyjne dawkowanie z wykorzystaniem systemu GPS nawozu czy cieczy roboczej bez względu na kształt pola, na którym się maszyna porusza. Kolejne możliwosci praktycznego zastosowania GPS wykorzystała firma Joskin do sprzętu rozlewającego gnojowicę. Nowością jest Section Pilot, który za pomocą GPS automatycznie obsługuje poszczególne odcinki osprzętu rozlewającego ten nawóz. W skad zestwu wchodzi zewnętrzna antena, która wysyła sygnał położenia zależnie od standardu Section Control, a aplikacja IsoBus porównuje go z pozycjami zarejestrowanymi wcześniej i zamyka dopływ do sekcji nad strefą, która już została nawieziona. Z uwagi na coraz dokładniejszą kontrolę strat azotowych podczas rozlewania gnojowicy, takie urządzenie będzie się cieszyło coraz większym zainteresowaniem. Pomoże to uniknąć podwójnego nawożenia, zawłaszcza przy sąsiednich przejazdach, na uwrociach, w narożnikach i przy objeżdżaniu przeszkód.

Aby wdrożyć tę aplikację firma Joskin zapewnia, w różnego typu sprzęcie rozlewającym, sterowanie zaciskami hydraulicznymi lub pneumatycznymi zamykającymi poszczególne sekcje węży, np. dwunastu sekcji w rampie rozlewającej PendiSlide o szerokości 12 m. Każda sekcja zacisków jest sterowana osobnym zaworem, przy czym sekcje zewnętrzne po obu stronach mogą ograniczać się do jednego elementu (jednego węża w wypadku PendiSlide), tak by precyzja sterowania była równa precyzji GPS-u (20 cm).

W ten sposób, w przypadku sąsiednich przejazdów, jeżeli operator zbytnio zbliży się do linii poprzedniego przejazdu, zostanie odcięte tylko zasilanie zewnętrznego węża. Czas tego odcięcia może być określony przez traktorzystę. By zapobiec powstaniu zbyt dużej pustej przestrzeni między sąsiednimi przejazdami, operator będzie mógł, na przykład, tak ustawić odcinanie zasilania, żeby włączało się, kiedy stopień pokrycia się powierzchni roboczych osiągnie 50% (tzn., że lemiesz brzegowy będzie jechał po śladzie ostatniego lemiesza sąsiedniego przejazdu). Oczywiście sterownik IsoBus natychmiast wychwyci różnicę ciśnienia i przepływu, która wynika z odłączenia danej sekcji i przesteruje główny zawór zasilania rozdzielacza, tak żeby utrzymać ustawioną wcześniej dawkę tego płynnego nawozu.

28. kwiecień 2024 09:18