Czy hybrydowy ciągnik Lingong 9E to chińska odpowiedź na John Deere 8R eAutoPowr?
Lingong, jedna z wiodących chińskich firm w sektorze maszyn rolniczych, wprowadza do swojej oferty ciągnik hybrydowy o nazwie X6004-9E, który można określić jako odpowiedź na popularny amerykański model John Deere 9R, a także najnowszy model 8R eAutoPowr. Chiński producent inspiruje się projektami zachodnich gigantów, co widoczne jest zarówno w wyglądzie maszyny, jak i zastosowanych rozwiązaniach technologicznych. Ciągnik wyposażono w kabinę o pięciu słupkach oraz dach pełen reflektorów, co przypomina charakterystyczne elementy traktorów marki John Deere.
Prezentacja nowego modelu miała miejsce podczas widowiskowej premiery w Linyi, w północno-wschodnich Chinach. Lingong 9E celuje głównie w rynek krajowy, gdzie zapotrzebowanie na ciągniki o dużej mocy rośnie, ale firma planuje również ekspansję na rynek rosyjski, który z uwagi na wycofanie się zachodnich producentów jest otwarty na nowe propozycje.
To nie pierwsza chińska marka z tak dużymi maszynami i ambicjami. O ogromnym przegubowym ciągniku gąsienicowym marki Lovol przeczytasz TUTAJ!
Moc i innowacje w jednym – hybrydowy napęd eCVT
Model Lingong X6004-9E został wyposażony w silnik Yuchai o pojemności 16 l generujący moc 600 KM. Kluczową innowacją w tym modelu jest system eCVT (elektronicznej przekładni bezstopniowej), który pozwala na bardziej efektywną pracę silnika. W tej technologii silnik spalinowy nie napędza bezpośrednio kół ciągnika, lecz przekazuje moc (przez generatory prądu) do silnika elektrycznego, który z powrotem przekształca energię elektryczną w energię mechaniczną potrzebną do napędzania pojazdu, WOM oraz pomp hydraulicznych. W trakcie hamowania maszyna regeneruje energię, przekształcając energię mechaniczną na energię elektryczną.
Taka konstrukcja zapewnia wysoką efektywność układu napędowego, ponieważ silnik pracuje w optymalnym zakresie obrotów, co znacząco zmniejsza zużycie zarówno ruchomych elementów, jak i paliwa. Według producenta, rozwiązanie to zapewnia wysoki moment obrotowy oraz niższe (w porównaniu do mechanicznego układu napędowego) zużycie paliwa, co może być szczególnie istotne dla rolników poszukujących bardziej ekonomicznych rozwiązań.
Partnerstwo Chin i Rosji w sprzedaży ciągników rolniczych
Firma Lingong, prezentując model 9E na targach rolniczych w Rosji, pokazuje, że Chiny są gotowe konkurować z liderami na globalnym rynku maszyn rolniczych. Pojawia się jednak pytanie, czy technologia hybrydowa stanowi przyszłość rolnictwa? Czy Lingong, jako jeden z producentów wdrażających takie rozwiązanie, może wpłynąć na sposób postrzegania maszyn rolniczych jako ekologiczne?
Czy chińska hybryda przekona rolników?
Lingong 9E to ciągnik, który łączy nowoczesne technologie hybrydowe z chińską wizją maszyn rolniczych o dużej mocy. Elektryczna przekładnia bezstopniowa eCVT, 600-konny silnik oraz optymalizacja zużycia paliwa to propozycje, które mogą przyciągnąć uwagę rolników poszukujących wydajnych rozwiązań do pracy w ogromnych gospodarstwach. Czy firmie Lingong uda się przekonać chińskich i rosyjskich rolników do hybrydowych układów napędowych? To pytanie pozostaje otwarte, ale z pewnością warto śledzić rozwój tej technologii.
opr. aj