Naszą podróz przez techniczne zakamarki ciągnika z logo skaczącego jelenia zacznijmy od silnika. Prezentowany na Opolszczyznie model 5095M wyposażony jest w czterocylindrowy silnik PWS o pojemnośći 4,6 litra spełniający normę emisji spalin Stage V. Jednostke tę zamieszczono we wszystkich modelach serii z wyjątkiem najmniejszego 5075M. Pod jego maską znajdziemy znany z serii 5E 3-cylindorwy motor o pojemności 2,9 l. Wraz z wejściem na rynek nowych "piątek" pojawia się również nowy 5130M, a cała gama kompaktowych ciągników John Deere serii 5M prezentuje się teraz następująco:
- 5075M - 75 KM (55kW) mocy maksymalnej (97/68/EC)
- 5095M - 100 KM (73,7kW) mocy maksymalnej (97/68/EC)
- 5105M - 110 KM (81kW) mocy maksymalnej (97/68/EC)
- 5120M - 125 KM (92,1kW) mocy maksymalnej (97/68/EC)
- 5130M - 135 KM (99,9kW) mocy maksymalnej (97/68/ECE)
8 biegów na jeden zakres - brzmi znajomo?
Znawcy ciągników John Deere odrazu powędrują myślami do ciągników serii 6R z przekładnią dwusprzęgłową DirectDrive, jednak nie ta przekładnia znajduje się na liście wyposażenia nowych ciągników 5M. Mamy tu nową przekładnię nazwaną Powr8 z 3 zakresami A, B, C, na każdy z zakresów przypada 8 biegów zmienianych pod obciążeniem. Możliwość zmiany biegów bez zakłóceń w pracy ciągnika znacząco zwiększa wygodę użytkowania oraz pozwala na pełniejsze wykorzystanie jego potencjału w zadaniach wymagających dużego uciągu lub stabilnej prędkości WOM.
Ponadto w nowych kompaktach Deere‘a przekładnią Powr8 oraz PowerQuad (w modelu 5130M dostępna w standardzie) jest również funckcja SpeedMatching, która przy zmianie zakresów ciągnik dopasowuje przełożenie, by jazda była płynna. Podsumowując kwestie przekładni dostępnych w nowych ciągnikach 5M - do wyboru mamy skrzynię przekładniową z jednym półbiegiem (PowrReverser HiLo, 16/16 lub 32/16), czterema (PowrQuad, 16/16) lub aż ośmioma (Powr8, 32/16).
Masa, ładowność i parametry TUZ
Konstrukcja produkowanej w Indiach M-ki pozwala na obciążenie jej ładunkiem o 900 kilogramów mniejszym niż w przypadku serii 6M na krótkiej ramie (6090 - 6120). Przy masie transporotowej wynoszącej 4400 kilogramów oraz udźwigowi tylnego TUZ określanego przez producenta na 5677 kilogramów dopuszczalana masa całkowita "piątki" wynosi 8,2 tony, zaś w przypadku produkowanych w niemieckim Mannheim ciągników 6M DMC wynosi 10.2 tony. Wydajność hydrauiliki sterowanej ręcznymi dzwigniami z możliwością zablokowania oraz ręcznej regulacji przepływu wynosi 70 l/min w ciągnikach ze skrzynią PowrReverser oraz 72 l/min w przypadku przekładni Powr8 i PowrQuad.
Co z komfortem pracy w nowym kompakcie JD?
Zajmując miejsce prezentowanym 5095M na uwagę zasługuje pneumatycznie amortyzowany fotel oraz klimatyzacja w standardzie. Pracę operatora z pewnością umili elektrohydrauliczny rewers i sterujący podnośnikiem EHR. Cyfrowa deska rozdzielcza umożliwa wgląd w szereg parametrów pracy, ale nie tylko. W połączeniu z odbiornkiem sygnału GPS (w tym przypadku StarFire 7500) bez konieczność dokupowania dodatkowego terminala (oszczędność ok.23 000 zł) możemy uruchomić prowadzenie równoległe.
Cyfrowy panel w desce umożliwa również zapisanie do 10 stworzonych kursów AutoTrac. Dla bardziej wymagających do dyspozycji klientów dedykowany jest pakiet ISOBUS ready, dzięki któremu w kilka minut możemy zainstalować w kabinie ciągnika terminal G5 Plus. Podczas pokazu zaprezentowano to na przykladzie pracy z opryskiwaczem serii M700.
oprac. Łukasz Siara