Kombajny i sieczkarnie to maszyny pracujące na najwyższych obrotach podczas zbioru. W przypadku kombajnów duże znaczenie na pracę sprzętu ma zapylenie i wysoka temperatura zewnętrzna. Profesjonalni rolnicy i właściciele przedsiębiorstw użytkujących sprzęt maszynowy, wiedzą, że na kontrolę sprzętu przed żniwami zawsze musi być czas!
Kontrola pożniwna wykonana odpowiednio wcześnie pozwoli przede wszystkim poznać stan techniczny maszyny i ewentualne jej potrzeby serwisowe. Dzięki niej można wykryć konieczność potencjalnej naprawy i zdążyć z nią przed żniwami. Poza tym, na przednówku jest okazja, aby skorzystać z cenowych okazji i specjalnych rabatów dotyczących części zamiennych i robocizny u dealerów.
Kombajn – ocena podzespołów
Maszyny Claas Lexion mają dużą średnicę bębna młócącego, co zapewnia płynne przejścia pomiędzy bębnem młócącym a doprowadzającym oraz rotorami czy separatorem. Dzięki APS Synflow materiał przepływa przez kombajn prostoliniowo, co redukuje opory. Nie dochodzi do niepotrzebnych zmian prędkości i kierunku przepływu masy, co chroni słomę i oszczędza paliwo. Jednak z czasem nawet w najlepszym kombajnie te podzespoły ulegają zużyciu. Oto na co trzeb zwrócić uwagę podczas kontroli pożniwnej:
► system omłotu kombajnu: cepy i klepisko – ostre cepy to dobra jakość omłotu;
► podsiewacz: im lepsza jego kondycja, tym układ czyszczenia ma łatwiejszą pracę;
► szarpacz: ostre noże to mniejsze opory i zauważalnie niższe zużycie paliwa;
► układ przepływu masy: bagnety, żyletki, palce ślimaka, listwy w podajniku, cepy, klepisko – ich ustawienie mają wpływ na jakość zbieranego materiału, poprawę wydajności, mniejsze straty na układzie separacji i ograniczenie zużycia paliwa.
Sieczkarnia – ocena zespołu żniwnego
Sieczkarnia odwdzięczy się za wiosenny przegląd następujących podzespołów:
► elementy wciągające i tnące: zespół wciągający, łożyska, stalnica, noże na bębnie tnącym i dno bębna nożowego, kamień ostrzałki, wentylator wyrzutu masy, elementy ścieralne;
► zgniatacz (Corn-Cracker): walce, łożyska, rolka napinająca, przestawianie szczeliny.
Kontrola wycieków
Każda maszyna samobieżna wymaga typowej kontroli mechanicznej silnika i układu jezdnego. Jeśli sprzęt stał przez dłuższy okres, przed jego odpaleniem, warto poświęcić czas na jego oględziny. Trzeba szukać wycieków, zacieków, a pod maszyną – śladów kapania płynów. Oględziny warto wykonać w słoneczny i suchy dzień, a i tak bez dobrej latarki się nie obędzie.
W silniku trzeba sprawdzić układ zasilania paliwem, w tym szczelność połączeń, przewodów i filtry. Układ dolotowy powietrza wymaga sprawdzenia: filtrów, przewodów, szczelności, wszystkich łączników i turbosprężarka. W układzie wydechowym trzeba skontrolować szczelność i wyregulować zawory.
Od opon po układ kierowniczy
Układ jezdny to opony, koła, system hamulcowy, układ kierowniczy. Ich działanie sprawdza się w dwie osoby, podobnie jak sprawność działania systemu oświetleniowego. Kilka miesięcy postoju, zwłaszcza przy nieoczyszczonych po poprzednim sezonie resztkach pożniwnych i ziarnie, może okazać się katastrofalne dla elektryki - zwłaszcza, gdy na kablach żerowały gryzonie.
Kontroli pożniwnej podlega także każda chłodnica, filtry powietrza i kabinowe. Dbałość o filtry i chłodnice to jedna z najprostszych czynności obsługowych, jaka może przynieść oszczędności paliwa. Po zimie warto też skontrolować stan akumulatorów. Uzupełnianie elektrolitu trzeba dokonać tylko wodą destylowaną i koniecznie w okularach i rękawicach ochronnych. Trzeba też skontrolować skrzynkę akumulatorów, czy nie uległa korozji.
Nie warto oszczędzać na jakości smaru
Claas wyjaśnia, że oryginalne smary i oleje nie niszczą uszczelek i gum, jak to potrafią ich zamienniki. Rodzaj oraz ilość środków smarnych do stosowania w sieczkarni i kombajnie Claas można znaleźć w "Wykazie środków smarnych" dostępnym na platformie Claas connect. Wystarczy zarejestrować się na niej, wprowadzić nr seryjny swojej maszyny, by otrzymasz wiele pomocnych informacji.
opr. Jan Józefowicz, źródło: Claas