Najważniejsze cechy nowej opony to zoptymalizowana trwałość, mniejsze ugniatanie gleby, niższe zużycie paliwa i lepsza trakcja. Mowa tu o osiągach na drodze i podczas użytkowania na polu dzięki możliwościom adaptacyjnym tego ogumienia. Można powiedzieć, że ta nowa opona rolnicza, to dwa w jednym, bo nadaje się do użytku drogowego i pracy na polu. Jest to pierwszy na rynku model ogumienia zaprojektowany specjalnie do maszyn działających z centralnym systemem pompowania opon (Central Tire Inflation Systems – CTIS). Wspomniana opona została doceniona podczas targów SIMA w 2017 r., otrzymując złoty medal za innowacyjność.
Wzór bieżnika
Specjalny wzór bieżnika Michelin Evobib maksymalizuje powierzchnię styku opony z podłożem w warunkach polowych, a konstrukcja opony przystosowana do użytkowania przy bardzo niskim ciśnieniu dzięki technologii Michelin Ultraflex zmniejsza ugniatanie gleby i poprawia właściwości trakcyjne ciągnika. Podczas użytkowania na drodze centralne żebro bieżnika i mniejszy obszar styku z nawierzchnią zmniejszają opory toczenia, a jednocześnie zwiększają trwałość opony i obniża zużycie paliwa.
Wzór bieżnika został zaprojektowany tak, aby wpłynąć na trwałość opony i zapewniać dobrą trakcję przez cały okres użytkowania. Ponadto opona ma karkas w standardzie PFO (Pressure Field Operation), który umożliwia zwiększenie nośności podczas prac polowych.
Trzy pobszary
Michelin Evobib oferuje rolnikom znaczące korzyści dzięki wprowadzonym udoskonaleniom w trzech podstawowych obszarach:
► Różnica powierzchni styku opony z podłożem pomiędzy użyciem na polu i na drodze wynosi 47 proc.(wg. pomiarów wewnętrznych marki Michelin), czyli dwa razy więcej niż w przypadku opony VF (very high flexion), takiej jak Michelin Axiobib 2 (różnica na poziomie 24 proc.) zazwyczaj stosowanej z systemem centralnego pompowania opon (CTIS).
► 15-proc. (wg. pomiarów wewnętrznych marki Michelin) wzrost trakcji w porównaniu z konkurencyjną oponą VF o hybrydowym wzorze bieżnika, jak również identyczna zdolność trakcyjna co w przypadku opony VF z bieżnikiem z klockami (przy normalnym użytkowaniu w polu).
► Zużycie paliwa zbliżone do uzyskiwanego przy stosowaniu opony o standardowym profilu drogowym. Zmniejszenie zużycia paliwa o 2 litry na godzinę (wg. pomiarów wewnętrznych marki Michelin) w porównaniu do konkurencyjnej opony hybrydowej VF oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 1 litr na godzinę w porównaniu do opony Michelin Axiobib 2 z systemem centralnego pompowania opon (CTIS).
Dwa rozmiary opon
Obecnie opona Michelin Evobib dostępna jest w dwóch rozmiarach VF 710/70 R 42 i VF 600/70 R 30, które są odpowiednie dla ciągników o mocy od 200 do 300 KM. Na jesieni 2023 r. zostaną wprowadzone trzy dodatkowe rozmiary dla ciągników o mocy powyżej 300 KM: VF 650/60 R34, VF 650/65 R34 i VF 710/75 R42.
Trzy rodzaje opon do trzech rodzajów użytkowania
Po wprowadzeniu do oferty opon Michelin Evobib marka Michelin ma kompletną gamę rozwiązań do ciągników o dużej mocy w zależności od zapotrzebowania. Oto trzy warianty:
► Jeśli ponad 80 proc. prac prowadzonych jest na polu i/lub w trudnych warunkach, Michelin rekomenduje wybór opony Michelin Exiobib ze względu na jej możliwości trakcyjne.
► Jeśli prace polowe stanowią od 20 proc. do 80 proc., Michelin rekomenduje oponę Michelin Evobib z systemem CTIS, która umożliwia optymalizację wszystkich czynników wpływających na osiągi na drodze i w polu dla lepszego zwrotu z inwestycji.
► Jeśli wykorzystanie opony do prac polowych jest mniejsze niż 20 proc. (użytkowanie głównie na drodze), a ciągnik nie jest używany do prac w ekstremalnych warunkach, najlepszym wyborem będzie Michelin Roadbib ze względu na zwiększoną żywotność oraz zmniejszone zużycia paliwa.
opr. Jan Józefowicz, źródło: Michelin