
Po niedawnej premierze nowego Axosa 3 Claas nie zwalania tempa i obwieścił kolejną nowinę. Pojawił się nowy model ciągnika czterocylindrowego – Arion 570 CMatic. Wyposażony w znane z większych serii i dotychczasowych modeli Arion rozwiązania tj. bezstopniową przekładnię oraz zoptymalizowany rozkład masy, ma oferować maksymalną wydajność zarówno w polu, jak i w transporcie. Czy jego moc przekracza granicę 200 KM?
Znane rozwiązania z większych modeli
Nowy Arion 570 C czerpie pełnymi garściami z rozwiązań znanych już z dotychczasowych modeli Arion oraz większych serii Claasa. Operatorzy znajdą tu m.in. terminal CEMIS 1200, który obsługuje funkcje automatycznego prowadzenia, precyzyjnego rolnictwa oraz dokumentacji pracy. Z kolei układ sterowania na podłokietniku z dźwignią CMOTION zapewnia dostęp do ponad 20 funkcji, w tym tempomatu i zmiany kierunku jazdy.
Kabina i przekładnia nowego Arion 570
Claas postawił na komfort operatora – kabina jest cicha, a zawieszenie czteropunktowe oraz aktywne tłumienie drgań przedniej osi zwiększają wygodę jazdy. Wersja PREMIUM oferuje m.in. skórzaną kierownicę, klimatyzację oraz podgrzewane, elektrycznie regulowane lusterka.
Przekładnia bezstopniowa CMATIC to dobrze znane i sprawdzone rozwiązanie, pozwalające na płynną zmianę prędkości bez szarpnięć. Dzięki inteligentnemu sterowaniu, przekładnia automatycznie dobiera optymalne przełożenie, co zmniejsza zużycie paliwa podczas transportu oraz dojazdu na pole. Maksymalna prędkość 50 km/h może być osiągnięta przy obniżonych obrotach silnika, co ogranicza koszty eksploatacji.
Rozkład masy w nowym ciągniku Arion 570
Arion 570 CMATIC wyróżnia się rozkładem masy 50:50, co zwiększa stabilność zarówno w pracy na polu, jak i w transporcie. Wzmocniona przednia oś Dana oraz duże tylne koła VF 710/60R38 pozwalają skutecznie przenieść moc na podłoże, chroniąc jednocześnie glebę.
Czy Arion 570 jest gotowy na wymagające maszyny?
Układ hydrauliczny w nowym Arionie 570 CMATIC jest dostosowany do pracy z maszynami wymagającymi dużego zapotrzebowania na przepływ oleju. Maksymalny przepływ 150 l/min pozwala na efektywne sterowanie osprzętem i szybkie reagowanie na zmieniające się warunki w polu.
Widowiskowa wersja Night Edition
Dla klientów poszukujących wyróżniającego się ciągnika, Claas przygotował wersję NIGHT EDITION. Charakterystyczne szare wykończenie felg, dachu i bocznych paneli silnika oraz białe logo na masce nadają maszynie unikalnego wyglądu. Wnętrze kabiny również otrzymało specjalne akcenty, w tym oznaczenia Night Edition na kierownicy i dywanikach. Ciągnik z tej serii zdobił niedawną Konferencję Rolnictwa Cyfrowego w Kamieniu Śląskim, zobaczcie jak się prezentował.
Czy Arion 570 przekroczył 200 KM?
Nowy model jest wyposażony w silnik Stage V o pojemności 4,5 l, który rozwija 180 KM maksymalnej mocy oraz 730 Nm momentu obrotowego. Choć to obecnie najmocniejszy czterocylindrowiec w ofercie Claasa, granica 200 KM pozostaje jeszcze do przekroczenia. Czy to dobrze?
Wśród rolników opinie są podzielone. Zwolennicy nowoczesnych „czwórek” podkreślają ich lepszą zwrotność, niższą masę i mniejsze zużycie paliwa, zwłaszcza w lekkich pracach polowych. Ponadto silniki te szybciej wchodzą na obroty, co może być atutem w dynamicznych zadaniach. Jednak sceptycy wskazują na ich ograniczenia – krótszy blok silnika oznacza mniejszą powierzchnię styku z podłożem, co utrudnia przenoszenie dużych mocy w ciężkich pracach. Mniejsze jednostki często wymagają wyższych obrotów, co może wpłynąć na większe zużycie paliwa w warunkach obciążenia.
Przy wyborze czterocylindrowego ciągnika z mocą powyżej 150 KM kluczowe okazują się nie tylko parametry silnika, ale i jego potencjał w zakresie dociążenia, rozstawu osi oraz rodzaju przekładni. Jeśli w gospodarstwie czeka pięcioskibowy pług lub agregat do uprawy bezorkowej, to nie tylko moc, ale i stabilność maszyny zdecydują o jej skuteczności w polu.
opr. Łukasz Siara