Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów podawanych przez Sparks Polska eksport zbóż z kraju w sezonie 2014/2015 wyniósł 6,45 mln t. To o 1,52 mln t (31%) więcej niż w poprzednim sezonie . Oznacza to, że wzrost eksportu zagospodarował blisko 44% wzrostu krajowej produkcji zbóż w 2014 r. (+3,49 mln t).
W ubiegłym sezonie wyraźnie zmieniła się struktura towarowa eksportu. Przede wszystkim znacząco wzrosło znaczenie pszenicy. Jej eksport wyniósł aż 4,45 mln t wobec 2,48 mln t w sezonie 2013/2014. Był to wynik bardzo wysokich zbiorów w Polsce, słabej jakości pszenicy we Francji, ograniczeń w eksporcie z Rosji i Ukrainy, słabego euro i złotego oraz niskich zbiorów w krajach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Warto zauważyć, że eksport pszenicy wzrósł niemalże o 2 mln t, czyli prawie tyle, ile wyniósł w ubiegłym roku wzrost produkcji (2,14 mln t). Tym samym udział eksportu w produkcji wzrósł do 38% wobec 26% sezon wcześniej.
W sezonie 2014/2015 znacząco wzrósł eksport pszenżyta z Polski. Wyniósł on 557 tys. t i był o 122% większy niż w sezonie 2013/2014. Warto zauważyć, że przeciętnie w poprzednich pięciu sezonach eksportowano jedynie około 160 tys. t pszenżyta. Polskie pszenżyto jest doceniane głównie na nieodległych rynkach, gdzie jest dobrze znane – zdecydowana większość znajduje zbyt w Niemczech.
W analizowanym okresie znacznie zwiększył się również eksport owsa. Wyniósł on 83 tys. t i był o 167% większy niż we wcześniejszym sezonie. Ponad połowa z tej ilości trafiła do Hiszpanii. Drugim największym odbiorcą były Niemcy.
W odróżnieniu od wcześniej omówionych rodzajów zbóż eksport żyta i kukurydzy w sezonie 2014/2015 znacznie się skurczył. Żyta za granicę sprzedano 558 tys. t, czyli o 44% mniej niż w sezonie 2013/14. Mniejsza sprzedaż wynikała m.in. ze spadku o 17% zbiorów żyta w 2014 r. Eksport kukurydzy w minionym sezonie wyniósł 609 tys. t i był o 38% mniejszy niż rok wcześniej, mimo większych zbiorów (według GUS). Prawdopodobnie w tym samym czasie zwiększyło się krajowe zużycie paszowe kukurydzy, a jednocześnie duża była konkurencja ze strony Ukrainy.
W ubiegłym sezonie mieliśmy do czynienia ze wzrostem znaczenia transportu morskiego w handlu zagranicznym polskimi zbożami. Według wstępnych danych MF oraz obliczeń Sparks udział transportu morskiego w eksporcie sięgnął 61%, podczas gdy w sezonie 2013/2014 było to około 57%. Zmiana ta wynikała w największej mierze z dużego eksportu pszenicy na odległe rynki. Aż 78% sprzedanej za granicę pszenicy opuściło nasz kraj za pośrednictwem portów morskich. Jeśli chodzi o inne zboża, to jedynie w przypadku owsa udział transportu morskiego przekracza 40%. Pozostałe zboża, w tym szczególnie pszenżyto i kukurydza, wywożone są głównie transportem lądowym.