StoryEditor

Liczy się każde opakowanie

21.05.2020., 00:00h

28 października w Warszawie odbyła się konferencja prasowa, zorganizowana przez Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin, podczas której przedstawiciele organizacji podsumowali dziesięć lat funkcjonowania w Polsce Systemu Zbiórki Opakowań PSOR.

Zgodnie z polskim prawem, użytkownicy środków ochrony roślin (śor) są zobowiązani do zwrotu opakowań po tych produktach, punkty sprzedaży do ich przyjęcia, a producenci i importerzy – do zorganizowania systemu zbierania i zagospodarowania opakowań. Aby wyjść naprzeciw tym wymogom prawnym, Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin (PSOR) w 2004 roku zorganizowało i do dziś nadzoruje System Zbiórki Opakowań.

W ciągu dziesięciu lat zebraliśmy od rolników łącznie ponad 11 tysięcy ton opakowań po środkach ochrony roślin – w 2013 roku było to ponad 1700 ton co stanowi 62% opakowań wprowadzonych na rynek. Tak wydajnym programem może pochwalić się tylko kilka krajów europejskich, m.in. Francja i Niemcy – mówiła Aleksandra Mrowiec z PSOR.

Jak podkreślała Anna Wittbrodt z firmy Remondis – operatora systemu, w jego ramach użytkownicy śor mogą bez ponoszenia kosztów wypełnić swój prawny obowiązek – wystarczy, że przyniosą do sklepu czyste, trzykrotnie wypłukane i wysuszone opakowania. Punkty sprzedaży są zaopatrywane w worki do ich zbierania oraz zasady zbiórki, a operator systemu zapewnia odbiór i zagospodarowanie opakowań na koszt producentów i importerów.

O tym jak ważne są takie działania zarówno dla rolników, jak i dla środowiska naturalnego, mówili podczas spotkania Marian Sikora z Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych oraz dr Grzegorz Doruchowski z Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach. – Dzięki systemowi poprawia się także wizerunek rolnika. To już nie jest ten rolnik, który wyrzucał opakowania np. w lesie, ale odpowiedzialny, dbający o środowisko producent – podkreślał dr Doruchowski.

Podczas konferencji przedstawiciele PSOR zaprezentowali nową kampanię edukacyjną pod hasłem „Liczy się każde opakowanie”, skierowaną do rolników. – Nasza kampania obejmie całą Polskę, stawiamy na przejrzystą, ale i nowoczesną komunikację, dlatego oprócz materiałów typowo edukacyjnych, pojawią się materiały multimedialne i konkursy. Mamy nadzieję, że dzięki tym działaniom uda się nam podwyższyć poziom zbiórki, choć już ten dziś osiągnięty uznajemy za sukces. Dziękujemy za zaangażowanie zarówno rolnikom, jak i punktom sprzedaży, bo to i oni przyczyniają się do tego sukcesu – powiedziała Anna Tuleja, dyrektor PSOR.

       
18. maj 2024 10:40