Michel Denis, prezes i dyrektor generalny, stwierdził "Rok 2022 charakteryzował się silnym wzrostem przychodów w kontekście bardzo dynamicznych rynków i bardzo dużego portfela zamówień. Napięcia związane z dostawami i inflacją były bardzo silne. Zaangażowanie zespołów pozwoliło nam pokonać trudności w łańcuchu dostaw i znacząco przyspieszyć produkcję. Inflacja odbiła się na cenach sprzedaży, ale z pewnym opóźnieniem ze względu na rozkład zamówień. Taka sytuacja spowodowała znaczny spadek marż. Dochód operacyjny wyniósł 84,6 mln euro, co stanowi 3,6%.
W tej dość trudnej sytuacji Grupa Manitou dokonała zmian w swoich planach. Rok 2022 upłynął pod znakiem naszego zaangażowania w ograniczenie emisji spalin zatwierdzony w czerwcu przez SBTi i poparty wprowadzeniem na rynek naszych pierwszych, elektrycznych ładowarek teleskopowych, przejęciem firmy produkującej akumulatory, a także prezentacji strategii wodorowej i pierwszy prototyp zasilany wodorem. W usługach zintensyfikowaliśmy nasze działania w zakresie digitalizacji, przejęliśmy dwie firmy w Finlandii i Włoszech oraz wzmocniliśmy możliwości naszych platform dystrybucji części.
Więcej innowacji
Jeśli chodzi o produkty, odnowiliśmy naszą podstawową ofertę budowlaną opracowaną na nowej wspólnej platformie, przyspieszyliśmy innowacje, uruchomiliśmy nasze nowe platformy robocze w fabryce we Francji i ruszyliśmy z dużym planem rozszerzenia zdolności przemysłowych naszych dwóch amerykańskich zakładów produkcyjnych. Ponadto rosło zatrudnienie i kontynuowaliśmy rozwój naszych zespołów, wzmacniając ich umiejętności.
Popyt na nasze produkty na różnych rynkach i bogaty portfel zamówień skłaniają nas do szacowania wzrostu naszych przychodów o około 20% w 2023 roku. Pomimo stałej presji związanej z łańcuchem dostaw i wzrost dochodu jako procent sprzedaży około 100 punktów bazowych, dzięki poprawie w drugiej połowie" – informuje Michel Denis
Przegląd działalności według działów
Dział produktów odnotował w 2022 r. przychody w wysokości 1 972 mln euro, co oznacza wzrost o 28% w porównaniu z 2021 r. (+25% przy stałych kursach wymiany i zakresie). Wzrost został zakłócony przez napięcia w łańcuchu dostaw oraz częściowo przez kryzys związany z pandemią. Działania koncentrowały się na przyspieszeniu tempa produkcji, zarządzaniu łańcuchem dostaw, inwestycjach w badania i rozwój oraz zwiększaniu mocy produkcyjnych we Francji i Stanach Zjednoczonych. Marża handlowa działu wyniosła 204,1 mln euro, co oznacza spadek o 9% w porównaniu z poprzednim rokiem. Marża handlowa jako procent sprzedaży pogorszyła się o 4,2 punktu, na co wpłynęła inflacja surowców i energii.
Biorąc pod uwagę głębokość portfela zamówień, zapowiedziane duże podwyżki cen sprzedaży miały częściowy efekt w 2022 r., a bardzo wysokie fakturowanie w IV kwartale dotyczyło starych, niskomarżowych zamówień. Koszty badań i rozwoju wzrosły o 7,6 mln euro wraz z kontynuacją programów innowacyjnych w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Koszty strukturalne wzrosły o 18% (+19,7 mln euro) w celu wsparcia projektów i były pod wpływem inflacji. W związku z tym dochód operacyjny działu produktów zmniejszył się o 47,6 mln euro (-52%) do 43,7 mln euro (2,2% przychodów) w porównaniu z 91,3 mln euro w 2021 r. (5,9% przychodów). Aby ograniczyć zbyt wysokie oczekiwania dotyczące zamówień na rok 2024, są one sukcesywnie omawiane z dealerami.
Rośnie oferta usług
Dział Services & Solutions (S&S) odnotował wzrost przychodów o 15% za rok (+11% przy stałych kursach wymiany i zakresie). Ten dział skorzystał z bardzo silnego popytu rynkowego, przy napięciu związanym z dostępnością i cenami w dystrybucji części zamiennych. Poza tym rośnie oferta usług. Działalność wzrosła we wszystkich regionach geograficznych, w szczególności w obu Amerykach i Europie Północnej, jak również we wszystkich swoich działaniach, w szczególności w zakresie maszyn używanych.
Marża ze sprzedaży wzrosła o 15,7 mln euro (+17%) do 108,2 mln euro w porównaniu z rokiem 2021. Wzrost ten tłumaczy się zwiększeniem aktywności i poprawą o 0,5 punktu marży sprzedaży jako procentu sprzedaży. Polityka cenowa pozwoliła poszczególnym działom ograniczyć wpływ inflacji. Koszty administracyjne, sprzedaży, marketingu i usług zostały opanowane w środowisku inflacyjnym, przy wzroście o 10,9% (+6,6 mln euro). W rezultacie rentowność działu wyniosła 41,0 mln euro (10,5% przychodów), co oznacza wzrost o 8,5 mln euro w porównaniu z rokiem 2021 (32,5 mln euro, czyli 9,6% przychodów).
opr. i fot. Jan Józefowicz, źródło: Manitou