Geneza projektu ciągnika Steyr na wodór
Koncepcyjny ciągnik Steyr FC Track powstał w ramach krajowego projektu badawczego finansowanego przez Austriacką Agencję Promocji Badań (FFG). Nad projektem pracowali wspólnie inżynierowie z zakładu CNH w St. Valentin oraz naukowcy z Instytutu Układów Napędowych i Technologii Motoryzacyjnej (IFA) na Politechnice Wiedeńskiej. Za podstawę posłużył standardowy model Steyr 4140 Expert CVT.
Jaką mocą dysponuje wodorowy ciągnik Steyr?
FC Trac wyposażony jest w akumulator wysokonapięciowy o mocy 14 kWh oraz system elektryczny 400 V. Ciągnik rozwija moc 95 kW, co odpowiada mocy jego odpowiednika z silnikiem Diesla, z tą różnicą, że miejsce tradycyjnego silnika spalinowego zajmuje ogniwo paliwowe i systemy napędu elektrycznego. Z kolei zbiornik paliwa został zastąpiony systemem magazynowania sprężonego wodoru i akumulatorem wysokonapięciowym.
Wytwarzanie wodoru do ciągnika z biomasy
Jednym z głównych celów projektu było opracowanie kompleksowego, zrównoważonego rozwiązania. W tym celu stworzono BioH2Module, który umożliwia produkcję wodoru z surowców biogennych i pozostałości. Do wytworzenia ilości wodoru równoważnej około 3,5 l oleju napędowego potrzeba 15-16 kg suchej biomasy. Warto zauważyć, że jedyną emisją z jednostki napędowej jest para wodna.
Perspektywy dla ciągników z napędem wodorowym
Marco Lombardi, szef marek Case IH i Steyr EMEA, podkreśla, że Steyr FC Trac został nominowany do Austriackiej Nagrody Państwowej w dziedzinie Technologii w kategorii Technologie mobilności. Choć projekt ten stanowi istotny krok w rozwoju alternatywnych napędów w rolnictwie, należy pamiętać, że technologia wodorowa w ciągnikach wciąż znajduje się w fazie eksperymentalnej i wymaga dalszych badań, a przede wszystkim rozwoju infrastruktury stacji do tankowania wodoru.
opr. aj, źródło Steyr