Nowa seria Arion 6 Cmatic bazuje na konstrukcji modeli sześciocylindrowych, ale otrzymała gruntownie przebudowaną kabinę, nową koncepcję oświetlenia i udoskonalony układ przeniesienia napędu. Model Arion 6.190 Cmatic napędzany jest, według informacji producenta, sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 6,8 l i mocy maksymalnej 205 KM z systemem CPM (Claas Power Management). Moc rozwijana jest stopniowo, w zależności od zapotrzebowania, co poprawia elastyczność w pracy polowej i transportowej.
Bezstopniowa przekładnia Cmatic, opracowana przez Claas Industrietechnik, ma tryb pracy z ładowaczem czołowym i automatyczny hamulec przyczepy. Opcjonalny system Cemos analizuje parametry pracy i doradza w zakresie balastowania oraz ciśnienia w oponach.
Według danych producenta, nowa kabina otrzymała pełne zawieszenie, poprawioną izolację akustyczną i lepszą widoczność. Dostępne są fotele klasy premium z masażem, wentylacją i półaktywnym tłumieniem drgań. Konsola sterująca Cmotion i terminal Cebis umożliwiają konfigurację hydrauliki, podnośnika oraz funkcji ISOBUS.
System Cemis 1200 ma funkcję Auto CSM, automatycznie wykonującą zaprogramowane sekwencje na uwrociach, oraz Auto RefLine, która samoczynnie przełącza ślady referencyjne w zależności od pozycji ciągnika.
Axion 9 – duży ciągnik z nową kabiną i drugim poziomem autonomii
Seria Axion 9 obejmuje, według informacji Claasa, siedem modeli o mocy od 330 do 450 KM, w tym dwie wersje półgąsienicowe Terra Trac. Maszyny napędzane są sześciocylindrowym silnikiem FPT Cursor 9 (8,7 l) z funkcją Auto Droop, dostosowującą obroty do obciążenia i charakteru pracy.
Przekładnia Cmatic otrzymała przewidujące zarządzanie napędem Auto Load Anticipation, które rozpoznaje zmiany obciążenia i automatycznie zwiększa prędkość obrotową silnika z wyprzedzeniem. Rozwiązanie to zostało wyróżnione srebrnym medalem DLG Innovation Award.
Nowa kabina o objętości 3 m³ i poziomie hałasu 66 dB(A) ma, według danych producenta, powiększoną przestrzeń roboczą, obracany o 40° fotel oraz terminal Cebis Connect współpracujący z drugim ekranem 12-calowym. W standardzie przewidziano system Cemos i GPS Pilot.
W wersjach Terra Trac zastosowano nowe taśmy jezdne w czterech szerokościach i opcjonalny układ CTIC do regulacji ciśnienia w oponach. Według Claasa, maksymalna wydajność hydrauliki wynosi 370 l/min, a udźwig tylnego podnośnika do 13 t.
Axion 9 może realizować zaplanowane zadania dzięki jednostce AgXeed VCU (Vehicle Control Unit), współpracującej z chmurą Claas Connect i platformą AgXeed TraXwise. Operator pozostaje w kabinie, a ciągnik wykonuje prace automatycznie, w tym omijanie przeszkód i manewry na uwrociach.
Claas Connect – wspólna platforma cyfrowa
Zarówno Arion 6, jak i Axion 9 są zintegrowane z ekosystemem Claas Connect. System umożliwia zarządzanie flotą, tworzenie zleceń, śledzenie położenia maszyn i analizę danych eksploatacyjnych. Dostęp do funkcji jest możliwy z terminala w kabinie lub z urządzenia mobilnego.
Nowe ciągniki są rejestrowane w Claas Connect z pięcioletnią licencją Machine Connect, umożliwiającą automatyczną dokumentację pracy i zdalny wgląd w dane operacyjne.
Nexos 2 Cmatic – pierwszy bezstopniowy Claas dla sadów i winnic
Podczas prezentacji w Hanowerze Claas pokazał także serię Nexos 2 Cmatic – pierwsze wąskotorowe ciągniki tej marki z bezstopniową przekładnią. Według danych producenta, cztery modele o mocy od 85 do 120 KM i szerokości od 1,0 do 1,55 m wyposażono w czterosłupkową kabinę z filtracją kategorii 4 i nowy podłokietnik z systemem Cmotion oraz joystickiem Electropilot.
Silnik FPT o pojemności 3,6 l może pracować na paliwie HVO, a hydraulika Load Sensing osiąga 110 l/min. Ciągniki wyposażono w automatyczny WOM, system CSM do obsługi sekwencji na uwrociach i złącza ISOBUS z przodu oraz z tyłu.
Nexos 2 Cmatic, podobnie jak większe serie, został zintegrowany z Claas Connect, co umożliwia dostęp do dokumentacji, planów serwisowych i sklepu części.
Nowe Arion 6, Axion 9 i Nexos 2 Cmatic pokazują kierunek rozwoju Claasa – od ciągników wąskotorowych po maszyny powyżej 400 KM, wszystkie korzystają z przekładni Cmatic, systemów Cmotion i Cebis oraz cyfrowej integracji Claas Connect.
opr. Łukasz Siara
