StoryEditor

Większa moc z przekładnią eAutoPowr

W Bednarach John Deere pokazał potężne ciągniki, a także mniejsze i specjalistyczne traktory.

07.10.2022., 14:44h

Koncepcja elektromechanicznej przekładni została nagrodzona podczas targów Agritechnica 2019, ale dopiero w tym roku John Deere oficjalnie zaprezentował ją jako opcję przy zamawianiu ciągnika 8R/RT/RX 410. - Przekładnia elektromechaniczna została zaprojektowana tak, aby zapewnić nie tylko siłę napędową, ale również do 100 kW mocy elektrycznej dla urządzeń zewnętrznych przez trójfazowy prąd przemienny 480 V (AC) o zmiennej częstotliwości – wyjaśnia Szymon Kaczmarek z John Deere.

Koncept tego rozwiązania został opracowany wspólnie z firmą Joskin. W połączeniu z napędem osi Joskin dwie osie wozu asenizacyjnego są napędzane elektrycznie, a masa wozu jest wykorzystywana do trakcji. Daje to większą przyczepność, mniejszy poślizg i precyzyjne prowadzenie. Do napędzania maszyny do prędkości 5 km/h wykorzystywany jest wyłącznie napęd elektryczny, co umożliwia szybką i płynną zmianę prędkości jazdy

Potężna moc i masa

Na Agro Show można też było zobaczyć flagowy model 9R. W ciągnikach jest nowy, oszczędny silnik John Deere o pojemności 13,6 l, znany przede wszystkim z kombajnów X9. Silnik ten ma sześć cylindrów i układ wtrysku paliwa typu HPCR. Aby przenieść ogromną moc silnika na podłoże, wszystkie modele oferują dodatkowe opcje dociążenia, które pozwalają na uzyskanie masy całkowitej 30,4 t. Ciągnik wyposażony jest w m.in w odbiornik StarFire 6000 wbudowanych w jej dach.

- W standardzie dostępny jest duży wyświetlacz CommandCenter 4200. AutoSetup pozwala wcześniej planować zadania w spersonalizowanym Operations Center klienta. Zadania automatycznie pojawiają się na wyświetlaczu w kabinie, gdy maszyna wjeżdża na pole, a operator musi je tylko potwierdzić. Po ukończeniu zadania wszystkie dane można bezprzewodowo przesłać do Operations Center - mówi Szymon Kaczmarek.

Małe ciągniki do trudnych zadań

Uprawy specjalistyczne takie jak sady czy winnice stawiają duże wymagania przed ciągnikami. Praca na niewielkiej przestrzeni i odległości między drzewami wymaga sprzętu, który bez problemu dotrze w każde miejsce. Do takich celów John Deere stworzył ciągniki 5GV, które mogą pracować w wąskich rzędach (ok. 2 m) w gęsto obsadzonych winnicach. Takie traktory mają wąską konstrukcja od 1 do 1,6 m w zależności od rozmiaru opon. Model 5GN został zaprojektowany do pracy w winnicach/sadach z nieco szerszymi rzędami (2–2,5 m). Ciągnik z wąską kabiną zmieści się w w wąskich międzyrzędziach.

Z kolei nisko zwisające gałęzie w sadach i pergole obsłuży niskoprofilowy model 5GL, dostępny w szerokościach od 1,3 do 1,8 m o mocy nawet 105 KM. Dzięki szerokości ok. 1,3–1,9 m model 5GF jest odpowiednim rozwiązaniem do pracy w szerokich winnicach lub sadów. Jest on również dostępny w wersji WideOrchard o szerokości zewnętrznej 1,5–2,2 m w zależności od rozmiaru opon wyposażonej w szersze osie zapewniające większą stabilność.Napęd serii 5G to 4-cylidrowe silniki 3,4 l w modelach o mocy 75 KM i 3,6 l dla mocy 90–120 KM. Ciągniki mają obniżoną maską, co pozwala na lepszą widoczność.

opr. Jan Józefowicz

24. maj 2024 05:58