Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii produkcyjnych i logistycznych możliwe jest budowanie na jednej linii dwóch serii o zaskakującej różnorodności wyposażenia. Składające się z nawet 15 000 pojedynczych części kombajny zbożowe należą do najbardziej złożonych maszyn rolniczych. Planowanie produkcji, logistyka części, budowa konstrukcji w stanie surowym i montaż stanowią zatem szczególne wyzwanie – zwłaszcza przy dużej różnorodności możliwego wyposażenia podstawowego i opcjonalnego, czyli co tylko zażyczy sobie klient. Nowo zaprojektowana i zbudowana w ramach projektu SynPro 2020 linia montażowa kombajnów zbożowych Trion i Lexion w siedzibie Claas w Harsewinkel umożliwia wysoce elastyczną produkcję oraz jakość.
Ponad 30 różnych typów kombajnów
Do 2021 roku kombajny w Harsewinkel były produkowane na dwóch liniach montażowych. Wraz ze zwiększaniem gabarytów maszyn i rosnącym wachlarzem wyposażenia technicznego produkcja coraz częściej ocierała się o granice wydajności. I tak na przykład zbudowane w latach 1952 i 1958 sufity obu hal montażowych o wysokości zaledwie 4,2-6 m nie pozwalają już na sprawdzenie działania leja zbiornika ziarna we flagowych modelach serii Lexion. Ponadto wprowadzenie serii Trion latem 2021 roku wymagało zmiany podejścia, bo przyszła linia nie tylko musiała produkować więcej kombajnów dziennie, ale również zapewnić jeszcze szerszy zakres modeli – jednak przy zwiększonym wykorzystaniu wspólnych części. Dzięki przebudowie o wartości 44 mln euro można teraz zbudować ponad 30 różnych typów kombajnów na jednej linii montażowej.
Nowoczesność i redukcja emisji CO2
Zbudowana w rekordowo krótkim czasie hala montażowa oferuje do 14 m wysokości na powierzchni 15 000 m2. Rozbiórka dwóch starych hal oraz budowa i wyposażenie nowej zajęły zaledwie 22 tygodnie. Co więcej, oświetlenie LED zapewnia jasne stanowiska pracy o warunkach zbliżonych do światła dziennego. Nowy system wentylacji o masie 6 ton cyrkuluje 80 000 metrów sześć. powietrza na godzinę, zapewniając komfortowe warunki pracy niezależnie od pory roku. Dzięki efektywnemu zarządzaniu energią, dobrej izolacji i oświetleniu LED sama nowa hala ogranicza emisję o około 470 ton CO2 rocznie. Poza tym kombajny poruszają się teraz bezszelestnie przez całą linię montażową i stanowiska testowe na elektrycznie napędzanych, automatycznych systemach transportowych.
Wydajność dzienna
Różnorodność produktów i zwiększona produkcja – do 28 kombajnów dziennie w trybie jednozmianowym – wymagały również zmian w obszarach zarządzania procesami produkcji i logistyki wewnętrznej. Dla każdego kombajnu części i moduły są dostarczane "just in time" z dwóch stron na główną linię montażową. Mniejsze części od dostawców są przechowywane w tak zwanym "supermarkecie", natomiast większe komponenty czyli silniki i osie, są przygotowywane do montażu i instalowane tuż po dostarczeniu.
Uruchomienie kombajnu i ostateczna kontrola jakości
W Harsewinkel, jak we wszystkich zakładach produkcyjnych Claas, wszyscy pracują nad osiągnięciem jednego celu: bezkompromisowej jakości produkcji i największego udziału "Right First Time" czyli osiągnięcie pożądanego efektu już przy pierwszej kontroli jakości i potwierdzenie, że kombajn nie ma wad. Na ostatnim etapem jest sześć nowoczesnych stanowisk badawczych uruchomionych już w 2020 roku. Dokonuje się tam nie tylko pierwszej kompleksowej kontroli jakości, ale także pierwszego uruchomienia maszyn. Wszystkie funkcje mechaniczne, hydrauliczne i elektryczne są tutaj sprawdzane i kontrolowane – aż po elektroniczne obszary funkcjonalne, takie jak Cemos, Cebis i Cemis 1200 z GPS Pilot i Telematics.
opr. Jan Józefowicz