StoryEditor

Czy Twój samochód może jeździć na paliwie E10?

Warto sprawdzić, czy nowy rodzaj benzyny E10 będzie dobrym paliwem do Twojego samochodu. A co jeśli nie będzie?

 

Z początkiem 2024 roku z ofert stacji benzynowych zniknie dobrze znana benzyna E5. W dystrybutorach pojawi się nowy rodzaj paliwa. Niektóre samochody nie są do niego przystosowane, a dostarczenie silnikowi paliwa E10 może wyrządzić w nim szkody. Jak stacje benzynowe poradzą sobie z tym problemem?

Czym charakteryzuje się benzyna E10?

Skrót E10 można bardzo szybko rozszyfrować. Oznacza on, że maksymalna zawartość biokomponentów w paliwie wynosi 10%. Praktycznie we wszystkich przypadkach mając na myśli biokomponenty w paliwie - chodzi o bioetanol.

Po co dodawać alkohol do benzyny?

Alkohol do paliwa dodawany jest głównie ze względu na ekologię. Zmniejszenie udziału paliw kopalnych w transporcie, to pomysł na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i ochronę naszej planety. Zwiększona zawartość biokomponentów w paliwie będzie oznaczała wyższy popyt na bioetanol, a zakłady produkujące tą substancję potrzebować będą między innymi polskich płodów rolnych. Czy to jest dobre rozwiązanie?

Którym samochodom paliwo może zaszkodzić?

Bioetanol ma wyższą liczbę oktanową niż benzyna, lecz między innymi ze względu na niski udział tej substancji w paliwie nie powinniśmy liczyć na spektakularne zwiększenie osiągów samochodu.

Niestety starszym pojazdom, wyprodukowanym przed 2000 r., paliwo E10 może szkodzić.  Nie ma jednej reguły mówiącej, od którego roku auta są „odporne” na ten rodzaj mieszanki. Najbezpieczniejsze rozwiązanie to sprawdzenie czy w instrukcji pojazdu, bądź w okolicach wlewu paliwa jest jakakolwiek informacja na ten temat.

 

Na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska udostępniono prostą wyszukiwarkę, która po wpisaniu marki, modelu oraz roku produkcji wyświetli informację wskaże, czy dany pojazd może jeździć na paliwie E10.

Jeśli samochód nie spełnia wymagań do stosowania nowego rodzaju paliwa, pozostaje wybrać benzynę 98-oktanową, która ciągle będzie w normie E5.

opr. bd  

03. marzec 2024 16:05