StoryEditor

Rynek ciągników w kryzysie? Spadek sprzedaży i zmiany liderów w styczniu 2025

Sprzedaż nowych ciągników w styczniu 2025 roku spadła o 17% w skali roku, a liderzy rynku tracą udziały. Czy to początek długofalowego kryzysu? Sprawdzamy, które marki radzą sobie najlepiej, jak kształtują się trendy i co czeka polski rynek maszyn rolniczych.

27.02.2025., 16:00h

Sytuacja na rynku ciągników rolniczych w Polsce w styczniu 2025 roku odzwierciedla ogólny trend spadkowy, który utrzymuje się od ubiegłego roku. Według danych CEPiK zarejestrowano 671 nowych ciągników, co stanowi spadek o 3% w stosunku do stycznia 2024 roku oraz aż o 43% względem grudnia 2024 roku. W skali roku sprzedaż nowych maszyn zmniejszyła się o 17%, co wskazuje na wyraźne osłabienie rynku.

Liderzy rynku i zmiany w udziale

Marka New Holland odzyskała pozycję lidera po słabszym grudniu, jednak liczba zarejestrowanych maszyn tej marki spadła o 51,9% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Na drugim miejscu uplasowała się Kubota, notując spadek rejestracji o 37,4% względem stycznia 2024 roku. Case IH, z wynikiem 55 sztuk, odnotował największy wzrost wśród czołowych producentów – 83,3% więcej niż rok wcześniej. John Deere oraz Deutz Fahr uzupełniły pierwszą piątkę, notując niewielkie spadki w stosunku do stycznia 2024 roku.

Na kolejnych pozycjach znalazły się: 6. Solis – utrzymując stabilny wynik 43 zarejestrowanych ciągników, co daje 6,4% udziału w rynku, 7. Valtra – z 35 rejestracjami i wzrostem o 29,6% względem roku poprzedniego, 8. Farmtrac – z 27 nowymi ciągnikami, co oznacza wzrost o 3,8% względem stycznia 2024 roku, 9. Massey Ferguson – 27 sztuk, notując wzrost o 12,5%, 10. Claas – z 25 zarejestrowanymi maszynami i wzrostem o 25% względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

Sprzedaż w poszczególnych segmentach mocy

Analiza rejestracji w kategoriach mocy ujawnia, że spadki sprzedaży dotknęły niemal wszystkie segmenty, z wyjątkiem przedziałów 51-70 KM oraz 71-100 KM, gdzie odnotowano wzrost odpowiednio o 36% i 15% w porównaniu do stycznia 2024 roku. W najwyższych segmentach mocy, powyżej 200 KM, sprzedaż zmniejszyła się o 24%. Liderem w poszczególnych kategoriach pozostają:

  • Kubota w przedziale 30-50 KM (20,6% udziału),
  • Solis w segmencie 51-70 KM (18,1%),
  • New Holland w kategorii 71-100 KM (30,1%) oraz 101-140 KM (19,8%),
  • John Deere w zakresie 141-200 KM (25,3%),
  • Valtra w segmencie powyżej 200 KM (26,1%).

Jaki region polski kupuje najwięcej ciągników?

Średnia moc nowo rejestrowanych ciągników w styczniu 2025 roku wyniosła 117,4 KM, co oznacza spadek w porównaniu do 125 KM rok wcześniej. Najwyższa średnia moc została odnotowana w województwie lubuskim (173 KM), a najniższa w podkarpackim (61,6 KM). Pod względem liczby rejestracji przodowało województwo mazowieckie (139 szt.), a tuż za nim uplasowały się Małopolskie (68 szt.) i Lubelskie (66 szt.).

Rynek ciągników używanych

image
FOTO: Łukasz Siara

Rynek używanych ciągników również notuje spadki – w styczniu 2025 roku zarejestrowano 2073 maszyny, co oznacza 14% mniej niż przed rokiem. Najwięcej używanych ciągników pochodziło z importu (1866 szt.), natomiast krajowe rejestracje wyniosły 207 szt. Liderem rynku wtórnego jest John Deere, który osiągnął 16,4% udziału w sprzedaży, dominując w kategoriach wiekowych 3-5, 6-10 oraz 11-20 lat. W grupie najstarszych maszyn (powyżej 20 lat) przewodzi Ursus z udziałem 12,9%.

Słowem podsumowania...

Rynek ciągników rolniczych w Polsce zmaga się z wyraźnym osłabieniem popytu, co odzwierciedlają spadki rejestracji zarówno w segmencie nowych, jak i używanych maszyn. Pomimo zmian na pozycjach liderów, dominującymi graczami wciąż pozostają New Holland, Kubota i John Deere. Wzrost sprzedaży w segmentach średniej mocy sugeruje, że rolnicy szukają bardziej ekonomicznych rozwiązań, co może wynikać z rosnących kosztów prowadzenia gospodarstw. Kolejne miesiące pokażą, czy rynek utrzyma tendencję spadkową, czy też odbije się po trudnym początku roku.

opr. Łukasz Siara żródło: PIGMiUR na podstawie danych CEPiK.

10. marzec 2025 16:22