
Zamknięcie zakładu Vredestein planowane na lato 2026 roku
Zarząd Apollo Tyres NL BV poinformował o złożeniu wniosku doradczego do Rady Zakładowej w sprawie planowanego zakończenia produkcji opon w Enschede. Jeśli procedura konsultacyjna zostanie zakończona, produkcja w holenderskim zakładzie zakończy się latem 2026 roku. Obecnie trwają rozmowy z przedstawicielami pracowników, a ostateczna decyzja wymaga jeszcze zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą.
W zakładzie w Enschede produkowano m.in. opony do samochodów osobowych, ciągników i przyczep rolniczych. Zakończenie działalności oznacza likwidację około 500 miejsc pracy. Przypomnijmy, że już w 2020 roku zredukowano liczbę pracowników z wcześniejszych 1200 do 600.
Dlaczego Vredestein zamyka produkcję w Holandii?
Decyzja o zamknięciu fabryki została podjęta po dokładnej analizie. Firma wskazuje na kilka głównych powodów:
- wzrost kosztów energii i pracy w Holandii,
- utrzymująca się inflacja,
- spadek popytu na wybrane grupy opon, zwłaszcza Spacemaster i opony rolnicze (Agri tyres),
- silna konkurencja cenowa ze strony producentów opon z rynków niskokosztowych.
Pomimo wcześniejszych prób ograniczenia kosztów, jak zaznacza Benoit Rivallant, prezes ATNL, wprowadzone oszczędności nie wystarczyły w starciu z rosnącymi cenami surowców i pracy. W rezultacie produkcja w Enschede przestała być rentowna.
Produkcja przeniesiona do Indii i na Węgry
Apollo Tyres planuje przenieść produkcję do Indii i na Węgry, gdzie firma ma już funkcjonujące zakłady. Dzięki temu firma obniży koszty operacyjne i zapewni długoterminową rentowność.
Produkcja w tych lokalizacjach ma objąć wszystkie segmenty opon, w tym również opony rolnicze marki Vredestein. Firma zapewnia, że mimo planowanego zamknięcia zakładu w Enschede, relacje handlowe z klientami i dostawcami nie ulegną zmianie.
Co dalej z oponami rolniczymi Vredestein?
Zamknięcie produkcji w Holandii może budzić pytania o przyszłość oferty opon rolniczych Vredestein – szczególnie tych modeli, które były opracowywane i produkowane z myślą o rynku europejskim.
Zmiana miejsca produkcji może wpłynąć na:
- profil techniczny niektórych modeli,
- czasy dostaw i dostępność lokalna,
- dalsze dostosowanie oferty do standardów rynków azjatyckich lub węgierskiego.
Na tym etapie nie podano jeszcze szczegółów dotyczących ewentualnych zmian w portfolio producenta.
Ważny etap w historii Vredestein
Choć decyzja nie została jeszcze formalnie zatwierdzona, planowane zakończenie produkcji w Enschede do lata 2026 roku może zamknąć istotny rozdział w historii marki Vredestein.
Fabryka w Holandii była przez dekady symbolem europejskiego know-how w dziedzinie ogumienia. Przeniesienie produkcji do Indii i na Węgry to efekt rosnących kosztów i presji konkurencyjnej, ale również sygnał, że rynek opon – także rolniczych – przechodzi obecnie duże zmiany.
opr. aj