StoryEditor

Claas stawia na wodór! Czy zeroemisyjne układy napędowe zmienią rolnictwo na dobre?

Wodór coraz śmielej wkracza na rynek jako alternatywa dla tradycyjnych paliw kopalnych w rolnictwie. Czy zeroemisyjne technologie napędowe to przyszłość maszyn rolniczych? Na to pytanie próbują odpowiedzieć eksperci i liderzy branży, w tym firma Claas, która właśnie rozpoczęła ambitne badania nad paliwem wodorowym.

12.12.2024., 06:00h

Wodór jako nowy standard w rolnictwie?

Wodór staje się realnym rozwiązaniem zastępującym paliwa, tj. olej napędowy, w maszynach rolniczych i budowlanych. Silniki wodorowe wyróżniają się wysoką efektywnością, wytrzymałością oraz minimalnymi emisjami spalin, co sprawia, że są szczególnie obiecujące w kontekście dekarbonizacji. Claas, we współpracy z czołowymi partnerami przemysłowymi i badawczymi, bierze udział w nowym projekcie, który ma na celu wprowadzenie wodoru do sektora maszyn rolniczych.

Claas w centrum innowacji

Producent z Harsewinkel nie ogranicza się do jednej technologii, ale inwestuje w różnorodne rozwiązania sprzyjające ochronie klimatu. W ramach projektu wspieranego przez niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu firma pracuje nad koncepcjami pojazdów napędzanych wodorem, analizując jednocześnie wymagania flotowe oraz infrastrukturę potrzebną do zastosowania tego paliwa. Projekt, o budżecie wynoszącym 5,1 mln euro, obejmuje także badania nad oczyszczaniem spalin oraz trwałością materiałów stosowanych w silnikach wodorowych.

„Kluczem do skutecznej dekarbonizacji jest dopasowanie technologii napędowej do konkretnej aplikacji. Napędy elektryczne sprawdzą się w maszynach pracujących w pobliżu gospodarstwa, podczas gdy silniki spalinowe z paliwami odnawialnymi będą dominować w urządzeniach wymagających większej mocy. Naturalnie, badamy również inne alternatywy, takie jak napęd wodorowy” - podkreśla dr Martin von Hoyningen-Huene, dyrektor technologiczny firmy Claas.

Kto bierze udział w projekcie wdrożenia wodoru jako paliwa w rolnictwie?

W badaniach nad wodorem uczestniczy szerokie konsorcjum, w skład którego wchodzą firmy, tj. Claas, Mahle, Deutz, Liebherr, Castrol oraz instytucje naukowe, w tym Instytut Technologii w Karlsruhe (KIT) i Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR). Partnerzy analizują nie tylko technologię napędów, ale także wpływ wodoru na zużycie materiałów i wytrzymałość komponentów w ekstremalnych warunkach pracy.

Firma Claas pracuje nad różnymi rodzajami paliw alternatywnych

W 2023 roku Claas udostępnił swoje maszyny do pracy z paliwami HVO, a na targach Agritechnica zaprezentował prototyp elektrycznego ładowacza teleskopowego Scorpion. Wodór stanowi kolejny krok w strategii firmy, która stawia na otwarte podejście do technologii klimatycznie neutralnych.

Czy wodór zmieni rolnictwo?

Wodór ma potencjał, by zmienić podejście do napędów maszyn rolniczych, ponieważ jest efektywnym i przyjaznym dla środowiska paliwem. Jednak przyszłość tego rozwiązania zależy od wielu czynników, w tym rozwoju infrastruktury, kosztów oraz efektywności w praktyce.

Czy wodór napędzi rewolucję w rolnictwie? Claas i partnerzy intensywnie pracują, aby znaleźć odpowiedź na to pytanie. Nadchodzące lata pokażą, czy zeroemisyjne napędy zdominują pola uprawne.

opr. aj

źródło: Anja Böhrnsen, profi.de

19. grudzień 2024 15:09