Instalacje gazowe na ogół kojarzą się z samochodami osobowymi napędzanymi silnikami benzynowymi. Tymczasem od kilku lat na rynku są dostępne instalacje LPG do silników wysokoprężnych, także tych montowanych w ciągnikach i maszynach rolniczych.
W tego rodzaju instalacjach część spalanego oleju napędowego zastępuje się dużo tańszym LPG. Instalacja gazowa STAG DIESEL działa w ten sposób, że do powietrza w kolektorze ssącym jest dodawana jest niewielka ilość LPG. Dokładnie wymieszany z powietrzem gaz dostaje się do cylindra i tam wraz z dawką oleju napędowego tworzy niemal jednorodny ładunek mieszanki paliwowo-powietrznej. W efekcie spalanie w takim silniku jest dokładniejsze, czyli zwiększa się sprawność silnika, a tym samym jego moc i moment obrotowy. Dodatkowo dopalane są cząstki stałe (sadza), co ogranicza efekt dymienia z rury wydechowej. Instalacja gazodiesla działa najwydajniej, jeżeli silnik pracuje pod stałym obciążeniem, np. podczas orki czy pracy z osprzętem. Gdy obroty spadają i jednostka napędowa pracuje „na luzie”, gaz nie jest podawany do silnika.
Montaż przykładowej instalacji STAG DIESEL jest prosty i zbliżony do montażu instalacji LPG w samochodzie osobowym. W dużej mierze wykorzystywane są te same komponenty. Tajemnica sukcesu tkwi w specjalnie zbudowanej centrali sterującej oraz dedykowanemu do niej oprogramowaniu. Do kompletu potrzebny jest także przeszkolony montażysta z odpowiednim doświadczeniem. Dlaczego? Silnik wysokoprężny działa odmiennie od silnika benzynowego, odmiennie wygląda także kalibracja systemu, uwzględniająca specyfikę silnika diesla. Dlatego firmy, które poważnie podchodzą do tematu gazo diesla, budują obecnie dedykowane sieci serwisowe (bazujące oczywiście na sprawdzonych warsztatach). Cechą wyróżniającą instalacje STAG DIESEL jest konieczność montażu i pobierania danych z sondy lambda, czujnika temperatury spalin oraz czujnika spalania stukowego. Elementy te pomagają kontrolować pracę systemu, a w razie nieprawidłowej pracy chronią silnik przed uszkodzeniem, wyłączając instalację. Istotna dla wielu sceptycznie nastawionych rolników jest informacja, że montaż instalacji LPG nie wymaga ingerencji w silnik ani jego sterowanie (nawet przy silnikach z common rail).
John Deere 6520 po montażu instalacji STAG DIESEL, moc wzrosła aż o 46% do 190 KM! Tym samym parametry porównywalne są n.p. z dużo mocniejszym modelem 6170RWśród rolników, którzy korzystają z instalacji gazodiesla, panuje zgodne przekonanie, że najważniejszy okazał się dla niech wyraźnie wyczuwalny wzrost mocy ciągnika. Było to zaskoczeniem dla producentów, którzy do niedawna na pierwszym miejscu stawiali widoczne oszczędności. Już po kilku miesiącach testów okazało się jednak, że możliwość znacznego skrócenia czasu orki łatwiejszej pracy z ciężkim siewnikiem, beczką gnojowicy czy podpięcie dwóch przyczep są ważniejsze od zaoszczędzonych pieniędzy. Dla części rolników montaż instalacji gazodiesla stał się najtańszym sposobem na podwyższenie mocy użytkowanych ciągników.
Ceny montażu instalacji gazowej w ciągniku zaczynają się od 5 tys. zł, korzystanie z niej wymaga stosowania 11-likogramowej butli LPG lub bliskości stacji autogazu.
Zmierzony wzrost mocy po zamontowaniu instalacji STAG DIESELCiągnik | Moc na ON | Moc na ON+LPG | Wzrost mocy |
John Deere 6520 – rok prod. 2003 (wtrysk common rail) | 130 KM | 190 KM | 46 % |
International 955 – rok prod. 1979 (wtrysk mechaniczny) | 68 KM | 79 KM | 16 % |