Więcej pieniędzy na promocję unijnych produktów rolnych w średnim okresie – oto odpowiedź UE na rosyjskie embargo
Komisja Europejska potwierdziła dziś zamiar przeznaczenia dodatkowych 30 mln euro z unijnych funduszy na kampanie promocyjne realizowane w ramach wspólnej polityki rolnej, które będą miały miejsce w 2015 r. Jest to dodatkowa kwota w stosunku do 60 mln euro przeznaczanych co roku na ten cel w budżecie WPR. Ponieważ chodzi tutaj o programy współfinansowane przez UE i inne podmioty, zmiana prawdopodobnie sprawi, że na działania promocyjne zostanie wydane dodatkowo 60 mln euro. Celem jest złagodzenie skutków ograniczeń eksportowych nałożonych przez Rosję na niektóre unijne produkty rolne. Wypłacanie dodatkowych środków rozpocznie się wraz z początkiem realizacji zgłaszanych obecnie kampanii promocyjnych (termin składania zgłoszeń upływa z końcem września).
Potwierdzając dzisiejszą decyzję unijny komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich Dacian Cioloș powiedział: „Programy promocyjne to jedno z narzędzi WPR, którym możemy posłużyć się w średnim okresie w celu zaradzenia trudnościom rynkowym, jakich spodziewamy się w kilku sektorach wskutek rosyjskiego zakazu eksportu – pomoże ono producentom w znalezieniu nowych rynków zbytu w UE i poza nią. Dzisiejsza zmiana oznacza, że na projekty promocyjne, które zostaną zgłoszone do końca miesiąca, przeznaczone zostanie 60 mln euro z unijnych funduszy. A ponieważ będą to projekty współfinansowane przez UE i organizacje, które je realizują, spodziewamy się, że w2015 roku zostaną zrealizowane działania promocyjne warte łącznie 120 mln euro. Gorąco zachęcam organizacje rolnicze do skorzystania z tej możliwości i do przedstawienia w najbliższych tygodniach ambitnych programów promocji”.
Dzisiejsza decyzja jest kolejnym krokiem po wprowadzonych niedawno nadzwyczajnych środkach rynkowych dotyczących brzoskwiń i nektarynek (33 mln euro) i innych łatwo psujących się owoców i warzyw (125 mln euro) oraz decyzji o uruchomieniu prywatnego przechowywania masła, odtłuszczonego mleka w proszku i sera, która została ogłoszona w ubiegłym tygodniu a w tym tygodniu ma zostać zatwierdzona.
Unia Europejska każdego roku przeznacza ok. 60 mln euro na współfinansowanie programów promocji w rolnictwie. Środki na zgłoszone programy przyznawane są w dwóch transzach: do 30 mln euro na programy w ramach pierwszej transzy, a pozostała kwota – w drugiej transzy. Termin zgłaszania swoich programów państwom członkowskim przez organizacje rolnicze upływa z końcem września i z końcem lutego. Następnie państwa członkowskie przedstawiają Komisji wybrane programy do oceny. Dzisiejsza decyzja oznacza, że na programy zgłoszone w państwach członkowskich w tym miesiącu dostępne będzie do 60 mln euro.
Unia finansuje do 50 proc. kosztu takich działań (do 60 proc. w przypadku programów propagujących spożywanie warzyw i owoców przez dzieci), natomiast pozostałą część pokrywa organizacja branżowa lub międzybranżowa będąca inicjatorem danego programu i /lub państwo członkowskie. Dzisiejsza decyzja o przekazaniu dodatkowych 30 mln euro z funduszy unijnych oznacza zatem w praktyce, że na kampanie promocyjne przeznaczone zostanie o 60 mln euro więcej niż początkowo przewidywano. Priorytetem będą dla Komisji programy promocji produktów, które normalnie byłyby eksportowane do Rosji.