Bazę flagowego opryskiwacza samojezdnego Amazone stanowi układ zawieszenia z oddzielnym zawieszeniem kół i wahaczami wzdłużnymi. Hydrauliczno-pneumatyczne zawieszenie jest sterowane adaptacyjnie, co pozwala na optymalne dostosowanie właściwości układu jezdnego do warunków roboczych. W praktyce oznacza to, że opryskiwacz jest w stanie na bieząco kompensować pochyłości terenu o około 10%. Mając na uwadze wysokość maszyny oraz pracę z pełnym zbiornikiem (6600 litrów + 500 na czystą wodę) zdecydowanie to wpływa na stabilność podczas jazdy szczególnie w pagórkowatym terenie. Amazone Pantera 7004 oferuje hydrauliczną regulację rozstawu kół w zakresie od 2,00 do 2,75 m. Prześwit pod ramą wynosi ok. 1,3 m.
Silnik i napęd
Skoro o pagrókach mowa potrzeba również mocy, aby się na nie wspinać. 6-cylindowy silnik Deutza o pojemnośći 7,8 litra ma 306 koni mechanicznych i hydrostatyczny napęd na 4 koła. Po pokazie pozostał lekki niedosyt, bo byliśmy ciekawi jak Pantera sobie poradzi w wymagającym terenie z pełnym zbiornikiem, bowiem sam opryskiwacz waży około 12 t, a wraz z pełnym zbiornikiem masa może sięgnąć około 19 ton. W trybie drogowym opryskiwacz Amazone rozpędza się o 0 do 50 km/h.
Pantera zostawia 4 ślady
W przypadku wykonywania oprysków bez przemieszczania pojazdu w ścieżkach technologicznych istnieje możliwość przesunięcia przedniej i tylnej osi tak, aby zminimalizować ugniatanie gleby. Przednia oś opryskiwacza w tym trybie zwęża się do minimalnej dostępnej szerokości, a tylna przeciwnie. Pantera jak to na przedstawiciela kotów przystało - zostawia wtedy cztery ślady. To tylko jeden z trybów jakie oferuje podwozie nowego flagowca od Amazone. Do wyboru mamy sterowanie obiema osiami, jest idealny tryb do jazdy na uwrociach, standardowy tryb z zablokowaną tylną osią oraz "krabi chód" Wszystkie tryby przełączamy przyciskiem kołyskowym na podłokietniku a podgląd na bieżący tryb mamy w głównym terminalu opryskiwacza.
Do 48 metrów szerokości roboczej
Belki robocze produkowane są w szerokościach od 24 do 48 metrów. Niezależnie od szerokośći są one wyposażone w system poziomowania oraz kopiowania terenu na podstawie sygnałów z czujników ultradzwiękowych. Wraz kontrolą sekcji to "must have" jakie powinien mieć wydajny opryskiwacz aby odciążyć pracę operatora. Warto wspomnieć o głowicach z rozpylaczami, bowiem tutaj otwiera się pole do popisu dla zaawansowanych rozwiązań jakie oferuje Pantera. Amaselect umożliwia niezależne zarządzanie każdym elektrycznym korpusem, z których każdy wyposażony jest w 4 rozpylacze. Opryskiwacz posiada automatyczne dostosowywanie rozmiaru dyszy do prędkości jazdy. W opryskiwaczu Pantera 7004 szerokość sekcji może wynosić 50 cm, a rozstaw dysz to 25 cm. Każda dysza jest wyposażona w oświetlenie LED, co stanowi opatentowane rozwiązanie firmy Amazone.
Jazda po łuku
Podczas opryskiwania obrysów pól o nieregulanym kstrzałcie często belka opryskiwacza po zewnętrznej stornie zakrętu nabiera znacznie większej prędkośći kątowej w porównaniu do jej wewnętrznej częsci. Co w takim wypadku z równomiernym utrzymaniem pokrycia roślin cieczą roboczą? Pantera pomimo tego, że nie wykorzystuje dysz pulsacyjnych jest w stanie dostosować dawkę podczas jazdy na łukach. Odpowiada za to system Curve Control, który otwiera dodatkowe rozpylacze tam, gdzie prędkość kątowa belki jest większa. Dokładnie odwrotnie zachowuje się po wewnętrznej stronie zakrętu.
Wtrysk bezpośredni
Nie, nie mamy tu na myśli kolejnych parametrów pracy silnika, a o aplikacji dodatkowego środka do oprysku. Jest on przechowywany w osobnym zbiorniku, a do tego aktywacji wystarczy jeden przycisk. Co ciekawe, dodatkowa substancja jest aplikowana bezpośrednio do belki, więc po wyłączeniu systemu DirectInject dalej aplikujemy ciecz przygotowaną w zbiorniku głownym. Droga jaką opryskiwacz przejedzie w czasie aktywacji systemu przy prędkośći 15 km/h wynosi około 30 m, więc dla precyzjnego zaaplikowania dawki np. herbicydu na zachwaszczonym obszarze pola wypadałoby zwolnić, aby mieć pewność że system zdąży przepompować środek do belki. Sytuacja inaczej wygląda gdy operujemy na podstawie map aplikacyjnych. Wtedy opryskiwacz automatycznie i odpowiednio wcześniej uruchomi system.
Kabina z sieczkarni polowej
Producentem kabiny do opryskiwaczy serii Pantera jest dobrze znany wszystkim Claas. W tym przypadku zainstalowano kabinę oznaczoną modelem X11 montowaną m.in w sieczkarniach polowych Jaguar. Podczas przejażdzki opryskiwaczem dostrzegliśmy jej zalety w postaci perfekcyjnej widoczności na belkę, a za czyste powietrze wenwnątrz odpowiada filtr katerogii 4.
oprac. Łukasz Siara