Od 2021 roku w sieczkarniach Claas Jaguar serii 900 i Jaguar 900 TerraTrac do wyboru jest trzeci wariant napędu przedniego osprzętu - hydrauliczny napęd podbieracza. Dzięki temu pracuje niezależnie od wciągającego przenośnika ślimakowego, a jego prędkość regulowana jest bezstopniowo zależnie od prędkości jazdy. Ma to na celu optymalizację jakości podbierania materiału przy niskich stratach i ograniczeniu zużyciu paliwa.
Nowości w sieczkarniach Jaguar
Od sezonu 2023 producent wzbogacił system o automatyczne dopasowanie prędkości roboczej przenośnika ślimakowego do prędkości jazdy powyżej 5 km/h, a także w zależności od długości cięcia sieczki. Zapewnia to równomierny przepływ materiału, zwłaszcza w obfitym pokosie lub przy zróżnicowanym plonie. W razie potrzeby, obie regulacje można wykonać ręcznie z kabiny. Nowy jest również automatyczny układ smarowania napędów podbieracza i przenośnika ślimakowego z lewej strony maszyny.
Więcej mocy dla Jaguara 840
W nadchodzącym sezonie Jaguar 840 otrzyma większy, 6-cylindrowy silnik Mercedes-Benz OM 471 LA spełniający normę Stage V, znany z większego Jaguara 850. Najmniejszy model w gamie sieczkarni Claas zyskał w ten sposób jednostkę o pojemności 12,8 l, a dzięki zwiększeniu mocy o 27 KM, przy 1600 obr./min osiąga 435 KM. Producent podkreśla jednocześnie, że zwiększenie pojemności silnika nie zwiększa zużycia paliwa w przeliczeniu na tonę zebranej sieczki.
Jaguar z technologią Shredledge
Kanał wciągający w Jaguarze 840 ma szerokość 730 mm i jest wyposażony w 4 walce gniotownika, a także bęben tnący o szerokości 750 mm i średnicy 630 mm. Opcjonalnie Jaguara można wyposażyć w walce gniotownika z piłokształtnymi zębami, walce z utwardzaną powierzchnią BusaClad lub walce Shredledge. Bogata paleta opcji wyboru typu gniotownika ma zapewnić optymalne dopasowanie sprzętu do każdych warunków zbioru.
Cemis 1200 z nowym GPS Pilot
Śladem kombajnów Trion i Lexion, również sieczkarnie Jaguar serii 900 i 800 zyskały nowy terminal Cemis 1200 z nowo opracowanym rozwiązaniem GPS Pilot. Ten automatyczny system kierowania jest alternatywą do czujnika rzędowego stosowanego przy zbiorze kukurydzy przystawką Orbis, a także do Cam Pilot przy zbiorze traw. Z powodzeniem może pracować przy zbiorze całych roślin na zielonkę. Nowy terminal Cemis 1200 z 12-calowym ekranem, wyświetla obraz dwu- lub trójwymiarowy, a także umożliwia zdalne zarządzanie zadaniami oraz dokumentację zabiegów wraz z eksportem danych przez system Telematics lub do pamięci przenośnej.
Jak aktywować system Auto Pilot?
Kolejną nowością jest dwustopniowa aktywacja systemu Auto Pilot/GPS Pilot oraz Cemos Auto Performance lub Cruise Pilot. Po wjechaniu w łan należy najpierw aktywować układ kierowniczy i przyspieszyć do prędkości roboczej, a ponowne wciśnięcie przycisku na dźwigni sprawia, że kontrolę nad prędkością jazdy przejmuje system. Dłuższe wciśnięcie przycisku spowoduje jednoczesną aktywację obu funkcji.
Wszystkie zmiany są dostępne w rocznikach modelowych 2023.
dr Artur Jakubek
fot. firmowe