StoryEditorAktualności

Jak firma Contractus Agro rozwija serwis i sprzedaż maszyn Claas?

Contractus Agro jest dealerem marki Claas od stycznia 2021 roku. Jak od tego czasu firma rozwinęła sprzedaż i serwis maszyn?
05.03.2023., 07:00h

Nieocenioną rolę w zapewnieniu mobilności nowoczesnych maszyn rolniczych odgrywa serwis, który zajmuje się nie tylko awariami sprzętu, ale przede wszystkim planową obsługą, przeglądami posezonowymi i konserwacją. Wszak maszyna zadbana od nowości, odwdzięczy się bezawaryjną pracą w szczycie sezonu. A to duża oszczędność stresu, czasu i pieniędzy.

Contactus Agro w sieci Claas

Na mapie punktów sprzedażowo-serwisowych ciągników i maszyn rolniczych Claas w Polsce, firma Contratcus pojawiła się w styczniu 2021. Właśnie wtedy stała się autoryzowanym dealerem tej marki. Od tego czasu w swoim portfolio ma nie tylko jasnozielone kombajny, ale również ciągniki, ładowarki oraz sprzęt do zbioru zielonek: kosiarki, przetrząsacze, zgrabiarki i oczywiście sieczkarnie polowe. Podlasie krowami stoi, więc zbiór traw i kukurydzy na kiszonkę są tam na porządku dziennym, a Contractus Agro z siedzibą główną w miejscowości Porosły (gmina Choroszcz) k. Białegostoku jest w środku tego mlecznego rejonu. Oprócz tego ma również oddziały stacjonarne w Łomży, Wysokiem Mazowieckiem, Karniewie i Siedlcach oraz mobilne w Suwałkach i Siemiatyczach.

image

Siedziba główna firmy Contractus Agro w miejscowości Porosły.

FOTO: Artur Jakubek

Serwis maszyn nabiera znaczenia

Sprzedaż maszyn to jedno, ale coraz większego znaczenia nabiera serwis i wszelkiego rodzaju usługi telematyczne, w tym również w zakresie rolnictwa precyzyjnego. Aby zwiększyć możliwości rolników w zakresie wymiany sprzętu, firma przy zakupie nowej, oferuje również odbiór starej maszyny w rozliczeniu, która po przeglądzie i niezbędnych naprawach oferowana jest na rynku wtórnym.

Jak zorganizowana jest firma Contractus Agro?

Jako autoryzowany dealer marki Claas, firma Contractus Agro stawia na szybkie dotarcie do rolnika i skrócenie przestojów wynikających z awarii sprzętu. Z tego względu we wszystkich punktach sprzedażowych jest magazyn zaopatrzony w części zamienne dopasowane do maszyn pracujących na danych terenie. Wymaga to jednak wieloletniego doświadczenia w sprzedaży i serwisowaniu maszyn, a także bliskich relacji z rolnikami. Według firmy Contractus Agro właśnie to jest podstawą sukcesu nowoczesnego dealera maszyn

Serwis na pierwszym miejscu!

Powszechnie wiadomo, że dobre relacje z rolnikami czy usługodawcami wynikają przede wszystkim z wysokiej jakości usług serwisowych, które budują obustronne zaufanie. Zadowolony z obsługi klient, będzie współpracował z firmą w przyszłości. Zauważa to również firma Contractus Agro, która chce się nieustannie rozwijać również w tym zakresie. Jeszcze w 2021 roku firma dysponowała 12 autami serwisowymi, 20 mechanikami, 2 punktami serwisowymi z jednym serwisem mobilnym i 3 pracownikami biura obsługi klienta serwisu. Obecnie liczba pojazdów serwisowych wzrosła prawie o połowę do 18, zespół mechaników zwiększono do 26 osób, a w biurze obsługi klienta pracuje 4 specjalistów. Z kolei serwis obejmuje 4 warsztaty oraz 2 samochody wyposażone w specjalistyczny sprzęt, które są w krótkim czasie dojechać do maszyny, która uległa awarii. Od początku kwietnia do końca listopada, czyli w tzw. wysokim sezonie, gdy pracy w polu jest najwięcej, infolinia w serwisie firmy Contractus Agro jest dostępna 24 godziny na dobę.

image

Decydujące znaczenie w relacjach z rolnikiem ma sprawnie działający serwis. Oprócz warsztatów w oddziałąch, Contractus Agro ma również serwis mobilny.

FOTO: Artur Jakubek

Nieodzownym elementem kompetentnego zespół technicznego jest nieustanne poszszerzanie wiedzy i umiejętności mechaników. W tym zakresie z pomocą przychodzi Akademia Claas, która od 2021 roku zapewniła pracownikom dealera z Podlasia aż 3145 godzin szkoleniowych. Ważne jest również doświadczenie zespołu, które wynosi prawie 20 lat oraz charyzmatyczny lider, którym jest Łukasz Kuczyński – mobilny doradca do spraw serwisu.

image

Mobilnym doradcą serwisowym do spraw części zamiennych jest Łukasz Kuczyński, który dojeżdża do klientów rozsianych na całym obszarze działania firmy Contractus Agro.

FOTO: Artur Jakubek

– Pracę we firmie rozpoczynałem 18 lat temu jako mechanik maszyn i urządzeń rolniczych. Później rozwijałem swą wiedzę jako doradca ds. części zamiennych – przyznaje Łukasz Kuczyński.

Dobrze wyposażony magazyn części zamiennych

Kolejnym ważnym elementem dla rolnika jest szybka dostępność części w przypadku awarii sprzętu. Nie wystarczy dobra logistyka producenta, wiele części dealer musi mieć na miejscu. W przypadku awarii maszyny na polu liczy się każda godzina. Z tego względu Contractus Agro ma 10 tys. numerów katalogowych dostępnych od ręki w 7 magazynach. Co ważne, przechowywane części są dopasowane do floty maszyn występujących na danym terenie i ustalane na podstawie historii sprzedaży.

image

Sprawnie działający serwis to nie wszystko, bardzo ważny jest odpowiednio wyposażony magazyn części. Magazyn w siedzibie głównej ma ok. 10 tys. pozycji. Oprócz tego mniejsze magazyny są w każdym z oddziałów. Contractus Agro na sprzedaży części generuje ok. 15 mln obrotu rocznie!

FOTO: Artur Jakubek

Do dyspozycji rolników jest także zespół 15 doradców technicznych do spraw części zamiennych, doradca mobilny oraz wspomniana wcześniej infolinia. Contractus Agro zapewnia także dostawę części przez 7 dni w tygodniu. Stałym klientom udostępnia także spersonalizowaną platformę Claas Parts online, która zapewnia stały wgląd do aktualnej oferty, możliwość sprawdzenia cen, dostępności, a także zaplanowanie dostaw.

W zespole nie brakuje również specjalisty od rolnictwa precyzyjnego, Adam Kopczyński, który nabytą na SGGW wiedzę łączy z praktyką. Aktualnie jest na ostatnim roku studiów magisterskich na kierunku Rolnictwo na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. W 2022 roku przeprowadził cykl szkoleń na temat Rolnictwa Precyzyjnego dla uczniów szkół zawodowych o kierunkach rolniczych, jak również dla osób, które zakupiły produkty "Easy" zwiększając świadomość uczestników w temacie produktów i usług rolnictwa przyszłości.

Po trzecie - maszyny używane

Maszyny używane to najmłodszy dział w firmie Contractus Agro, który powstał w styczniu 2023 roku w siedzibie głównej w miejscowości Porosły. Koordynatorem projektu jest Michał Batin, a maszyny można zobaczyć również online w serwisie Otomoto.

image

Od stycznia 2023 roku Contractus Agro otworzył również dział sprzedaży maszyn używanych.

FOTO: Artur Jakubek

Krótka historia firmy Contractus

Contractus Agro została wyodrębniona ze spółki Contractus Sp. z o.o. i od stycznia 2021 roku jest autoryzowanym serwisem maszyn Claas. W siedmiu oddziałach zatrudnia 60 pracowników i nieustannie rozwija struktury serwisowe. Macierzysta firma – Contractus Sp. z o.o. z biurem handlowym w Białymstoku przy ul. Św. Rocha 8, istnieje od 1988 r. Jako przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowe, specjalizujące się w handlu i eksporcie: produktów rolnych, mięsa, dodatków spożywczych do żywności, urządzeń dla przemysłu spożywczego, importem oraz eksportem maszyn i urządzeń rolniczych oraz części zamiennych. Firma Contractus zajmowała się sprzedażą i serwisem maszyn rolniczych już w 2003 roku.

Mechanik na Medal z firmy Contractus Agro

Fachowa wiedza wymaga jednak nieustannego szkolenia i z pewnością pomaga w tym udział członków zespołu serwisowego w zawodach branżowych. Technicy serwisowi tej firmy dwa lata z rzędu zajmowali wysokie miejsca w ogólnopolskim konkursie Mechanik na Medal organizowanym przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych. Tytuł "Mechanik na Medal" zdobyli:

Mateusz Kakareko – II miejsce 2021 rok;

Konrad Ostrowski – II miejsce 2022 rok;

Bartłomiej Zajkowski – IV miejsce 2022 rok.

Kupując nową maszynę właściciel chce mieć pewność działania i gwarancję, że nawet w przypadku usterki zostanie ona szybko usunięta. Taką ochronę gwarancyjną Maxi Care Plus zapewnia firma Claas, a Contractus Agro jest liderem wśród dealerów marki, pod względem jej sprzedaży. Dzięki temu nabywca nowej maszyny może spać spokojnie.

Jakie wymagania rolnicy stawiają nowoczesnemu dealerowi maszyn?

Nowoczesny dealer maszyn rolniczych, nie może skupiać się wyłącznie na sprzedaży maszyn. Najważniejsza jest dobra współpraca z rolnikiem i natychmiastowa reakcja serwisu na wszelkie usterki, aby do minimum ograniczyć przestoje. Jest to szczególnie ważne, gdy kumulują się prace sezonowe.

Sam serwis jednak nie wystarczy. Kolejnym atutem jest szybka dostępność części zamiennych, a do tego trzeba mieć własny magazyn, z którego potrzebne elementy można odebrać dosłownie o każdej porze dnia i nocy.

Po sprzedaży maszyny, ważna jest opieka przedstawiciela firmy i pomoc rolnikowi w przy jej uruchomieniu oraz zapewnienie szkolenia w zakresie obsługi. Rosnące znaczenie ma również rolnictwo precyzyjne, którego wdrażanie wymaga dedykowanych do tego specjalistów.

Nie bez znaczenia jest również pomoc ze strony dealera w wymianie sprzętu. Dużym ułatwieniem dla rolników jest możliwość rozliczenia starej maszyny przy zakupie nowej. Dzięki temu gospodarz nie martwi się o jej sprzedaż i może w pełni cieszyć się nowym i wydajnym sprzętem.

opr. aj

fot. Jakubek

25. kwiecień 2024 17:57