StoryEditor

Dlaczego w minionym roku spadła sprzedaż ciągników we Włoszech?

Sprzedaż ciągników spadła do 17 613 szt., w tym szczególnie modele o średniej mocy. Spadki dotyczą również ładowarek teleskopowych (-3,4%) i przyczep (-8,1%).
25.02.2024., 18:00h

Jak wyjaśnia Włoska Federacja Producentów Maszyn Rolniczych (FederUnacoma), na plusie są kombajny zbożowe (+10,2%) i ciągniki z platformami załadowczymi (+15,9%), które przełamały ten trend. Spadek był spowodowany czynnikami gospodarczymi i geopolitycznymi.

Wysoka sprzedaż w 2021 i 2022 r.

Niekorzystna sytuacja gospodarcza, w połączeniu z opóźnieniem publicznych zachęt do zakupu maszyn rolniczych najnowszej generacji, spowolnił wzrost krajowego rynku ciągników w 2023 r. po wysokich wolumenach sprzedaży w dwuletnim okresie 2021/2022. Dane rejestracyjne opracowane przez FederUnacoma na podstawie rejestracji dostarczonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Transportu – pokazują spadek o 12,9% dla ciągników, z 17 613 zarejestrowanymi pojazdami (w 2022 r. było ich 20 211). Spadek dotyczył głównie modeli o średniej mocy 57 – 130 kW (-23%), podczas gdy modele o małej mocy 20 – 56 kW (-5%), a mocniejsze wersje powyżej 130 kW (-14%).

image

Zdjęcie ilustracyjne - Jak wyjaśnia Włoska Federacja Producentów Maszyn Rolniczych (FederUnacoma), na plusie są kombajny zbożowe (+10,2%).

FOTO: Jan Józefowicz

Przyczepy, ładowarki i kombajny

Jeśli chodzi o inne typy maszyn, spadek sprzedaży dotyczył również przyczep, które spadły o 8,1% do 7718 zarejestrowanych pojazdów w porównaniu z 8398 w 2023 r., oraz ładowarek teleskopowych, które jednak nie odbiegały od wolumenów z poprzedniego roku (-3,4%) na poziomie 1141 jednostek (o 40 mniej niż w 2023 r.). W porównaniu z wynikami całego sektora kombajny zbożowe utrzymały trend i wzrost sprzedaży o 10,2%, z łączną liczbą 390 sztuk w porównaniu do 354 w 2022 r.

Inflacja i wzrost stóp procentowych

W 2023 r. na trend rynkowy wpłynęły przede wszystkim zmienne cykliczne, takie jak inflacja i wzrost stóp procentowych, a także wzrost napięć geopolitycznych (patrz nowy konflikt zbrojny na Bliskim Wschodzie), a także, jak wspomniano, niepewność związana z opóźnieniem środków publicznych na zakup innowacyjnych maszyn.

Z drugiej strony spadek sprzedaży nie jest związany ze spowolnieniem popytu, który pozostał dynamiczny nawet w szczególnie niestabilnym roku. Dane dotyczące rejestracji nowych ciągników (17 613) i używanych maszyn (57 782, co stanowi +8,1% w stosunku do 2022 r.) pokazują, że włoski sektor rolno-mechaniczny wyraża popyt na około 70 400 pojazdów (zgodnie z 2022 r., ale znacznie więcej niż w latach przed pandemią). Wynika to stąd, że popyt zaspokajany jest głównie zakupem używanych, przestarzałych pojazdów, które nie są w stanie zaspokoić potrzeb produkcyjnych nowoczesnego i zrównoważonego rolnictwa.

oprac. Jan Józefowicz, źródło: Feder Unacoma

28. kwiecień 2024 01:11