StoryEditor

We Włoszech istotny spadek sprzedaży maszyn rolniczych

To dane z pierwszego półrocza 2024 r. w zakresie ciągników, kombajnów zbożowych i ładowarek teleskopowych i innego sprzętu

31.07.2024., 16:47h

Jak wyjaśnia FederUnacoma, czyli Włoska Federacja Producentów Maszyn rolniczych – krajowy rynek maszyn rolniczych zamknął pierwszą połowę roku spadkiem sprzedaży wszystkich głównych typów maszyn, począwszy od ciągników (-17,3%) i kombajnów zbożowych (-38,7%). Rejestracje spadły również w przypadku transporterów (-16,7%), przyczep (-4,1%) i ładowarek teleskopowych (-24,1%). Zdaniem Federacji konieczne jest wzmocnienie narzędzi zachęcających do modernizacji floty pojazdów.

Spadek sprzedaży już od dwóch lat

Dane dotyczące rynku maszyn rolniczych z niniejszego okresu opracowano na podstawie rejestrów dostarczonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Transportu, potwierdzają spadek zgłoszony już na dorocznym spotkaniu Federacji, które odbyło się 25 czerwca w Zola Predosa (Bolonia). Spadek sprzedaży, który utrzymuje się od ponad dwóch lat po szczytowej sprzedaży odnotowanej w 2021 r., dotknął wszystkie główne typy maszyn. W porównaniu z pierwszą połową 2023 r. ciągniki zmniejszyły się o 17,3% z 8 363 zarejestrowanymi jednostkami, podczas gdy kombajny zbożowe odnotowały -38,7% z 173 zarejestrowanymi pojazdami.

image
Pierwsza połowa roku zakończyła się również stratą dla ładowarek teleskopowych (-24,1% przy 491 sztukach). Zdjęcie ilustracyjne.
FOTO: Jan Józefowicz

Potrzebne wsparcie przez publiczne narzędzia motywacyjne

Pierwsza połowa roku zakończyła się również stratą dla ciągników z platformami załadowczymi, które odnotowały stratę 16,7% przy 285 zarejestrowanych maszynach, dla przyczep, którym udało się ograniczyć straty do 4,1% (3 989 sztuk) oraz dla ładowarek teleskopowych (-24,1% przy 491 sztukach). Ta ostatnia kategoria maszyn, ceniona za swoją wszechstronność operacyjną, odnotowała znaczny wzrost sprzedaży w ostatnich latach i często odnotowywano tzw. trend antycykliczny, który wydaje się, że został zatrzymany w 2022 r.

Spadek odnotowany na rynku nowych pojazdów sprawia, że kwestia modernizacji krajowej floty staje się coraz pilniejsza, co zdaniem stowarzyszenia producentów FederUnacoma wymaga natychmiastowego wzmocnienia publicznych narzędzi motywacyjnych.

oprac. Jan Józefowicz, źródło: FederUnacoma

22. październik 2024 21:58