StoryEditor

Możesz zaoszczędzić na paliwie!

Claas sygnalizuje, że kombajny i sieczkarnie tej marki mają wyrafinowane układy elektroniczne i telemetryczne, które pozwalają zaoszczędzić paliwo.

21.01.2023., 19:00h

Kombajny to maszyny, które gospodarstwie rolnym pracują kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt dni w roku. W firmach usługowych są obciążone od zbioru rzepaku przez żniwa zbożowe aż po kukurydzę. Poza tym zbierają również trawy i coraz popularniejszy słonecznik i soję. Decydując się na zakup nowego kombajnu, zwłaszcza mającego pracować wiele godzin w sezonie, warto szukać maszyny oszczędnej i wydajnej. Oto rozwiązania oszczędzające paliwo i sprawdzone w praktyce przez użytkowników.

Okiełznana moc, czyli Dynamic Power

Automatyczne dostosowanie mocy silnika maszyny do warunków pracy to recepta Claasa na wydajny i oszczędny kombajn. System ten nosi nazwę Dynamic Power. Dzięki niemu jazda przy częściowym obciążeniu odbywa się zawsze z krzywą mocy zapewniającą największą wydajność i oszczędność paliwa.

W warunkach polowych podczas pracy z pełnym obciążeniem, np. przy opróżnianiu zbiornika ziarna i włączonym siekaczu słomy, moc maksymalna zostaje automatycznie uaktywniana. Innym rozwiązaniem jest zarządzanie obrotami silnika podczas jazdy po drodze, wtedy obroty silnika spadają do 1600 obr./min, co pozwala zaoszczędzić na paliwie. Przykładowo, w kombajnach Claas podczas odkładania pokosu, oszczędności mogą sięgnąć nawet 10% zużycia oleju napędowego, co ma szczególne znaczenie przy rosnących jego cenach.

Kontrolowany przepływ masy dzięki APS Synflow

Kolejnym rozwiązaniem proponowanym przez inżynierów marki Claas jest ograniczenie oporów wewnętrznych przy przepływie masy podczas omłotu. Im mniejsze opory, tym lżejsze obciążenie zespołów młócących kombajnu, co również wpływa na zużycie paliwa. Maszyny Lexion mają dużą średnicę bębna młócącego, co zapewnia płynne przejścia między bębnem młócącym a doprowadzającym oraz rotorami i separatorem.

Dzięki APS Synflow materiał przepływa przez kombajn prostoliniowo i w sposób oszczędzający energię. Nie dochodzi do niepotrzebnych zmian prędkości i kierunku przepływu masy, co chroni słomę i oszczędza paliwo.

Orzeźwienie dla silnika – Dynamic Cooling

System bazuje na unikalnym w tej klasie kombajnów zmiennym napędzie wentylatora - wyjaśnia Claas. Reguluje on prędkość obrotową wiatraka samoczynnie, a przede wszystkim zależnie od potrzeb. Dynamic Cooling radzi sobie przy każdej temperaturze zewnętrznej, czego dowiodły testy podczas upalnych lat.

System nie tylko zapewnia chłodzenie, lecz również zmniejsza ilość gromadzącego się kurzu dzięki strumieniowi powietrza z efektem kurtyny. Chłodzenie dynamiczne pozwala oszczędzić w zależności od warunków, nawet kilkanaście kW mocy silnika, co obniża zużycie paliwa. Zarówno w kombajnach Claas Lexion i w sieczkarniach Jaguar, są dodatkowe systemy, pozwalające na precyzyjne wykorzystanie potencjału maszyny w zależności od warunków zewnętrznych.

GPS Pilot Cemis 1200

Dzięki sygnałowi satelitarnemu GPS Pilot prowadzi sieczkarnie i kombajny Claas precyzyjnie po równoległych przejazdach. System sprawdza się w każdych warunkach. Łatwo w nim zaprogramować linie referencyjne. Dzięki temu można wykorzystać całą szerokość roboczą maszyny i wyraźnie ograniczyć nakładanie się przejazdów.

Cemos Auto Performance

Claas oznajmia, że kombajny i sieczkarnie tej marki wyposażone w system Cemos mogą uzyskać wyższe wydajności, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Z doświadczeń przeprowadzonych podczas żniw zaobserwowano, że maszyny wyposażone w system Cemos zwiększają swoją wydajność pracy o ok. 7% więcej ha/h przy oszczędności paliwa rzędu 12%.

W celu zwiększenia efektywności i zmniejszenia zużycia paliwa sieczkarnie Claas utrzymują ustawioną liczbę obrotów na stałym poziomie i regulują moc silnika i prędkość jazdy zależnie od zbieranej masy.

Dodajmy, że w opcji można wybrać dla sieczkarni lub kombajnów Claas możliwość odpowiedniego dopasowania ciśnienia w oponach. Różnica w ciśnieniu jest wyrównywana automatycznie w zależności od jazdy po polu lub drodze asfaltowej.

opr. Jan Józefowicz, fot. Claas

03. grudzień 2024 19:01