StoryEditor

Cyfryzacja, łączność i autonomiczna jazda...

... takie nowinki będzie można zobaczyć na targach Agritechnica w sektorach Systems & Components od 12 do 18 listopada 2023 r. w Hanowerze.
25.03.2023., 14:55h

Nowatorskie osiągnięcia techniczne zwiększają bezpieczeństwo, a interfejs człowiek-maszyna ułatwia pracę. Dzięki systemom kamer i monitorów operatorzy mogą precyzyjne i bezpieczne manewrować. Jest to szczególnie istotne w przypadku, np. kombajnów, w których tył i boki nie są widoczne. Kamery pokazują co dzieje się w martwych polach i ułatwiają cofanie, pokazując przeszkody na monitorach w kokpicie, zapobiegając kolizjom z ludźmi lub przedmiotami.

Wysoka moc obliczeniowa w kabinie

Komfort obsługi i dostarczanie informacji o pojeździe ma podstawowe znaczenie dla pojazdów pracujących w terenie. Aby kontrolować coraz bardziej złożone funkcje, niezbędne jest przetwarzanie coraz większej ilości danych. Dzięki wydajnym procesorem graficznym i zintegrowanemu głośnikowi wyświetlacze wspierają operatora ostrzeżeniami audiowizualnymi. Odwiedzający Systems & Components będą mieli okazję zapoznać się z ergonomiczną konstrukcją sterowników. Można je połączyć z mobilnym systemem sterowania lub używać samodzielnie.

Wszystkie urządzenia oferują takie interfejsy, jak ISOBUS, standard dla sektora rolniczego i magistralę CAN, montowane standardowo w wielu maszynach. Ethernet, USB, analogowe i cyfrowe wejścia/wyjścia zapewniają prostą integrację z architekturą systemu sterowania, a analogowe wejścia wideo umożliwiają dodanie kamer. Zintegrowana funkcja dotykowa PCAP - "Projected Capacitive Touch" - zapewnia dodatkowo optymalną kontrolę nad funkcjami maszyny. Dzięki tej technologii szyba lub inna szklana powierzchnia staje się wrażliwa na dotyk, umożliwiając użytkownikom korzystanie z systemu tak, jak z tabletu lub smartfona. Wi-Fi, interfejsy telefonii komórkowej i systemy pozycjonowania, takie jak GPS lub Galileo, mogą być zintegrowane w razie potrzeby, umożliwiając wdrożenie wymagających rozwiązań telematycznych.

Nowinki trafiają do starszych maszyn

Podczas gdy nowe ciągniki są standardowo wyposażone w system ISOBUS, starsze pojazdy muszą być modernizowane, aby spełnić wymagania nowoczesnego rolnictwa precyzyjnego. Rolnicy znajdą wiele sposobów, aby to zrobić na terenach wystawowych w Hanowerze, ale Systems & Components oferuje nie tylko przegląd rozwiązań HMI (interfejs człowiek-maszyna), które są obecnie dostępne na rynku off-road, dla decydentów i programistów. Dostawcy technologii i instytucje badawcze zapewnią również wgląd w swoje plany i pokażą trendy na kolejną dekadę. Jednym z takich przykładów jest aISA ("adaptive Interfacesysteme im Ackerschlepper"; w języku angielskim: adaptive interface systems in the tractor). W ramach tego wspólnego projektu Instytut Inżynierii i Wzornictwa Przemysłowego (IKTD) na Uniwersytecie w Stuttgarcie, Instytut Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Hohenheim (ATH) oraz elobau GmbH & Co.

W pełni funkcjonalny prototyp

Takie adaptacyjne systemy obiecują korzyści, ponieważ zawsze oferują sterowanie o odpowiedniej charakterystyce roboczej. Testy przeprowadzono instalując system w ciągniku Same Deutz-Fahr, który ukończył testy terenowe z różnymi narzędziami. W pełni funkcjonalny prototyp, który był już prezentowany na targach Agritechnica 2019, zostanie teraz opracowany do produkcji w ramach kolejnego projektu aISA 2.0. Celem jest zapewnienie systemu interfejsów dla różnorodnych zadań, które mają być wykonywane przez ciągnik. W przypadku sprzężenia różnych narzędzi interfejs człowiek-maszyna dostosowuje się do scenariusza operacyjnego przy użyciu ISOBUS i generuje optymalny interfejs pod względem dostępności, układu, grafiki i trybu pracy, przy jednoczesnym przestrzeganiu wymogów ergonomicznych i formalnych.

image

W pełni funkcjonalny prototyp, który był już prezentowany na targach Agritechnica 2019, zostanie teraz opracowany do produkcji w ramach kolejnego projektu aISA 2.0. Celem jest zapewnienie systemu interfejsów dla różnorodnych zadań, które mają być wykonywane przez ciągnik.

FOTO: Jan Józefowicz

Rekomendacje działań w projektach rozszerzonej rzeczywistości

Eksperci są zgodni, że komunikacja człowiek-maszyna będzie musiała jeszcze bardziej koncentrować się na potrzebach "człowieka", operatora, który stoi w obliczu nieustannie rosnącej ilości informacji. Wraz z wprowadzaniem większej liczby aplikacji coraz większy nacisk kładzie się na zorientowanie interfejsów maszyn mobilnych na użytkownika. Sprawne działanie zależy od osobistych umiejętności, treningu i jakości interakcji z interfejsem. Inteligentne komponenty HMI muszą decydować, które informacje mają najwyższy priorytet i "ukrywać" mniej ważne dane w złożonych sytuacjach.

Wspomaganie operatora i walka ze stresem

Konsorcjum badawcze "Kabina maszynisty 4.0", którego członkiem jest również producent maszyn rolniczych Claas, pokaże, co oznacza równowaga między człowiekiem a technologią. Zespół z Instytutu Technologii w Karlsruhe (KIT) opracowuje zautomatyzowany system wspomagania, który koncentruje się na kierowcach, z elastycznym interfejsem człowiek-maszyna. Potrafi rozpoznać aktualny poziom stresu kierowców i automatycznie wydać zalecenia. Poziom stresu można rozpoznać za pomocą śledzenia wzroku, a badania prowadzone są również w opasce, która określa puls. Dane te są wykorzystane do generowania zaleceń, rzutowanych na pole widzenia operatorów. Chodzi o to, że w przypadku "kabiny kierowcy 4.0" przednia szyba jest używana jako wyświetlacz, wraz z pomocnymi informacjami, np. prognoza pogody lub dane dotyczące obciążenia gleby.

image

Odwiedzający Systems & Components będą mieli okazję zapoznać się z ergonomiczną konstrukcją sterowników. Można je połączyć z mobilnym systemem sterowania lub używać samodzielnie.

FOTO: Swen Pfrtner

Czy to już koniec? Nie, raczej początek kolejnych rozwiązań, które mają ułatwić pracę na roli. Ale nie łudźmy się, że to będzie za darmo. Tak czy owak... technika rolnicza to fascynująca dziedzina!

opr. Jan Józefowicz, źródło: DLG, fot. jj i DLG

24. listopad 2024 11:11