StoryEditor

Małe, mocne, zwrotne

21.05.2020., 00:00h

Na targach ENIMA w Bolonii CLAAS przedstawia nową generację ciągników NEXOS o wąskim rozstawie kół, przeznaczonych do prac w sadach, winnicach i gospodarce komunalnej.

Są to małe, zwrotne ciągniki, które dysponują dużą mocą i zapewniają kierowcy wystarczający komfort pracy. Nowe modele wyróżniają się nowatorskimi rozwiązaniami w zakresie pracy z narzędziami przednimi i tylnymi, nowym wariantem przekładni i zoptymalizowanymi komfortowymi kabinami.

Mocne silniki

Nowa generacja NEXOS obejmuje 14 różnych modeli ciągników, które różnią się między sobą pod względem mocy i wymiarów. Wszystkie są wyposażone w 4-cylindrowe silniki FPT o mocy do 75 do 112 KM. Dzięki elektronicznemu wtryskowi Common Rail ciągnik NEXOS jest seryjnie wyposażony w pamięć prędkości obrotowej silnika. Prędkość obrotową można precyzyjnie dopasować za pomocą przycisku. W ten sposób podczas prac z użyciem narzędzi połączonych wałem odbioru mocy zawsze dostępna jest odpowiednia prędkość obrotowa i wysoka wydajność. Ponadto nowe silniki umożliwiają dłuższe interwały konserwacyjne wynoszące 600 godzin zamiast dotychczasowych 500. Pomimo kompaktowych wymiarów, wszystkie silniki są wyposażone w najnowocześniejszy system oczyszczania spalin, obejmujący filtr cząstek stałych, katalizator oksydacji oleju napędowego oraz zewnętrzny układ recyrkulacji spalin z chłodzeniem, dzięki czemu spełniają normy emisji spalin IIIB (porównywalny z Tier 4i).

Talia osy

Fot. 4 Koła przednie są wyposażone w czujnik kata kierowania

Przed i za przednią osią wszystkie nowe modele mają charakterystyczne wcięcie, tak zwaną talię osy, która doskonale sprawdziła się już w dużych ciągnikach CLAAS. Umożliwia ona większy kąt skrętu podczas kierowania, dzięki czemu promień zawracania jest znacznie mniejszy. Skrócony o 88 mm przód i większy o 50 mm rozstaw osi sprawiają, że ciągniki są jeszcze bardziej zwrotne i zapewniają maksymalną stabilność toru jazdy. Również dostępna opcjonalnie automatyka napędu wszystkich kół z czujnikiem kąta kierowania, która przykładowo automatycznie wyłącza napęd wszystkich kół przy nawrotach po osiągnięciu określonego kąta skrętu, przyczynia się do wyjątkowej zwrotności nowych ciągników NEXOS.

Nowy wariant przekładni

W ciągnikach nowej serii dostępny jest wariant przekładni, w którym mechaniczne przełożenie z 24 biegami przednimi i wstecznymi połączone jest z przekładnią nawrotną REVERSHIFT. Przekładnia współpracuje ze sterowanym elektronicznie, wyjątkowo odpornym na zużycie sprzęgłem wielotarczowym. Do pięciu dostępnych wariantów przekładni NEXOS należy także przekładnia 24 V / 12 R z REVERSHIFT i TWINSHIFT (dwustopniowe przełączanie pod obciążeniem) w najwyższej wersji wyposażenia.

Czołowy TUZ i WOM

Fot. 3 System oczyszczania spalin zapewnia spełnienie norm emisji IIIB

Również w przedniej części ciągnika znalazło się wiele detali zapewniających większą elastyczność zastosowań. Dla wszystkich modeli dostępne są bezpośrednio na przednim podnośniku dodatkowe przyłącza hydrauliczne dla zaworu hydraulicznego i bezciśnieniowego powrotu do pozycji wyjściowej. Jako alternatywa dla klasycznego wariantu z wałem odbioru mocy o prędkości obrotowej 1000 obr./min wśród nowych ciągników NEXOS przeznaczonych do zastosowań z narzędziami przednimi dostępny jest również wał odbioru mocy w wariancie ECO o mniejszej prędkości obrotowej 540 obr./min.

Układ hydrauliczny

Nowe ciągniki NEXOS są dostępny z układem hydraulicznym o dwóch poziomach wydajności. Pompa hydrauliczna o wydajności 60 l/min zapewnia efektywne zaopatrzenie wszystkich urządzeń hydraulicznych. Dla wymagających napędów hydraulicznych i zastosowań łączonych dostępny jest układ hydrauliczny z pompą o wydajności 60 l/min dla zaworów hydraulicznych oraz pompą o wydajności 27 l/min dla podnośnika tylnego. Łącznie możliwe jest zastosowanie maksymalnie czterech mechanicznych zaworów hydraulicznych. Rozszerzone wyposażenie w zawory hydrauliczne obejmuje także dodatkowo cztery zawory elektroniczne. Ich obsługa możliwa jest za pomocą dwóch elektronicznych przełączników oraz joysticka ELECTROPILOT. Wszystkie zawory elektroniczne posiadają regulację ilościową, a przełączniki dysponują ponadto funkcją sterowania czasowego.

Więcej komfortu dla kierowcy

Fot. 2 Jednostkami napędowymi nowej serii są czterocylindrowe silniki FTP

Więcej miejsca i lepszy komfort dla kierowcy jest możliwy dzięki bardziej płaskiemu tunelowi przekładni, optymalnie rozmieszczonym elementom obsługowym i cyfrowemu kolorowemu wyświetlaczowi zintegrowanemu w desce rozdzielczej. Dodatkowo oprócz miękkiego narożnika dla przewodów elektrycznych z tyłu nowy ciągnik NEXOS jest seryjnie wyposażony w przedni miękki narożnik, co pozwala na obsługę narzędzi przednich z własnym sterowaniem przy zamkniętym oknie kabiny.

Ergonomicznie zaprojektowana kabina operatora Ergonomicznie zaprojektowana kabina operatora
23. wrzesień 2024 03:23