
Multi-Challenger XT stanowi rozwinięcie koncepcji znanych z innych pługa KUHN-a. Przednia część konstrukcji oparta została na rozwiązaniach z modelu Multi-Leader XT, natomiast tylna sekcja nawiązuje do technologii stosowanej w zawieszanym pługu Multi-Master L. Dzięki połączeniu tych dwóch segmentów powstała maszyna półzawieszana, dostosowana do pracy z największymi ciągnikami i przystosowana do szerokich opon, kół bliźniaczych, potrójnych oraz układów gąsienicowych. Pług jest dostępny w dwóch wersjach roboczych o szerokości 4,5 i 5,5 metra, przy czym w wersji 5,5-metrowej zastosowano fabrycznie system sekwencyjnego skrętu z pamięcią pozycji przesunięcia.
Wózek na dużych kołach
Elementem charakterystycznym Multi-Challengera XT jest solidny wózek transportowy z kołami o dużej średnicy. Ich rozmiar ma bezpośredni wpływ na ograniczenie zagęszczania gleby i zapewnia lepszą stabilność w trakcie pracy. Jednocześnie duże koła odpowiadają za równomierne przenoszenie sił wzdłuż całej maszyny, co poprawia płynność ruchu zarówno podczas orki, jak i w czasie transportu na pole.
Regulacja i kopiowanie terenu
Maszyna została wyposażona w mechanizm kopiowania terenu, który umożliwia zachowanie jednakowej głębokości pracy pomiędzy przednią i tylną sekcją nawet na nierównych powierzchniach. Dodatkowo tylna część pługa może być unoszona, co pozwala na skrócenie uwroci i ograniczenie liczby przejazdów w obrębie tego samego pasa. W razie potrzeby możliwe jest prowadzenie orki jedynie przy użyciu sekcji przedniej.
Szerokość roboczą można zmieniać w zakresie od 14 do 20 cali, czyli od 35 do 50 cm, a jej regulacja odbywa się przy użyciu tylko dwóch śrub mocujących korpusy. Zastosowane mocowania pochodzą z modelu Multi-Master L. W zależności od warunków pracy producent oferuje zabezpieczenia korpusów w dwóch wariantach – mechaniczne typu T oraz hydrauliczne NSH. W wersji NSH siła wyzwalania wynosi 1,5 tony, natomiast w odmianie MAXIBAR osiąga 2,5 tony, umożliwiając natychmiastowe odchylenie korpusu przy natrafieniu na przeszkodę.
Opcje dodatkowe
Wśród opcji dodatkowych znalazły się reflektory robocze umieszczone na wózku, które poprawiają widoczność podczas pracy w nocy lub przy słabej widoczności. Dostępny jest również zintegrowany wał DUOLINER, który może pracować równolegle z pługiem. Wał ten kruszy warstwę wierzchnią gleby i zagęszcza ją wgłębnie, co ułatwia podsiąkanie wody i przyspiesza przygotowanie pola do siewu. DUOLINER automatycznie dopasowuje się do ustawień pługa i współpracuje z opatentowanym systemem Steady Control, odpowiedzialnym za kopiowanie ukształtowania terenu.
opr. Łukasz Siara