StoryEditor

Euromilk wjeżdża na rynek przyczep skorupowych z serią Bison! Pojawiły się pytania o zawieszenie...

Polski rynek maszyn rolniczych zyskał nowego gracza w segmencie przyczep skorupowych. Euromilk, producent znany dotąd głównie z wozów paszowych Rino i rozrzutników Buffalo, zaprezentował w Poznaniu swoją nową linię przyczep Bison. Czy nowa propozycja znajdzie uznanie wśród rolników i usługodawców? Przyglądamy się bliżej ofercie.

12.02.2025., 00:00h

Nowa gama obejmuje przyczepy o pojemności od 14 do 32 m³, podzielone na trzy serie: Bison LX, Bison LX HD i Bison LX HD+. Modele do 24 m³ bazują na osi tandemowej, natomiast większe wersje są osadzone na tridemie. Producent oferuje kilka wariantów zawieszenia – od klasycznego resorowego po nowoczesne, wielowahaczowe EM Drive.

Jakie modele, jakie zawieszenie?

W zależności od pojemności i przeznaczenia, dostępne są różne konfiguracje:

  • Bison LX (1400-2000) – bazowa seria z klasycznym zawieszeniem resorowym,
  • Bison LX HD (2000-2400) – możliwość wyboru zawieszenia resorowego lub EM Drive,
  • Bison LX HD+ (2600-3200) – fabrycznie wyposażone w zawieszenie EM Drive, opcjonalnie w wersji samopoziomującej EM Drive+.

Na targach Agro-Premiery zaprezentowano model LX2400 HD z zawieszeniem EM Drive+, który wzbudził spore zainteresowanie.

EM Drive – nowe zawieszenie

Nowością w ofercie Euromilk jest zawieszenie wielowahaczowe EM Drive. System ten ma zapewnić większą stabilność przyczepy, zwłaszcza podczas rozładu. W wersji EM Drive+ dochodzi funkcja samopoziomowania, co oznacza, że podczas kiprowania maszyna utrzymuje pionową linię środka ciężkości, minimalizując ryzyko "wywrotki".

image
FOTO: Siara

Według testów przeprowadzonych przez włoską firmę FAD Assali, dostawcę zawieszenia, zastosowanie systemu EM Drive pozwala zmniejszyć zużycie paliwa nawet o kilkanaście litrów w skali dnia.

Bison – nie tylko pojemność

Konstrukcja przyczep Bison opiera się na solidnej, wzmocnionej ramie, przystosowanej do trudnych warunków pracy. Grubość ścian bocznych waha się od 4 do 5 mm, a podłoga ma aż 6 mm, co zapewnia wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne i korozję. Przyczepy wyposażono w burty hydrauliczne, które ułatwiają szybki załadunek i rozładunek.

Wyposażenie opcjonalne

Nowoczesne przyczepy muszą odpowiadać na rosnące potrzeby gospodarstw. Euromilk postawił na rozwiązania zwiększające komfort użytkowania – możliwość sterowania funkcjami przyczepy z kabiny ciągnika, dodatkowe oświetlenie LED czy elektroniczny system ważenia to tylko niektóre z opcji dostępnych w nowych modelach przyczep. Bison oferuje również szereg rozwiązań poprawiających komfort i bezpieczeństwo użytkowania.

image
FOTO: Siara
image
FOTO: Siara

Przyczepy wyposażono w dwusiłownikowy układ amortyzacji dyszla, który nie tylko poprawia komfort jazdy, ale także automatycznie ustala jego wysokość podczas zaczepiania. Szerokie opony zapewniają lepszą przyczepność i zmniejszają nacisk na podłoże, co ma znaczenie szczególnie podczas pracy na grząskich terenach. System skrętnej osi poprawia manewrowość przyczepy, a hydraulicznie otwierana tylna burta z oknem zsypowym ułatwia precyzyjne opróżnianie ładunku. Dodatkowo dostępna jest hydraulicznie zsuwana burta boczna, pozwalająca na zmniejszenie wysokośćci progu załadunkowego. 

Czy Euromilk podbije rynek przyczep skorupowych?

Euromilk od lat rozwija swoją ofertę, wprowadzając nowe rozwiązania technologiczne. Nowa linia przyczep Bison może być ciekawą alternatywą na rynku zdominowanym przez zachodnich i krajowych producentów. Warto obserwować, jak te maszyny sprawdzą się w praktyce i jak zareagują na nie rolnicy oraz usługodawcy.

opr. Łukasz Siara

14. marzec 2025 09:30