StoryEditorMateriał promocyjny

Co wyróżnia serie ciągników John Deere?

W ofercie John Deere znajduje się obecnie kilkanaście modeli pojazdów dostosowanych do różnego typu zadań. By ułatwić wybór odpowiedniego sprzętu, warto poznać ich serie i oznaczenia. Czym więc wyróżnią się traktory amerykańskiego producenta?
16.03.2023., 08:09h

Czym różnią się serie traktorów John Deere?

John Deere podzielił swoje maszyny na pięć serii: 5,6, 7, 8 i 9. Co ważne, w dwóch pierwszych wyróżnione są dodatkowe podtypy pojazdów. Podstawowe kryterium to moc silnika. Znaczenie ma także rodzaj prac polowych, do których dany pojazd będzie służył. W ramach każdej serii John Deere oferuje przynajmniej trzy modele traktorów. Oprócz maszyn poruszających się na kołach koncern z USA sprzedaje też ciągniki gąsienicowe.

Wiedza na temat poszczególnych serii ciągników John Deere to najlepszy sposób, by szybciej kupić odpowiedni pojazd. Dzięki temu również łatwiej odnaleźć takowy na portalach z ofertami sprzedaży używanych maszyn rolniczych. Przykładem jest dostępny pod adresem internetowym https://www.mascus.pl/rolnictwo/traktory/john_deere serwis Mascus. W znalezieniu konkretnego sprzętu na stronie pomaga funkcjonalna wyszukiwarka, dzięki której traktory (nie tylko John Deere) można odszukać po modelu, kraju i kontynencie pochodzenia, sprawności oraz dacie wystawienia ogłoszenia.

Ciągniki John Deere z serii 5

Piąta seria ciągników John Deere to pojazdy o niewielkiej mocy, a więc przystosowane do prac na mniejszych obszarach. Cechuje je m.in. krótki promień skrętu i duży uciąg. Jedną z podkategorii są pojazdy z serii 5M z silnikami wyposażonymi w 3 lub 4 cylindry oraz od 75 do 115 KM. Ich pojemność skokowa wynosi 2,9 l w przypadku modelu 5075M oraz 4,5 l w pozostałych pojazdach – 5090M, 5100M oraz 5115M. We wszystkich zastosowano przekładnie PowrReverser™. Nabywca może wybrać traktor ze skrzynią mającą po 16 biegów lub 32 biegi do przodu i 16 do tyłu, z wysokim lub niskim zakresem oraz modulacją rewersera.

Ciągniki John Deere z serii 5M są fabrycznie przystosowane do pracy z ładowaczem czołowym. Tę możliwość dają także pojazdy typu 5E. Obie klasy różni m.in. moc silnika, która w przypadku drugiej linii wynosi od 49 do 75 KM. Model o najmniejszej mocy, czyli 5050E, ma inną niż pozostałe traktory skrzynię biegów z 9 przełożeniami do przodu i 3 do tyłu. W innych maszynach z tej serii zamontowano przekładnię z 24 biegami do jazdy naprzód i 12 do poruszania się wstecz. Całą grupę tych pojazdów łączy liczba cylindrów silnika (3) oraz pojemność skokowa na poziomie 2,9 l.

Wielu przedsiębiorców potrzebuje niedużych pojazdów sprawnie poruszających się na małych przestrzeniach takich jak sady i winnice. Odpowiedzią na ich wymagania są modele 5ML, 5GV, 5GN oraz 5GL. Prawie wszystkie mają silniki o mocy od 75 do 120 KM. Wyjątkiem jest John Deere 5ML, którego jednostka może mieć od 110 do 136 KM. Warto zwrócić na nie uwagę ze względu na małą szerokość. Liderem w tej kategorii jest 5GV, którego rozstaw to nawet 1 m.

Seria 6 od John Deere

Wszędzie tam, gdzie małe maszyny nie wystarczają, sprawdzają się ciągniki z serii 6. Jednym z podrodzajów jest 6R z pojazdami o małej, średniej, dużej lub bardzo dużej ramie. Pierwszy typ to traktory takie jak np. 6R 110 i 6R 120, mające czterocylindrowe jednostki o pojemności 4,5 l. Pozostałe dwie klasy traktorów wyposażone są w mocniejsze silniki z 6 cylindrami i litrażem na poziomie 6,8. Poszczególne wersje znacznie różnią się mocą wynoszącą dla każdej z ram odpowiednio 135-177 KM, 192-234 KM, 223-259 KM oraz 281-301 KM.

Jednostki o tej samej mocy i pojemności, co ciągniki o małej ramie 6R mają również modele z wariantu 6M. W ich przypadku warte uwagi są rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w kabinach. Codzienne zadania wykonuje się z mniejszym wysiłkiem m.in. dzięki konsoli sterowania CommandARM™. Jej niewielki rozmiar pozwala szybko zmieniać parametry takie jak prędkość obrotowa silnika i wysokość tylnego podnośnika. Wielu rolnikom ta seria John Deere przypadnie do gustu także ze względu na mały promień skrętu wynoszący 4,35 m oraz możliwość zamontowania panoramicznego dachu. Ułatwia on transport ładunku o wadze do 4,7 t na ładowaczu czołowym. Z tyłu ciągniki z linii 6M mogą udźwignąć jeszcze więcej, bo 5,7 t.

Traktory John Deere serii 7,8 i 9

Osoby szukające naprawdę mocnych maszyn od John Deere powinni zwrócić uwagę na linie takie jak 7. Poszczególne warianty 7R mają silniki z 6 cylindrami i 9 l pojemności. Wyjątkiem jest tylko traktor 7R 270 o litrażu dochodzącym do 6,8. Jednostki wszystkich modeli z tej serii mają ponadto od 305 do 373 KM. W parze z osiągami idą udogodnienia dla kierowcy. W ciągnikach można aktywować dodatkowy balast o wadze 1,7 t. Prowadzenie ułatwia też drążek sterowniczy CommandPRO™ wyposażony w 11 klawiszy. Wszystkie można samodzielnie ustawić. Pozostałe parametry wybiera się na wyświetlaczu. System zapamiętuje je, dzięki czemu przed kolejną jazdą wystarczy zaakceptować dotychczasową konfigurację.

Dwie najwyższe serie to już nie tylko ciągniki kołowe, ale i gąsienicowe. Linia 8 od John Deere składa się z modeli 8R, 8RT oraz 8RX. Koła ma tylko pierwszy z nich. Wszystkie cechuje duża moc silnika w przedziale od 326 do 458 KM, pojemność na poziomie na ogół 9 l oraz 6 cylindrów. Producent skonstruował pojazdy dostosowane do prac uwzględniających maksymalne zachowanie stanu gleby, jak i zadań, do których niezbędna jest ciężka maszyna z dużym udźwigiem. Wśród ciągników z tej serii kupujący mają ponadto do wyboru traktory wyposażone w jedną lub dwie pary gąsienic i różne rodzaje przekładni – mechaniczne, hydromechaniczne oraz elektryczne.

Podobne, choć mocniejsze, są ciągniki z najwyższej serii 9. John Deere w tym segmencie oferuje trzy modele: kołowy 9R, mający jedną parę gąsienic 9RT oraz czterogąsienicowy 9RX. Zamontowano w nich sześciocylindrowe jednostki napędowe o pojemności 13,6 l. Najmocniejsze z nich mają nawet 691 KM. O równomierną pracę silnika dba dostępne dodatkowo zawieszenie przedniej osi HydraCushion™. Prowadzenie ciągników z linii 9 ułatwiają również dostępne w poszczególnych modelach fotele kierowcy z możliwością obrotu o 60° i układ zawieszenia AirCushion™, który redukuje drgania w trakcie jazdy po koleinach.

16. kwiecień 2024 11:09