StoryEditor

Zobacz co Bergmann zmodernizował w przyczepach przeładowczych?

Firma Bergmann od lat produkuje wydajne przyczepy przeładowcze (21-43 m³) stanowiące logistyczne ogniwo transportowe między kombajnami zbożowymi a pojazdami transportowymi stojącymi na brzegu pola.

16.11.2022., 14:00h

Jeśli do siewnika oprócz nasion ma być również wsypywany nawóz, przyczepy przeładowcze GTW 330 (33 m³) i GTW 430 (43 m³) można wyposażyć w dzielony system zbiorników TwinBunker. Zaprezentowano je na targach Agritechnica 2019 wraz z przedstawionymi tam nowymi modelami GTW 210 i GTW 300. Jest on podzielony na dwie komory poprzecznie do kierunku jazdy w stosunku 50/50. Jedna komora jest przeznaczona na materiał siewny, druga na nawóz.

Aby umożliwić opróżnianie komór niezależnie od siebie, każda komora ma oddzielnie obsługiwany i niezależny aparat dozujący. Aparat dozujący w jednej komorze jest zamknięty celem opróżnienia drugiej komory. Jeśli GTW 330 lub GTW 430 jest stosowany przy zbiorze zboża lub kukurydzy jako wóz przeładowczy, obie części aparatu dozującego można jednocześnie otworzyć lub zamknąć.

Sprzęt dla dużych siewników

Do napełniania nasionami siewników o dużych szerokościach roboczych wszystkie przyczepy przeładowcze Bergmann można opcjonalnie wyposażyć w hydraulicznie napędzany ślimak o długości 5 m i średnicy 250 mm. Wysokość załadunkowa ślimaka podającego nasiona wynosi ponad 4 m, dzięki czemu można komfortowo napełniać nawet największe siewniki. Jest on zamontowany na dolnej połowie ślimaka przeładowczego i może być hydraulicznie odchylany na boki i regulowany na wysokość.

Wykorzystanie przyczepy przeładowczej można zwiększyć szczególnie w wersji TwinBunker, ponieważ wiosną i jesienią może ona być używana do napełniania siewników i rozrzutników nawozów. Dzięki temu przyczepy przeładowcze serii GTW można używać przez cały sezon.

Łatwe czyszczenie

Nowość w całej serii GTW stanowi pokrywa rewizyjna w dolnej części ślimaka przeładowczego. Umożliwia ona dostęp do obszaru między ślimakiem podającym przeładowczym. Pokrywa przydaje się podczas wizualnej kontroli obszaru przekazywania i może być stosowana jako klapa czyszcząca i inspekcyjna w przypadku przedostania się ciał obcych do zbiornika i ułatwia czyszczenie. Jeśli przyczepa garażuje pod chmurką, można otworzyć pokrywy na końcach obu połówek ślimaka przeładowczego, aby zapobiec zaleganiu wody w połówkach ślimaka i ich korozji.

Kontur dyszla

GTW 330 i GTW 430 są standardowo wyposażone w dyszel w zaczepieniu dolnym z hydraulicznie regulowaną wysokością. Nowe rozwiązanie zapobiega zakleszczaniu i gromadzeniu się słomy podczas jazdy po pokosie. Producent wyjaśnia, że smukła konstrukcja dyszla zapewnia dużą zwrotność. Opcjonalne resorowanie dyszla daje komfort jazdy na drodze i polu nawet przy dużych prędkościach jazdy dzięki pochłanianiu wstrząsów i wibracji.

Homologacja ogólnoeuropejska

Wszystkie cztery przyczepy przeładowcze serii GTW mają w standardzie pełną homologację UE zgodnie z oficjalnym rozporządzeniem (UE) 167/2013. Szczególnie w przypadku odsprzedaży na terenie UE homologacja ma tę zaletę, że do rejestracji nie jest konieczne uzyskanie krajowej homologacji indywidualnej. Dokumenty COC (Certificate of Conformity) są dostarczane z każdym pojazdem.

Prosta wymiana danych

Od 2020 roku firma Bergmann jest partnerem w konsorcjum agrirouter i tym samym jest "ready for agrirouter". Agrirouter jest neutralną i niezależną od producenta internetową platformą do wymiany danych między maszynami i oprogramowaniem rolniczym różnych producentów.

Przyczepy przeładowcze serii GTW wyposażone w ISOBUS można podłączać do agriroutera przez CCI 800, CCI 1200 lub innym terminalem dostosowanym do ISOBUS i agriroutera. Dane dotyczące maszyny, GPS i zlecenia można przechowywać, np. w formacie ISO-XML i wygodnie przesyłać przez agrirouter do systemu zarządzania gospodarstwem Farm Management Information Systems (FMIS).

Nowoczesny napęd

Za napęd ślimaka podającego w GTW 330 i GTW 430 odpowiada pas zespolony Bergmann, który można indywidualnie włączać i wyłączać hydraulicznie nawet pod obciążeniem. Wspomniany pas jest napędzany za pomocą wału odbioru mocy ciągnika. Po włączeniu odchylana hydraulicznie rolka napinająca napina pas zespolony i tym samym przenosi ruch obrotowy wału napędowego na napęd ślimaka podającego, jego napęd można łatwo zatrzymać podczas pracy w celu opróżnienia pozostałości ze ślimaka przeładowczego. Dzięki temu możliwy jest transport przyczepy przeładowczej z pola na pole nawet przy częściowym napełnieniu.

Napęd za pomocą pasa zespolonego nie wymaga konserwacji i charakteryzuje się spokojną pracą. Przeniesienie mocy z ciągnika ponad 400 KM nie stanowi problemu. Napęd za pomocą pasa zespolonego eliminuje konieczność stosowania łańcuchów rolkowych i złączy.

Jeden ślimak cztery różne nachylenia

Interesującą cechą przyczep przeładowczych jest ślimak podający, którego nachylenie rośnie od tyłu do przodu. Zalety tej konstrukcji:

► ciągły ruch ładunku, brak "tunelu" z nieruchomego ładunku, w którym ślimak musiałby się obracać,

► równomierny wyładunek na całej długości nadwozia, dzięki czemu nie dochodzi do przekroczenia nacisku zaczepu na ciągnik,

► mniejsza ilość połamanych ziaren, gdyż ładunek zawsze wpływa do ślimaka na całej jego długości,

► zmniejszone zapotrzebowanie na moc ciągnika.

Plandeka obsługiwana korbą

W celu ochrony ładunku przed warunkami atmosferycznymi wszystkie przyczepy przeładowcze serii GTW można opcjonalnie wyposażyć w plandekę obsługiwaną ręcznie za pomocą korby. Zwinięta plandeka jest przechowywana na górnej krawędzi nadwozia po lewej stronie, patrząc w kierunku jazdy. Po rozwinięciu jest przymocowana pasami z prawej strony pojazdu. Aby zabezpieczyć plandekę przed przetarciem, do krawędzi nadwozia są przymocowane małe płytki blaszane. Przydatnym detalem w korbie jest zintegrowany hak do ściągania pasów od góry po ich rozwinięciu.

Dwie duże przyczepy przeładowcze GTW 330 i GTW 430 można opcjonalnie wyposażyć w hydraulicznie regulowaną plandekę. Można ją komfortowo obsługiwać z fotela kierowcy.

opr. Jan Józefowicz

30. październik 2024 06:55