StoryEditorTechnika leśna

Elektromobilność w lesie? Ponnse przedstawiło forwarder EV1

Elektryfikacja maszyn to temat aktualnie nie tylko w transporcie publicznym czy rolnictwie, ale również w leśnictwie. Firma Ponsse wprowadziła na rynek koncepcyjny forwarder z napędem hybrydowym.
21.11.2022., 06:30h

Ponsse i należąca do niej firma Epec, specjalizująca się w produkcji komponentów do pojazdów z napędem elektrycznym i hybrydowym, wprowadziły koncepcyjny pojazd do wywozu kłód drewna. W forwarderze Ponsse EV1 połączono technologię LTO (ogniwa tytanowo-litowe) z silnikiem spalinowym, którego zadaniem jest zwiększenie zasięgu i czasu pracy pojazdu. Technologia zmniejsza jednocześnie zużycie paliwa, co jest niewątpliwą zaletą podczas długich dni pracy w odległych obszarach leśnych.

Ponsse EV z akumulatorem i silnikiem spalinowym

Ponsse postawił na akumulator LTO Modular Power Pack firmy Valmet Automotive, firmy pochodzącej również z Finlandii. Koncepcyjny forwarder EV1 ma w pełni elektryczny układ napędowy, a także jednostkę dystrybucji mocy Epec i hybrydową jednostkę sterującą. Układ napędowy maszyny jest w pełni zasilany energią z akumulatora. Z kolei akumulatory są ładowane przez silnik spalinowy.

Jakie są możliwości Ponsse EV1?

Koncepcyjny pojazd fińskiego specjalisty w zakresie maszyn leśnych może zabrać jednorazowo do 15 ton drewna. Jak na forwardera przystało, jest wyposażony w aktywny ładowacz Ponsse K111 służący do szybkiego załadunku, który ma zasięg ok. 10 m i maksymalny moment podnoszenia 160 kNm.

image

Ponsee przedstawiło EV1 - koncepcyjny forwarder o napędzie elektrycznym.

FOTO: Timo Villanen

EV1 w wersji koncepcyjnej

Chociaż elektryczna maszyna leśna nie jest jeszcze dostępna komercyjnie, firma Epec zapewnia, że jej technologia może być już stosowana w elektrycznych lub hybrydowo-elektrycznych pojazdach użytkowych i maszynach nieporuszających się po drogach. Z kolei Ponsse informuje, że opracowuje zrównoważone rozwiązania w zakresie pozyskiwania drewna, sugerując się potrzebami specjalistów. Dąży przy tym do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w swoich rozwiązaniach.

- Postęp technologiczny przyspiesza i daje doskonałe możliwości dalszego rozwoju naszych rozwiązań, nawet w nieoczekiwanych kierunkach. Ciężko pracowaliśmy z naszą firmą technologiczną Epec, aby opracować koncepcję EV1. Jednocześnie obie firmy rozwinęły swoje możliwości, a my w trakcie tego projektu zdobyliśmy cenną wiedzę. Wprowadzenie nowej koncepcji technologicznej to spojrzenie w przyszłość i jedno z rozwiązań oferowanych przez elektryczne układy napędowe. Zrównoważony rozwój jest istotnym czynnikiem sukcesu firmy Ponsse w przyszłości. Chcemy mocno rozwijać nasze rozwiązania z firmą Epec – powiedział Juho Nummela, prezes i dyrektor generalny Ponsse Plc.

image

Ponsee przedstawiło EV1 - koncepcyjny forwarder o napędzie elektrycznym.

FOTO: Timo Villanen

Elektromobilność w lesie

Pojazd Ponsse EV1 jest wyposażony w Epec Flow, system elektromobilności firmy Epec. Rozwiązanie opiera się na jednostce dystrybucji zasilania Epec Flow (PDU), do której można podłączyć silniki elektryczne, akumulatory oraz inne urządzenia. Jak zapewnia producent, Epec Flow Hybrid Control Unit (HCU) steruje elektrycznym układem napędowym i zawiera oprogramowanie opracowane na podstawie symulacji, umożliwiające optymalne zużycie energii, produktywność i użyteczność.

- U podstaw nowej technologii, leży rozwiązanie Epec Flow. Zostało opracowany do elektryfikacji różnych pojazdów użytkowych i maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach. Oprogramowanie można rozwijać za pomocą modeli symulacyjnych i przystosowywać do potrzeb różnorakich maszyn. Odrębne układy, tj. przeniesienie napędu czy sterowanie, bezproblemowo ze sobą współpracują, umożliwiając w przyszłości produkcję bezpiecznych i wydajnych maszyn o zerowej emisji – podkreślił Jyri Kylä-Kaila, dyrektor zarządzający Epec.

image

Ponsee przedstawiło EV1 - koncepcyjny forwarder o napędzie elektrycznym.

FOTO: Timo Villanen

Koncepcja Ponsse EV1 stawiała pierwsze kroki w 2019 roku, kiedy Ponsse i Epec zaczęły badać rozwiązania w zakresie źródeł zasilania zgodnie ze zrównoważonym rozwojem.

opr. aj

fot. firmowe

22. listopad 2024 23:14