StoryEditor

10 lat technologii Ultraflex

21.05.2020., 00:00h

Dziesięć lat temu koncern Michelin opatentował technologię Ultraflex do produkcji nowoczesnych opon rolniczych. W ramach świętowania tej rocznicy pod koniec września br. firma zorganizowała w swoim Centrum Technologicznym we francuskim Ladoux w pobliżu Clermont-Ferrand (siedziba koncernu Michelin) polowy pokaz możliwości technologii Ultraflex w różnych oponach rolniczych, a w hiszpańskim Valladolid udostępniła obserwację procesu produkcyjnego opon rolniczych.

Opony, których produkcja oparta jest na technologii Michelin Ultraflex w porównaniu do zwykłych opon umożliwiają uzyskanie takiej samej nośności, przy takim samym lub mniejszym ciśnieniu. Technologia jest stosowana w produkcji opon używanych na wszystkich etapach prac polowych: oponie MICHELIN SprayBib do opryskiwaczy, oponie MICHELIN CerexBib do kombajnów, oponie MICHELIN AxioBib do ciągników o mocy powyżej 220 KM i MICHELIN XeoBib do ciągników o mocy 80–220 KM. Ponadto na początku przyszłego roku na rynek trafi opona CargoxBib do przyczep wielkogabarytowych i maszyn rolniczych.

Niskociśnieniowe opony MICHELIN SprayBib umożliwiają zmniejszenie ugniatania gleby przez opryskiwacz i zapewniają mu lepszy uciąg, co jest efektem większego obszaru kontaktu bieżnika z podłożem. Większy obszar kontaktu z podłożem i wydatniejsze klocki bieżnika MICHELIN SprayBib przekładają się z kolei na obniżenie zużycia paliwa. Ciśnienie powietrza w oponach SprayBib może być o 35% niższe od ciśnienia w oponach o tym samym rozmiarze

CIMG9690internet Technologia Ultraflex ma szczególnie ważne znaczenie w oponach Michelin SprayBib zaprojektowanych dla dużych opryskiwaczy (Fot. B. Szyndel)

opartych na standardowych technologiach. W praktyce nośność standardowej opony napompowanej do 5,5 bara wynosi 5,8 tony, podczas gdy opona MICHELIN SprayBib przy tej nośności może mieć ciśnienie 3,6 bara. Opony MICHELIN SprayBib opracowano również pod kątem poprawy komfortu jazdy po drogach utwardzonych. Maksymalna dozwolona prędkość jazdy na oponach MICHELIN SprayBib to 65 km/h przy obciążeniu do 6500 kg na oponę.

Michelin CerexBib to pierwsza opona, która może być używana zarówno na przedniej jak i na tylnej osi kombajnu. Technologia Michelin Ultraflex zapewnia także wiele innych korzyści – płaski bieżnik w znacznie mniejszym stopniu, niż zwykłe opony, ubija glebę; specjalna mieszanka gumowa zastosowana w oponach Michelin CerexBib zmniejsza o 25% ich nagrzewanie się; nowe opony są o 15% węższe niż opony obecnie dostępne na rynku. Dla porównania, nowe opony Michelin CerexBib IF 680/85 R 32 mają taką samą nośność jak dostępne na rynku 800/70 R 32. Umożliwia to producentom konstruowanie większych maszyn.

W odpowiedzi na rosnące potrzeby i wymagania rolników użytkujących ciągniki o dużej mocy Michelin wprowadził nowy rozmiar opon Michelin AxioBib 650/60 R34. Opona ta jest przeznaczona do ciągników o mocy powyżej CIMG9664internet W odpowiedzi na rosnące potrzeby i wymagania rolników użytkujących ciągniki o dużej mocy Michelin wprowadził nowy rozmiar opon MICHELIN AxioBib 650/60 R34

220 KM i zalecana do ciężkich prac polowych wymagających dużego uciągu i małego ugniatania gleby. Została opracowana z myślą o ciągnikach o dużej mocy w celu maksymalnego przeniesienia mocy uciągu przy ciśnieniu niższym niż w standardowych oponach o tym profilu. Przy obciążeniu 6500 kg ciśnienie powietrza w oponie jest o około 0,8 bara niższe od ciśnienia stosowanego w standardowych oponach przy tym samym obciążeniu. Ponadto opona Michelin AxioBib charakteryzuje się nawet do 40% niższym poziomem wibracji i hałasu na zakrętach na drodze.

Opona Michelin XeoBib, przeznaczona do ciągników o mocy 80–220 KM, pozwala na pracę w polu przy znacznie niższym ciśnieniu powietrza i umożliwia obniżenie zużycia paliwa o 10,6% w porównaniu z oponą referencyjną na rynku. Opony Michelin XeoBib mają taką samą nośność jak standardowe opony, ale przy znacznie niższym ciśnieniu, o wartości nie większej niż 1 bar. Obniżone ciśnienie pozwala zwiększyć powierzchnię kontaktu z podłożem. Dzięki temu ślad opony jest dłuższy – powstaje „efekt gąsienicy” – i opona mniej zapada się w podłoże. Ponadto niższe ciśnienie jest zawsze jednakowe, niezależnie czy ciągnik jest używany podczas prac na polu, czy w transporcie.

MICHELIN CargoxBib to pierwsza opona z technologią Ultraflex, którą można wykorzystywać do przyczep rolniczych wyposażonych w system regulacji ciśnienia w oponach. Ciśnienie powietrza w nowej oponie może wynosić od 0,8 bara podczas prac polowych do 4 barów podczas jazdy po drogach publicznych.

CIMG9718internet Obniżone ciśnienie pozwala zwiększyć powierzchnię kontaktu z podłożem, dzięki czemu ślad opony jest dłuższy – powstaje „efekt gąsienicy” i opona mniej zapada się w podłoże (Fot. B. Szyndel) Efektem większej powierzchni kontaktu z podłożem i niższego ciśnienia w oponie jest zmniejszenie ugniecenia gleby i głębokości kolein (Fot. B. Szyndel) Efektem większej powierzchni kontaktu z podłożem i niższego ciśnienia w oponie jest zmniejszenie ugniecenia gleby i głębokości kolein (Fot. B. Szyndel)

Zapraszamy do obejrzenia filmu:

05. maj 2024 08:22