StoryEditor

Ładowarki kołowe 4 generacji

21.05.2020., 00:00h

Claas wprowadza do swojej oferty maszyn kolejne modele ładowarek kołowych w klasach 5,6 t oraz 9 t. Dzięki jedynej w swoim rodzaju koncepcji kierowania trzy nowe Torion Sinus łączą doskonałą zwrotność z dużym obciążeniem użytkowym, poruszając się z prędkością do 40 km/h.

Pod względem mocy  modele Torion 956, 644 i 537 Sinus stanowią element pośredni między Torionem 535 z serii ładowarek kompaktowych a modelem 1177 z serii średnich ładowarek kołowych. Tym samym Claas oferuje obecnie 10 modeli ładowarek kołowych do zastosowań w rolnictwie.

Ładowarki Torion 537 i 644 Sinus są wyposażone w turbodoładowane silniki Yanmar o pojemności skokowej 3,3 l i mocy odpowiednio 50 i 54 kW (68 i 73 KM), spełniające normy emisji spalin Stage V.  Torion Sinus 956 jest napędzany silnikiem DPS o pojemności 4,5 l i mocy 78 kW (106 KM). Silniki są zamontowane poprzecznie i zapewniają bardzo łatwy dostęp na potrzeby prac konserwacyjnych. Opcjonalny hydrauliczny wentylator rewersyjny umożliwia oczyszczenie chłodnicy za naciśnięciem przycisku i dba o wystarczającą moc chłodzenia na przykład podczas zbioru słomy.

We wszystkich modelach TORION SINUS zastosowano hydrostatyczny napęd jezdny z dwoma zsynchronizowanymi stopniami prędkości jazdy. Koncepcja napędu zapewnia precyzyjną, bezstopniową pracę i łączy dużą siłę ciągu w trybie ładowania z wysoką sprawnością i prędkością maksymalną aż do 40 km/h. Dzięki temu przemieszczanie się nawet między kilkoma gospodarstwami nie zajmie wiele czasu.

Niezaprzeczalną zaletą trzech modeli ładowarek Torion Sinus jest połączenie przegubowego układu kierowniczego oraz skrętnej osi tylnej. Znacznie zwiększa to zwrotność w porównaniu do zwykłego przegubowego układu kierowniczego. Ponieważ maksymalny kąt łamania między przodem a tyłem pojazdu jest o około 10 stopni mniejszy, więc znacznie poprawia się stabilność, a tym samym także obciążenie użytkowe maszyny w porównaniu z ładowarką kołową wyposażoną tylko w przegubowy układ kierowniczy.

Kierowanie osi tylnej odbywa się przez mechaniczne połączenie pomiędzy przodem pojazdu a prowadzeniem zwrotnic na osi tylnej. Podczas skrętu przegubu tylna oś porusza się automatycznie. Wszystkich trzy modele ładowarek są wyposażone w zintegrowany przegub wahliwy, co zapewnia im stabilność również w nierównym terenie, wyrównując  ruchy boczne przedniej części pojazdu. Amortyzacja w przegubie wahliwym zapewnia bardzo dobry komfort jazdy, szczególnie przy większych prędkościach. W Torionie Sinus 956 oś tylna dodatkowo może wychylić się o pięć stopni.

Kabina łączy w sobie komfort dużych modeli Torion z doskonałą widocznością. Drzwi otwierają się pod kątem 180° i można je zablokować w tej pozycji. Szerokie stopnie umożliwiają bezpieczne i komfortowe wsiadanie do pojazdu. Sufit kabiny znajduje się wystarczająco wysoko również dla wyższych operatorów.  Kolorowy wyświetlacz – 7-calowy w modelu 956 i 4-calowy w 644 i 537 – umiejscowiony na prawym słupku A kabiny w przejrzysty sposób prezentuje najważniejsze dla operatora informacje, takie jak prędkości jazdy, prędkość obrotowa silnika, stan paliwa. W modelu Torion 956 w wyświetlaczu można zintegrować także kamerę tylną. Wszystkie przełączniki niezbędne do obsługi ładowarki są czytelnie uporządkowane po prawej stronie. Wąska kolumna kierownicy, bez wskaźników i przełączników, zapewnia operatorowi doskonałą widoczność do przodu na narzędzie robocze.

W zastosowaniach rolniczych często są konieczne większe wysokości przeładunku. Nowe modele Torion Sinus 956 i 644 są opcjonalnie dostępne z układem załadunku High Lift. Wysokość punktu obrotu łyżki wynosi dzięki temu 4,01 m w modelu 956 i 3,79 m w modelu 644. Umożliwia to komfortowy załadunek również do większych wozów paszowych oraz podajników biogazowni.

Wszystkie nowe ładowarki są wyposażone w kinematykę Z. Zapewnia ona najwyższą siłę zrywania i dużą szybkość wysypu. Ponadto we wszystkich modelach Torion układ kinematyki jest zoptymalizowany pod kątem zastosowania wideł do palet. Podczas podnoszenia widły pozostają niemal równoległe do podłoża. Hydrauliczna blokada narzędzia jest wyposażeniem seryjnym i jest sterowana bezpośrednio z kabiny. Dźwigar narzędzi TPZ w modelach 644 i 537 jest – podobnie jak w już wprowadzonych modelach Torion z serii małych ładowarek – kompatybilny z wieloma dostępnymi na rynku narzędziami. Blokada ramy szybkiej wymiany narzędzia TPV w Torion Sinus 956 znajduje się w dobrze zabezpieczonym miejscu. Pasuje do większych modeli Torion.

28. kwiecień 2024 07:11