Wielu producentów beczkowozów, w tym Zunhammer, przez wiele lat stosowało mechaniczne układy sterowania skrętną osią w swoich pojazdach. Tradycyjny system polegał na wymuszonym, mechanicznym sterowaniu osią za pomocą łączników zamontowanych obok dyszla, połączonych z ciągnikiem (często za pomocą zaczepu kulowego typu K50). Choć taki układ umożliwiał bezpieczną jazdę po prostych drogach, jego zastosowanie w zakrętach wiązało się z wieloma ograniczeniami.
Uszkodzone drążki i zerwane połączenia
Jednym z głównych problemów tradycyjnych rozwiązań było to, że zmniejszenie kąta skrętu osi podczas pokonywania zakrętów prowadziło czasem do uszkodzeń mechanizmów sterujących. Ponadto, właściciele cystern, zwłaszcza tych z dużymi oponami chroniącymi podłoże, skarżyli się na zrywanie mechanizmów odpowiedzialnych za skrętną oś. W wyniku dużych sił mechanicznych, które pojawiały się w tradycyjnych układach, pojazdy mogły ulegać uszkodzeniom, co wpływało na ich wydajność oraz bezpieczeństwo.
Wprowadzenie nowego systemu sterowania Lena
Zunhammer zdecydował się na modernizację swojego układu sterowania i wprowadził nowy system kierowania skrętną osią, oparty na technologii elektrohydraulicznej. Od 2012 roku firma instalowała ten nowoczesny system w swoich cysternach, a do tej pory zainstalowano go w ponad 1000 pojazdów. Nowa technologia, która zastąpiła tradycyjny mechaniczny układ sterowania, pozwala na eliminację wielu problemów związanych z uszkodzeniami i ograniczonym kątem skrętu.
W ramach nowego systemu, mechaniczny drążek został całkowicie usunięty, co umożliwiło łatwiejsze i szybsze sprzęganie pojazdów. Zamiast skomplikowanego łączenia mechanizmów, wystarczy podłączyć kulę K80, oświetlenie elektryczne, złącze magistrali ISO oraz przewody hydrauliczne LS.
Jak działa sterowanie skrętną osią bez połączeń mechanicznych?
Zunhammer wprowadził czujnik żyroskopowy, który monitoruje kąt skrętu osi. Dzięki tej technologii, sterowanie skrętną osią jest bezkontaktowe, co eliminuje potrzebę stosowania dodatkowych połączeń mechanicznych. System żyroskopowy, zintegrowany z systemem ISObus, zapewnia pełną kontrolę nad pojazdem bez ryzyka błędów obsługi. Zintegrowany system umożliwia precyzyjne sterowanie osią w różnych warunkach, co zwiększa stabilność i bezpieczeństwo pojazdu, zarówno na drogach, jak i w terenie.
Dzięki żyroskopowi i połączeniu z danymi nt. aktualnej prędkości nowy system sterowania skrętną osią dostosowuje się automatycznie do warunków jazdy. Od prędkości 0 do 15 km/h układ jest w pełni reaktywny i umożliwia precyzyjne manewrowanie. W przypadku prędkości od 15 do 40 km/h układ stopniowo staje się mniej reaktywny, a powyżej 40 km/h skrętna oś jest całkowicie zablokowana, co zapobiega niekontrolowanym ruchom zestawu podczas szybkiej jazdy.
System Lena, a jazda do tyłu
Podczas jazdy na zboczu lub w sytuacjach, które prowadzą do znoszenia zestawu, operator może z łatwością przywrócić prawidłowy tor jazdy, dotykając odpowiedniej ikony na terminalu ISO bus. Dzięki temu manewrowanie ma być prostsze, a operatorzy nie muszą wprowadzać dodatkowych ustawień do systemu sterującego.
Od kiedy na rynku?
Począwszy od wystawy EuroTier, producent będzie wyposażał wszystkie swoje wozy w tym jednoosiowe, tandemowe i trójosiowe w ten nowy układ kierowniczy w ramach wyposażenia opcjonalnego.
Zobacz, za co firmy otrzymały medale EuroTier 2024.
opr. Łukasz Siara