StoryEditor

Deutz–Fahr z niespodzianką: układ kierowania czterema kołami w serii 5DF TTV

Deutz-Fahr wprowadza nowatorskie modele serii 5 DF TTV wyposażone w niezwykły układ sterowania czterema kołami. Zobacz o co w tym chodzi?
08.07.2023., 10:11h

Dzięki temu rozwiązaniu ciągniki serii 5 DF TTV oferują wiele możliwości w zakresie łatwości manewrowania, komfortu i bezpieczeństwa. Oto ich podstawowe cechy:

► układ kierowniczy na cztery koła z możliwością redukcji promienia zawracania o dodatkowe 26%,

► modele z silnikami 3-cylindrowymi (zakres mocy: 90-100KM) oraz 4-cylindrowymi (zakres mocy: 95-126KM),

► bezstopniowy układ napędowy (zakres prędkości: 20 m/h do 40 km/h przy ekonomicznych obrotach silnika),

► wielowahaczowy układ amortyzacji przedniej osi,

► układ hydrauliczny z pompą 115 l load sensing oraz maksymalnie 21 wyjściami hydraulicznymi,

► przestronna 4-słupkowa kabina z płaską podłogą, systemem filtracji kategorii 4 oraz ergonomicznym podłokietnikiem,

► pełna integracja z systemami rolnictwa precyzyjnego SDF Smart Farming Solutions,

► edycja specjalna wyposażenia Warrior.

image

Nowy układ kierowniczy pozwoli zredukować promień zawracania, bez konieczności zwiększania szerokości ciągnika lub rozstawu osi.

FOTO: Deutz-Fahr

Cztery sposoby pracy

Modele Deutz-Fahr serii 5DF TTV z układem kierowania czterema kołami istotnie wpływają na wydajność pracy na ograniczonej przestrzeni, dzięki zwiększonej zwrotności w porównaniu do klasycznych konstrukcji. Nowy układ kierowniczy pozwoli zredukować promień zawracania, bez konieczności zwiększania szerokości ciągnika lub rozstawu osi. Dodatkowo, układ kierowania czterema kołami pozwala operatorowi na wybór odpowiedniego do warunków i wykonywanej pracy trybu kierowania. Krab i inne warianty:

► tylne koła ciągnika obracane są proporcjonalnie do ruchu kół przednich ale w przeciwnym do nich kierunku, w tym trybie znacznie redukowany jest promień zawracania (26% w porównaniu do ciągnika z przednimi kołami kierowanymi),

► tryb "proporcjonalny, opóźniony": tylne koła ciągnika obracane są proporcjonalnie do ruchu kół przednich ale w przeciwnym do nich kierunku, jednak ich obrót następuje dopiero po pewnym czasie (z opóźnieniem), w tym trybie maszyna ciągniona przez traktor wyjeżdża z rzędu roślin i jadąc kopiuje ślady kół traktora,

► tryb "manualny": operator za pomocą pokrętła na desce rozdzielczej może manualnie sterować tylnymi kołami ciągnika. Dzięki temu jadąc w poprzek zbocza możliwa jest manualna kompensacja znoszenia tyłu traktora w trakcie jazdy,

► tryb "krab": koła tylnej osi obracają się w tym samym kierunku co koła osi przedniej, dzięki czemu możliwa jest poprzeczna korekta pozycji ciągnika bez potrzeby wykonywania dodatkowych manewrów czy zmian kierunku jazdy.

Modele ciągników specjalistycznych Deutz-Fahr serii 5DF TTV z układem kierowania 4 kołami napędzają nowe silniki FarMotion 35 i FarMotion 45. Jednostki napędowe generują w tych modelach moc maksymalną do 126 KM z OverBoost. Dzięki zwiększonemu momentowi maksymalnemu i optymalnemu przebiegowi krzywych momentu i mocy można zredukować zużycie paliwa. Według zapewnień producenta: bezstopniowy układ napędowy TTV zapewnia płynne prowadzenie, wysoką trwałość ii wydajność w każdych warunkach. Bezpieczny postój gwarantuje hydrauliczny hamulec postojowy HPB. Podobnie jak w pozostałych traktorach specjalistycznych marki Deutz-Fahr, oś przednia modeli 5DF TTV z układem kierowania czterema kołami ma 100% blokadę mechanizmów różnicowych i prawdziwy układ hamowania czterema kołami. Dla zwiększenia komfortu prowadzenia, ciągnik może być wyposażony w układ wielowahaczowej, niezależnej amortyzacji kół przedniej osi.

Komfort podczas pracy

Wysoki komfort zapewnia czterosłupkowa kabina z płaską podłogą. Została ona w czterech punktach podparcia zawieszona na hydraulicznych silentblockach. Dodatkowo może być wyposażona w system filtracji kategorii 4, fotel operatora premium z amortyzacją pneumatyczną i zintegrowanym podłokietnikiem MaxCom na którym umieszczono sterowniki wszystkich funkcji ciągnika. Podłokietnik wielofunkcyjny z joystickiem, zintegrowany z fotelem operatora, to rozwiązanie unikalne w tej klasie ciągników. Ciągniki oferują pełną integrację z rozwiązaniami w zakresie rolnictwa precyzyjnego SDF Smart Farming Solutions. Zarówno funkcje ciągnika, jak sterowanie maszynami mogą być realizowane przez iMonitor w kabinie.

image

Wysoki komfort zapewnia czterosłupkowa kabina z płaską podłogą. Została ona w czterech punktach podparcia zawieszona na hydraulicznych silentblockach.

FOTO: Deutz-Fahr

Wydajna hydraulika

Deutz-Fahr sygnalizuje, że układ hydrauliczny z pompą Load-Sensing o wydajności 115 l/min to najbardziej zaawansowana konfiguracja dostępna na rynku w ciągniku specjalistycznym. Ma do dziewięciu obwodów o wysokim wydatku oleju (pięć z tyłu, cztery centralnie - przy kabinie). Wszystkie obwody sterowane są elektronicznie z możliwością regulacji wydatku i czasu podawania oleju. Podnośnik tylny o udźwigu 3400 kg w standardzie ma układ amortyzacji drgań. Opcjonalny podnośnik przedni oferuje udźwig 1500 kg. Z przodu może być zamontowany także przedni WOM o prędkości 1000 obr./min. WOM z tyłu ma prędkości 540/540ECO/1000. Opcje wyposażenia obejmują także WOM synchro.

Specjalistyczne ciągniki Deutz-Fahr serii 5DF TTV z układem kierowania czterema kołami opracowano do prac w sadach, winnicach, na terenach zielonych i w firmach komunalnych. Pobudzające jest to, że dla użytkowników pragnących wyróżniać się wśród innych – modele 5DF TTV dostępne są także w ekskluzywnej wersji wyposażenia Warrior.

opr. Jan Józefowicz, źródło: Deutz-Fahr

30. październik 2024 11:17