StoryEditor

ZF zwiększa zasięg pojazdów nawet o 30%

Firma technologiczna ZF przyspiesza transformację w zakresie elektromobilności, w tym oprogramowanie układu napędowego, które znacząco zwiększa wydajność. Są też inne ciekawostki.
02.07.2023., 11:00h

Nowy system nie tylko oferuje bardziej kompaktową konstrukcję napędu, ale może również zwiększyć zasięg pojazdów zimą nawet o jedną trzecią. W połączeniu ze zoptymalizowanym elektrycznym układem napędowym składającym się z elektroniki mocy, silnika i przekładni redukcyjnej opartej na 800-woltowym węgliku krzemu, system wyznacza nowe standardy w zakresie kompaktowości i wagi. Nowo opracowane oprogramowanie układu napędowego również znacząco przyczynia się do zwiększenia wydajności.

image

Pakiet napędowy ma o 30 procent niższą masę całkowitą i w ten sposób, wraz z zarządzaniem termicznym i ma tzw. gęstość momentu obrotowego na poziomie 70 niutonometrów na kilogram masy napędu.

FOTO: ZF Friedrichshafen AG

Nowa generacja napędu elektrycznego

– Dzięki temu rozwiązaniu firma ZF podkreśla swoją wiedzę systemową w zakresie elektromobilności i zapewnia e-samochodom większy zasięg" – powiedział dr Holger Klein, dyrektor generalny ZF. Nowy układ napędowy jest wolny od ciężkich pierwiastków ziem rzadkich i może być elastycznie wykorzystywany przez producentów samochodów dzięki modułowej konstrukcji. Po zaprezentowaniu koncepcji w listopadzie ubiegłego roku, firma ZF zrealizowała nową generację napędu elektrycznego z zarządzaniem termicznym w pojeździe demonstracyjnym.

Elementy elektrycznego układu napędowego zostały zoptymalizowane i połączone w całościowy system. Pakiet napędowy ma o 30 procent niższą masę całkowitą i w ten sposób, wraz z zarządzaniem termicznym i ma tzw. gęstość momentu obrotowego na poziomie 70 niutonometrów na kilogram masy napędu. Jest to szczytowa wartość dla dopuszczonych do ruchu drogowego samochodów osobowych dostępnych obecnie na rynku.

­– Zaledwie kilka miesięcy temu była to tylko wizja, teraz naszego napędu można doświadczyć w samochodzie sportowym" – powiedział Klein. – Nie tylko konsekwentnie realizujemy naszą strategię zrównoważonej i wydajnej mobilności w przyszłości, ale także dostosowujemy nasze procesy rozwojowe do nowego tempa naszej branży.

Sterowane elektronicznie układy hamulcowe, kierownicze i tłumiące

Globalna orientacja ZF już się sprawdza: jednym z przykładów jest całkowicie elektryczny układ kierowniczy Steer-by-Wire, na który ZF otrzymała zamówienia od klientów ze wszystkich głównych rynków światowych. Oprogramowanie podwozia cubiX lub napęd elektryczny pierwszej generacji 800 V będą również wykorzystywane przez producentów samochodów z Azji, Europy i Ameryki w swoich pojazdach w nadchodzących miesiącach.

ZF łączy technologię podwozi, tworząc dział Chassis Solutions Division.

Oprócz elektromobilności, produkty ZF typu by-wire, takie jak połączone w sieć i sterowane elektronicznie układy hamulcowe, kierownicze i tłumiące, są przykładami dodatkowej, przyszłej działalności w technologii podwozi. Dzięki doświadczeniu i know-how firma ZF opanowała kontrolę wzdłużną, boczną i pionową pojazdu i widzi ogromny potencjał na przyszłość w połączonych w sieć komponentach podwozia. W tym kontekście ZF łączy działy technologii podwozi samochodów osobowych i technologii aktywnego bezpieczeństwa, tworząc kompleksowy dział Chassis Solutions.

Strategia "Next Generation Mobility"

Nowa jednostka łączy w sobie wiedzę ZF w zakresie podwozi, układów kierowniczych i hamulcowych. – Dział Chassis Solution oferuje wszystkie komponenty sprzętowe potrzebne do sterowania pionową, wzdłużną i boczną dynamiką pojazdu - a także powiązaną sieć w postaci sprzętu i oprogramowania – wyjaśnił Klein. – Jednostka ta już teraz osiąga roczny obrót w wysokości ponad 14 miliardów euro i będzie niezawodnym i kompetentnym partnerem dla naszych klientów we wszystkich regionach świata. Uruchomienie nowego działu planowane jest na styczeń 2024 roku. W przyszłości wszystkie segmenty mobilności skorzystają z rozwoju i know-how nowego działu ZF ­ sektor pojazdów użytkowych, a także zastosowania przemysłowe.

image

– Dział Chassis Solution oferuje wszystkie komponenty sprzętowe potrzebne do sterowania pionową, wzdłużną i boczną dynamiką pojazdu - a także powiązaną sieć w postaci sprzętu i oprogramowania – wyjaśnia dr Holger Klein, dyrektor generalny ZF.

FOTO: ZF Friedrichshafen AG

Zainteresowanie klientów pokazuje, że ZF jest na dobrej drodze do realizacji strategii "Next Generation Mobility". Celem grupy technologicznej jest wykorzystanie technologii, aby mobilność przyszłości była czysta, bezpieczna, wygodna i przystępna cenowo ­ dla każdego i wszędzie.

opr. Jan Józefowicz, źródło: ZF Friedrichshafen AG

13. maj 2024 07:35