
Globalny rynek ciągników rolniczych skurczył się w 2024 roku aż o 18,6% – do poziomu około 226 tys. sztuk. Grupa SDF, właściciel marek Deutz-Fahr, SAME, Hürlimann i innych, sprzedała w tym czasie około 24 tys. maszyn, notując spadek mniejszy od średniej – o 16,3%. Pozwoliło to firmie zwiększyć globalny udział rynkowy do 10,4%, wobec 10,1% rok wcześniej.
Zgodnie z opublikowanymi wynikami, firma osiągnęła przychody na poziomie 1,638 mld euro i EBITDA w wysokości 187 mln euro, co stanowiło 11,5% przychodów – drugi najwyższy wskaźnik rentowności w historii firmy.
Europa trzyma się mocno
Kluczowym rynkiem dla Grupy pozostaje Europa, gdzie sprzedano 60% wszystkich maszyn. SDF zwiększył swoje udziały w regionach zarządzanych przez importerów do średniego poziomu 12,7%, notując przy tym wzrost o 1,9 punktu procentowego względem 2023 roku.
Liderem firma pozostaje w segmencie ciągników specjalistycznych – w Europie osiągnęła udział rynkowy na poziomie 23,5%, poprawiając wynik z roku wcześniejszego o 1,1 punktu. Wyniki z pierwszego kwartału 2025 roku potwierdzają dalsze wzrosty w tym obszarze, mimo że ogólny wolumen rynku nadal spada.
Jeden rynek błyszczy
Z perspektywy geograficznej SDF zwiększyła przychody zarówno w Europie, jak i poza nią. Udział rynków pozaeuropejskich stanowił 40% sprzedaży w 2024 roku. Na szczególną uwagę zasługuje jeden z rynków zagranicznych, gdzie firma mimo trudnej sytuacji poprawiła znacząco swoje wyniki i umocniła pozycję dzięki inwestycjom produkcyjnym.
Otwarcie nowej linii produkcyjnej silników w tym kraju miało strategiczne znaczenie i przełożyło się na wzrost udziału rynkowego o niemal 4 punkty procentowe w porównaniu z 2021 rokiem.
Więcej na rozwój
W 2024 roku firma przeznaczyła 75 mln euro na badania i rozwój – to 4,6% jej przychodów. Środki te wspierają rozwój ciągników z segmentu rolnictwa precyzyjnego i autonomii, a także technologii związanych z Rolnictwem 4.0.
Mimo trudnych warunków rynkowych, SDF utrzymało rentowność, rozszerzyło swoją obecność globalną i poprawiło pozycję w kluczowych segmentach. W porównaniu z ogólnym spadkiem sprzedaży w branży, firma może zaliczyć 2024 rok do udanych.
opr. Łukasz Siara źródłó: mat.prasowe SDF