StoryEditor

Autonomiczny ciągnik Case IH

21.05.2020., 00:00h

Na tegorocznych targach SIMA w Paryżu po raz pierwszy w Europie można było zobaczyć autonomiczny pojazd koncepcyjny (ACV) marki Case IH.

Nagrodzony Srebrnym Medalem paryskich targów Autonomiczny ciągnik koncepcyjny, pracujący bez operatora i monitorowany za pomocą nowoczesnych systemów kontroli i bezpieczeństwa, może zdecydowanie podnieść wydajność rolnictwa, zwiększając efektywność wykorzystania terenów uprawnych, korzystnie wpłynąć na ekologię oraz polepszyć warunki pracy.

Pojazd ACV jest wyposażony w super dokładny system nawigacji GPS, umożliwiający prowadzenie maszyny po równoległych ścieżkach z dokładnością poniżej 2,5 cm. Oprócz ograniczenia nakładek, taki poziom dokładności sterowania maszyną ma kluczowe znaczenie przy mechanicznym usuwaniu chwastów między rzędami uprawy czy też ograniczeniu użycia pestycydów, a w przypadku gospodarstw ekologicznych również pozwala zwiększyć rentowność. Pojazd jest wyposażony również w systemy telematyczne, które znajdują się już na wyposażeniu niektórych nowoczesnych ciągników, które zostały zaprojektowane, by rolnik lub menadżer floty wiedział, gdzie ciągnik się znajduje, co robi i jaki ma zapas paliwa - a wszystko to za pomocą tabletu lub komputera w biurze.

case-ih-autonomous-concept-vehicle-8Wyposażenie ACV w czujniki radarowe, skanery laserowe (lidar), czujniki zbliżeniowe, systemy bezpieczeństwa i technologię komunikacji bezprzewodowej umożliwia zdalne monitorowanie maszyny i sterowanie ją za pomocą komputera osobistego lub tabletu. Dzięki temu ciągnik może pracować w polu całkowicie samodzielnie bez operatora. Jeśli ciągnik zbliży się do miejsca lub obiektu, który mógłby stanowić zagrożenie dla maszyny, zatrzymuje się i właściciel jest powiadamiany o zaistniałej sytuacji; maszyna nie podejmie jazdy, dopóki właściciel nie sprawdzi obrazów z kamery i nie podejmie decyzji co do jej kontynuacji. Jeśli na przykład na drodze ciągnika znajdzie się górka słomy, ciągnik może otrzymać rozkaz kontynuowania jazdy; natomiast jeśli na jego drodze podczas pracy na polu lub poruszania się po prywatnej drodze znajdzie się inny pojazd, ACV ruszy z miejsca dopiero wtedy, gdy drugi pojazd się oddali.

Jeżeli trasa dojazdu na pole przebiega po prywatnych drogach, ACV można zaprogramować w taki sposób, aby sam udał się na miejsce pracy. Rolnik lub menadżer floty maszyn może obserwować jazdę ciągnika na mapie wyświetlonej na tablecie lub komputerze PC, a dzięki kamerom mieć również podgląd na otoczenie ciągnika.

case-ih-avc_01W przyszłości ciągniki koncepcyjne będą mogły wykorzystywać duże i złożone zbiory danych, takie jak dostarczane przez system satelitów w czasie rzeczywistym dane pogodowe, by samodzielnie wykorzystywać okresy dobrej pogody bez żadnej ingerencji ze strony człowieka, zarówno w dzień, jak i nocą. Na przykład ciągnik zatrzymywałby się samodzielnie po otrzymaniu informacji o zmianie pogody, która utrudniłaby wykonywanie prac, i powracałby do niej po poprawie warunków pogodowych. Ewentualnie mógłby pojechać na inne pole, gdzie panują lepsze warunki glebowe lub nie pada.

Obecnie ACV jest pojazdem koncepcyjnym, lecz rozpoczęła się już wstępna faza testów w rzeczywistych warunkach przy współpracy rolników, która pozwoli dowiedzieć się więcej na temat jego zdolności.

W niedalekiej przyszłości niektóre rozwiązania technologiczne z ACV mogłyby zostać wdrożone w tradycyjnych ciągnikach, zarówno w tych o małych gabarytach, które na przykład znajdują zastosowanie w sadach, jak i w maszynach o mocy ciągnika zaprezentowanego na wystawie, który jest przeznaczony do prac przy kultywacji gleby i uprawie roślin w dużych gospodarstwach.

case-ih-avc_02

22. listopad 2024 07:40