Zarówno T5S, jak i T5 Utility Powershuttle to ważące blisko 4 tony, uniwersalne ciągniki z rozstawem osi 2350 mm. Poszerzają one gamę ciągników T5 o mocy od 80 do 140 KM, która obejmuje teraz pojazdy T5 Utility DualCommand, T5 ElectroCommand, T5 DynamicCommand i T5 AutoCommand. Cechą wspólną tych nowych gam podrzędnych są wydajne silniki, a także system ATS i układ hydrauliczny, różnią się jednak wymiarami całkowitymi, masą, osiami i ofertą opon, różnice widoczne są też w kabinie.
Zoptymalizowana turbosprężarka
Oba modele mają 4-cylindrowy silnik F5 firmy FPT o pojemności skokowej 3,6 l spełniający wymogi normy Stage V. Zoptymalizowana konstrukcja turbosprężarki i tłoków gwarantuje dobre osiągi i oszczędność paliwa, maksymalna moc jest dostępna już przy 1900 obr./min, a moment obrotowy 450 Nm w modelu T5.100S i 506 Nm w przypadku modelu T5.120 Utility Powershuttle jest dostępny już od 1300 obr./min i szybko rośnie do 47%, ułatwiając pracę pod obciążeniem.
W ciągnikach zastosowano układ neutralizacji spalin wykorzystujący katalizator utleniający, filtr cząstek stałych oraz moduł selektywnej redukcji katalitycznej w jednym bezobsługowym i kompaktowym rozwiązaniu, umieszczonym w całości pod pokrywą silnika, co ułatwia montaż ładowacza czołowego. Ciągniki te charakteryzują się 600-godzinnym okresem międzyprzeglądowym silnika, a wszystkie codzienne czynności związane z przeglądem można wykonać tylko z lewej strony.
Przekładnie, hydraulika i WOM
Model T5S można wyposażyć w przekładnię 12x12, opcjonalną przekładnię mechaniczną 20x20 z biegami pełzania lub przekładnię Powershuttle umożliwiającą zmianę kierunku bez użycia sprzęgła. Z kolei odświeżona seria T5 Utility Powershuttle dostępna jest jedynie z przekładnią Powershuttle, która zapewnia zmianę kierunku bez używania sprzęgła.
Zarówno w T5S, jak i w T5 Utility Powershuttle zastosowano układ hydrauliczny wyposażony w dwie pompy: o wydajności 36 l/min dla układu kierowniczego i drugą o maksymalnej wydajności 82 l/min dla osprzętu. Nowa pompa MegaFlow pozwala przyspieszyć pracę ładowacza czołowego oraz podnoszenie i opuszczanie narzędzi. Uzupełnieniem tych funkcji jest włączany elektrohydraulicznie WOM 540/540E/1000 obr./min z funkcją łagodnego rozruchu, funkcją Eco i synchronizacją z prędkością jazdy. W ciągniku można zamówić nawet trzy zawory hydrauliki zewnętrznej oraz szybkozłącza hydrauliczne ułatwiające podłączenie. Ciągniki T5S i T5 Utility Powershuttle można zamówić w wersji fabrycznie przygotowanej do montażu ładowacza czołowego. Wśród innych opcji jest fabrycznie montowany przedni TUZ i WOM.
Ciągnik uniwersalny, lżejszy lub większy
Te dwa modele różnią się rodzajem przedniej osi, dopuszczalną masą całkowitą (DMC) i maksymalnym rozmiarem tylnych opon. Nabywcy poszukujący lżejszego uniwersalnego ciągnika mogą postawić na model T5S, a oczekujący większego i cięższego ciągnika użytkowego docenią odświeżoną serię T5 Utility Powershuttle.
T5S dysponuje lżejszą osią HD klasy 1 o szerokości między kołnierzami 1584 mm, a w serii T5 Utility Powershuttle zastosowano dużą oś HD klasy 1.5, w której szerokość taka wynosi 1789 mm, co jest dobrym rozwiązaniem dla najcięższych prac z ładowaczem. Różnią się one DMC, która w przypadku T5S wynosi 6,5 tony, a w T5 Utility Powershuttle – 7 ton. Maksymalny rozmiar opon tylnych, jakie można zamontować w modelu T5S to R34 (SRI 750), a w odświeżonej serii T5 Utility Powershuttle po raz pierwszy przewidziano opony tylne o rozmiarze R38 (SRI 800).
Fabryczny ładowacz czołowy
Oba ciągniki można zamówić z fabrycznym ładowaczem czołowym, a specyfikacja obejmuje również przedni WOM i przedni układ zawieszenia narzędzi. Zaczep tylny przeprojektowano i teraz dysponuje on 2 zewnętrznymi siłownikami podnoszenia, co zwiększa wydajność oraz ułatwia obsługę. Maksymalny udźwig w przypadku T5S to aż 4,4 tony i nawet 5 ton w serii T5 Utility Powershuttle. W T5S zastosowano elementy sterowania Lift-O-Matic, a w T5 Utility Powershuttle popularny system Lift-O-Matic Plus.
Czterosłupkowa kabina i usługi telematyczne
Ciągniki T5S wyposażono w nową, przestronną kabinę z czterema słupkami o widoczności w zakresie 320 stopni. Do kabiny z płaską podłogą można wejść przez pełnowymiarowe drzwi, a fotel z pneumatyczną amortyzacją i panoramiczne okno dachowe zwiększające widoczność podczas korzystania z ładowacza czołowego. Ciągniki T5S są co prawda niżej plasowanymi modelami w gamie T5, ale w razie potrzeby ich specyfikację można podnieść na wyższy poziom. Do wyposażenia opcjonalnego należą usługi telematyczne PLM Connect, układ automatycznego prowadzenia EZ-Pilot i monitor IntelliView 4 obsługujący magistralę ISOBUS i protokoły UT/TC.
T5 Utility Powershuttle ma wygodną, 6-słupkową kabinę VisionView. Główne elementy sterowania są intuicyjne i łatwo dostępne na prawej stronie operatora. Poziom hałasu w kabinie to zaledwie 76 db. Komfort zapewnia fotel z pneumatyczną amortyzacją. Konstrukcja nowej 4-słupkowej kabiny modelu T5S oraz 6-słupkowej kabiny serii T5 Utility Powershuttle spełnia wymagania klientów pracujących w miejscach o ograniczonej przestrzeni, na przykład w stajniach: oba bowiem ciągniki dysponują bowiem wysokością całkowitą poniżej 2,65 m, a odświeżona seria T5 Utility Powershuttle ma nisko profilowany dach, więc wysokość całkowita nie przekracza 2,6 m z oponami R34.
opr. Jan Józefowicz